اولین فیلم از محل انفجار مرگبار مین جامانده از جنگ تحمیلی در اهواز / نیسان آبی پودر شد + جزییات

به گزارش رکنا، سال‌ها از پذیرش قطعنامه 598توسط ایران و پایان جنگ 8ساله با عراق می‌گذرد؛ اما همچنان مین های باقیمانده در منطقه هرازگاهی خبرساز می‌شوند. در جریان جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق مناطق وسیعی از غرب، شمال غرب و جنوب کشور را مین‌گذاری کرد. هرچند در این سال‌ها بخش‌های زیادی از این مناطق پاکسازی شده؛ اما همچنان مناطق زیادی آلوده به مهمات عمل نکرده و مین‌های باقی‌مانده است و گاهی حوادث تلخی در این مناطق اتفاق می‌افتد.

تازه‌ترین حادثه از این‌دست، ظهر دیروز در روستای نبعه از توابع شهرستان بستان واقع در استان خوزستان اتفاق افتاد. این منطقه از مناطق5 مرزی است و فاصله چندانی با عراق ندارد. 4نفر شامل: زنی 57ساله و 3پسر 19، 12و 10ساله که کشاورز بودند در حال رفتن به سر زمین بودند. آنها اغلب روزها همین مسیر را طی می‌کردند و هیچ خطری هم آنها را تهدید نمی‌کرد، اما ساعت 13دیروز وقتی از مسیر همیشگی‌شان عبور می‌کردند. ناگهان انفجار مهیبی اتفاق افتاد. در حادثه‌ای عجیب  مین باقی‌مانده از دوران جنگ مقابل آنها منفجر شد. شدت این انفجار به حدی بود که هر 4نفر دچار جراحات شدیدی شدند. در همین حال صدای انفجار نیز توجه ساکنان روستا را جلب کرد و خیلی زود تعدادی از روستاییان برای کمک خود را به محل حادثه رساندند و در ادامه از اورژانس نیز درخواست کمک کردند.

وضعیت جوان 19ساله وخیم‌تر از بقیه بود. چند دقیقه بعد وقتی امدادگران اورژانس به محل حادثه رسیدند او بر اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داده بود اما 3مجروح دیگر توسط امدادگران به بیمارستان نفت سوسنگرد منتقل شدند. شدت حادثه حاکی از این بود که مین منفجر شده قدرت زیادی داشته و به‌احتمال زیاد  مین ضدتانک بوده است.

در همین حال عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز جزئیات بیشتری از این حادثه تلخ را بازگو کرد و گفت:‌ آنطور که مطلع شدیم حادثه‌دیدگان اعضای یک خانواده و کشاورز بودند. آنها برای انجام کار زراعی به آنجا رفته بودند که این مین منفجر شد و پسر جوان در همان لحظات اولیه بر اثر شدت انفجار جانش را از دست داد، اما 3نفر دیگر جراحات کمتری داشتند که مداوای آنها در مرکز درمانی ادامه دارد.

مرور

سریال انفجار مین

امسال هم مثل سال‌های گذشته مین و مهمات عمل نکرده زیادی در مناطق مرزی جنوب و غرب حادثه‌ساز شدند و قربانیان زیادی گرفتند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱۷ بهمن، 3مجروح در استان کرمانشاه

انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ در دهستان ویژه نان در استان کرمانشاه 3مجروح برجا گذاشت. در جریان این حادثه 3مرد که بین 35تا 50ساله بودند در محدوده‌ای که آلوده به مین نبود دچار حادثه شدند و به مرکز درمانی انتقال یافتند.

20دی، یک کشته و 4مصدوم در مهران

انفجار مین در مرز ایران و عراق حدفاصل پاسگاه بهرام‌آباد مهران ۴ مصدوم و یک قربانی برجا گذاشت. به‌دنبال این حادثه 2 تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر شهرستان مهران و نیروهایی از اورژانس، مرزبانی و فرماندهی انتظامی راهی محل حادثه شدند و امدادرسانی انجام شد.

۳ مرداد، قطع دست پسر جوان در پیرانشهر

چوپانی ۲۷ساله هنگام چرای گوسفندان، در کوهستان‌های پیرانشهر بر اثر انفجار مین مجروح شد. در جریان این حادثه مچ دست راست این جوان قطع و او از ناحیه سر و صورت نیز مجروح شد.

۱8اردیبهشت، یک مصدوم در سرپل ذهاب

این حادثه در حوالی سد ازگله سرپل ذهاب اتفاق افتاد و در جریان انفجار مین مرد جوانی به‌شدت مجروح  و دقایقی بعد توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل شد.

۹ اردیبهشت، بازی کودکانه با مین در سنندج

بارندگی و رانش زمین در روستای قلقله سنندج باعث شد2 پسر نوجوان یک مین پیدا کنند. آنها از سرکنجکاوی جلو رفتند و مشغول بازی با مین شدند اما ناگهان این مین قدیمی منفجر شد و در این حادثه 2 پسر نوجوان به‌شدت مصدوم شدند. این منطقه پیش از این دو مرتبه مین‌روبی شده بود اما رانش زمین مین‌هایی را که در دل زمین بودند، بیرون کشیده بود.

21 فروردین، انفجار مین هنگام مین‌زدایی در قصر شیرین

یک قبضه مین به جا مانده از دوران دفاع‌مقدس در شهرستان قصرشیرین هنگام مین زدایی منفجر شد. در این حادثه یکی از پرسنل شرکت تخریب و مین زدایی قصرشیرین از ناحیه ۲ دست و صورت به‌شدت مجروح و به بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان قصرشیرین انتقال یافت.

محمد جعفری

کدخبر: 976132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟