سرنخ دستگیری شکارچیان غیر مجاز با کشف لاشه کل وحشی

به گزارش رکنا، جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه نفر از متخلفین شکار غیر قانونی در این استان دستگیر و به دستور مراجع قضایی روانه زندان شدند و هویت ۲ نفر دیگر شناسایی که اقدامات لازم در حال انجام است.

جاودان خرد ادامه داد: این گروه ۲ راس کَل را شکار کرده و در دامنه کوه پنهان کردند که با جستجو و پیگیری محیط بانان لاشه های شکار کشف شد و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شد.

وی با اشاره به دستگیری و شناسایی ۲ گروه متخلف در پارک ملی دنا در هفته جاری گفت : اقداماتی که این گروه انجام داده بودند نشان از یک برنامه ریزی دقیق و یک کار حرفه ای بود که با رصد و پیگیری محیط بانان نقشه آنها برای شکار حیوانات وحشی خنثی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یادآوری شد: فصل زادآوری حیات وحش شروع شد و از طبیعت دوستان تقاضامندیم هنگام ورود به طبیعت به لانه و آشیانه حیات وحش نزدیک نشوند همچنین سامانه رایگان مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت و ثبت تخلفات زیست محیطی است.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ دنا ، دنای شرقی ،خاییز سرخ ، خامی ، دیل ،سولک و سیوک در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، پادنای سمیرم، ماغر در شهرستان بهمئی،لاردر شهرستان باشت، خرم نازدر بویراحمد و کوه اشکر در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی دنا با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین نقاط کشور از نظر تنوع زیستی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که بدلیل دارا بودن گونه های گیاهی، جانوری نادر، اندمیک (محلی) آسیب پذیر و در خطر از اهمیت حفاظتی بالایی برخوردار است.

برای حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی این اکوسیستم می توان با آموزش و تبیین اهداف برای ساکنان منطقه مخاطراتی که هر روزه این خطه راتهدید می کند، کاهش داد.

 

کدخبر: 987370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟