خانواده زندانیان قربانیان آزاد / اقدام انساندوستانه انجمن حمایت از خانواده زندانیان

به گزارش رکنا، مظفر الوندی مدیر عامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با حضور در غرفه سایت خبری رکنا در دومین نمایشگاه صوتی و تصویری رسانه های ملی پس از گفتگوی صمیمانه و بررسی موضوعات مختلف درباره دغدغه های این انجمن و لزوم توجه بدان درباره چالش هایی که با آن روبرو هستند به خبرنگار رکنا گفت: این انجمن ۸۰ سال سابقه خدمت در موضوع حمایت از خانواده‌های زندانیان و کمک به زندانیان را داروی با این توضیح که البته بودجه‌های حمایت از خانواده زندانیان نیازمند به‌طور رسمی و قانونی، در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد بلافاصله پس از اینکه خانواده‌ یکی از  زندانیان شناسایی می‌شود، تحت پوشش کمیته امداد قرارگرفته و فرایند حمایت از آنها آغاز می‌شود، النددرحالیست که این انجمن هیچ بودجه ی دولتی را برای حمایت ازخانواده های زندانیان نداشته  ونهادهای دیگر ومردم زمینه کمک رسانی را فراهم کردند.

همسر فردی که جدا می‌شود یا فوت می‌کند برای ادامه زندگی و برنامه ای برای بزرگ کردن فرزندانش در ذهن دارد درحالی که همسر یک زندانی به عنوان مثال محکوم به ۱۵سال زندان شده است در شرایط تعلیق قرار دارد و نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظارش است.

خانواده زندانی بیشتراز سایر نهادها بر زندانی تاثیر می‌گذارد. بنابراین توجه به خانواده زندانیان بسیار مهم است.همسر زندانی و فرزندان زندانی هر کدام در شرایط روحی بدی قرار دارند چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ روانی دچار چالش های زیادی هستند.

معمولا ۴ تا ۵ ماهه از وقتی که یک محکوم به حبس دستگیر می‌شود تا زمانی که خانواده‌اش مورد حمایت رسمی کمیته امداد قرار می‌گیرد، زمان می‌برد، در این فاصله زمانی، انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان عهده دار کمک و حمایت از خانواده‌های آنان می‌شوند.

منابع مالی‌ انجمن‌ها، از کمک‌های مردمی و خیرین و همچنین فعالیت‌های محدود اقتصادی تامین می‌شود، منظور از فعالیت اقتصادی همان کارگاه‌ها و فروشگاه‌های پیرامون زندانهاست که زندانیان در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در هر نقطه از کشور که زندانی وجود دارد، انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز حضور دارد، گفت: انجمن حمایت از خانواده زندانیان از طریق هیئت مدیره اداره می‌شود و سازمان زندان‌ها نیز بر روند کار‌ها نظارت کلی دارد. ترکیب دولتی و یا بهتر است بگوییم حقوقی و حقیقی، این انجمن‌ها در هر شهری را مدیریت می‌کنند.

ترکیب حقوقی شامل دادستان، رئیس زندان و رئیس کمیته امداد (در برخی شهرستان‌ها) به اضافه سه نفر معتمد به انتخاب رئیس زندان همان شهر یا استان است. ترکیب حقوقی در مرکز یا همان تهران، تفاوتی‌هایی دارد و شامل نمایندگان دادستان کل کشور، سازمان زندان‌ها و دادستان تهران و سه نفر معتمد می شود.

 کمک‌های انجمن به خانواده‌های زندانیان ثابت و مستمر نیست و بر مبنای منابع درآمدی یا کمک‌های مردمی است، در هر زندان تهران، یک مددکار از سوی انجمن حمایت از خانواده زندانیان مستقر شده است. خانواده‌ها اغلب برای رفع مشکلات مالی و بعضا روانشناسی و حقوقی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

وقتی سرپرست خانواده‌ای در زندان است و یارانه آن خانواده قطع می‌شود، انجمن برای ستاد هدفمندی یارانه‌ها نامه می‌نویسد و آن‌ها کار تغییر سرپرست را انجام می‌دهند و یا وقتی خانواده‌ای فرزندش شناسنامه ندارد و برای حل مشکل هویتی فرزند خود به انجمن مراجعه می‌کند، نامه نگاری‌های لازم برای انجام این مهم انجام می‌شود.

خانواده های زندانی با مشکلات مالی روحی روانی و عاطفی مختلفی روبرو هستند اگرچه مسائل مالی بیشتر از همه به چشم می‌خورد اما سایر مسائل نیز از آهنین برخوردار است.  معتقد هستیم، خانواده‌های زندانیان نیز جزوی از پازل مدیریت کلان زندان‌ها هستند لذا حمایت از آنها نیز باید مدنظر باشد.

در انجمن مرکز، هر هفته و به طور ثابت، تعدادی از خانواده‌ها حدود ۴ ساعت در کلاس‌های مشاوره‌ای و توانمندسازی شرکت می‌کنند. در کنار آن، کارآفرینانی را دعوت می‌کنیم تا در بین اعضای این خانواده ها، درباره اشتغال صحبت کنند و تعدادی از این افراد را برای اشتغال جذب کنند.

الوندی با اشاره به اینکه شهروندان برای کمک به خانواده زندانیان می‌توانند به درگاه اینترنتی مهر حامی مراجعه کنند، افزود: خانواده‌های زندانیان به کمک نیاز دارند که باید فرهنگ کمک به این خانواده‌ها بیشتر ازقبل، برای عموم مردم جا بیفتد.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز  تاکید کرد: وقتی بک زندانی وارد زندان می‌شود، حداقل‌های زندگی را دارد، اما اعضای خانواده اش که هیچ جرمی ندارند برای ادامه زندگی خود به دردسر می‌افتند و مشقت‌های زیادی می‌کشند اینکه سعی کنیم حداقل افراد خانواده زندانی جاهای زندانی قرار ندهد مهم ترین کار ما در پیشگیری از وقوع جرم محسوب می شود.

الوندی پس از دیدار با مسعود ابراهیمی مدیر عامل سایت خبری رکنا درباره همکاری و تعامل این سایت خبری با رویکرد فرهنگی و اجتماعی و حمایت از خانواده های آسیب پذیر زندانیان بحث و تبادل نظر کردند. همچنین  چگونگی جلب توجه کمک های نهادها و اقشار مختلف تاثیر گذار  جامعه همچون ورزشکاران هنرمندان و مشاوران وحتی وکلا برای کمک به خانواده های زندانیان مورد ارزیابی قرار دادند. الوندی نقش رسانه ها را دراین موضوع مهم دانست وگفت فرهنگسازی در این مسله بدون بیان مصداق  و اهمیت قرار دادن ضرورت توجه به خانواده های زندان در معرض آسیب بسیار ضروری است .

 

کدخبر: 960276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟