فیلم / صحبت های قاضی دادگاه منافقین به متهمان / اگر اعتراض دارید وکیل معرفی کنید

به گزارش رکنا، حجت الاسلام دهقان رئیس دادگاه محاکمه سازمان مجاهدین خلق در خصوص حق انتخاب وکیل برای متهمین گفت: یکی از مهم ترین اجرای عدالت در قضاوت حق انتخاب وکیل برای متهمین است، این حق را متهمین این پرونده نیز دارند لذا برای این افراد وکیل تسخیری در نظر گرفتیم ، اما اگر متهمین به وکیل معرفی شده از سوی دادگاه اعتراض دارند می توانند برای انتخابی خودشان را به دادگاه معرفی کنند.

وی در ادامه گفت : پس از معرفی وکلا از سوی متهمین و بر اساس ماده 2 قانون مدنی آنها می توانند در دادگاه بعدی از موکلین خود در صحن علنی و پیش روی مردم دفاع کنند.

جزییات دومین دادگاه گروهک منافقین

برگزاری دومین جلسه بزرگ‌ترین دادگاه منافقین با حضور خانواده قربانیان ترور به صورت علنی آغاز شد.

این دادگاه در دادگستری استان تهران در مجتمع قضائی امام خمینی و شعبه ۱۱ دادگاه کیفری برگزار و قاضی دادگاه حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری است.

در این جلسه به اتهامات ۱۰۴ متهم حقیقی و یک متهم حقوقی از منافقین رسیدگی می‌شود.

قاضی دهقان در دومین جلسه دادگاه با قرائت آیه ۵۸ سوره نساء اظهارداشت: خداوند قاطعانه به همه فرمان می‌دهد امانات را به صاحبانش بازگردانید و به عدالت قضاوت کنید. قضاوت به عدالت و بازگرداندن امانات به صاحبانش نیکوترین چیزی است که خداوند بر آنها توصیه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضرت محمد فرموده است، عدالت نگه‌داره ملت‌ها است، گفت: از حضور همه کسانی که در این جلسه حضور یافته‌اند تشکر می‌کنم.

برگزاری دادگاه طی تشریفات قانونی

قاضی دادگاه گفت: این دادگاه با رعایت کامل تشریفات قانونی بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی اعضای دادگاه، به اسناد مواد ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی برگزار شده است.

وی افزود: قانون به صراحت اعلام کرده قوانین جزایی ایران درباره همه اشخاصی که در قلمروی حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند، اعمال می‌شود و حتی اگر قسمتی از جرم و یا نتیجه آن در قلمروی حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران باشد، در حکم جرم واقع شده در ایران قلمداد می‌شود و هر شخصی در خارج از قلمروی حاکمیت مرتکب جرایم علیه امنیت نظام، چه امنیت داخلی و خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران شود طبق قوانین کشور مجازات می‌شود.

وی تاکید کرد شعبه ۱۱ کیفری یک استان تهران اعلام می‌کند صلاحیت رسیدگی به اتهامات این گروه را احراز و علناً اعلام می‌کند و این دادگاه مجدداً با تأکید بر رعایت اصل ۳۵ از قانون اساسی از میثاق ملت و انقلاب که به صراحت اعلام کرده است در همه دادگاه‌ها طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل ندارند، برای آن‌ها وکیل انتخاب شود.

قاضی دادگاه افزود: بر اساس رعایت ماده ۳۸۶ و ۳۴۶ از قانون آئین دادرسی کیفری و نظر به ضرورت رعایت ماده ۳۸۴ از این قانون، به صراحت اعلام می‌کنیم که متهمین نام‌برده شده برای آنها کیفرخواست هم از طریق نشر آگهی و هم ارسال پیام‌نگار به آدرس الکترونیکی ابلاغ شد تا برای حضور در جلسه حاضر و یا وکیل معرفی کنند و مهلت مقرر قانونی تعیین شد.

متهمان امکان انتخاب وکیل تعیینی دارند

دهقان گفت: هیچ وکیلی از سوی متهمان معرفی نشده بود لذا وکیل تسخیری انتخاب شد و متهمین از حق دفاع خود برخوردارند و می‌توانند تعیین وکیل کنند علیرغم وجود وکیل تسخیری متهمان حتی حقشان زایل نشده و وکیل تعیینی می‌توانند به دادگاه معرفی کنند.

حضور نداشتن متهمان به معنای عدم رسیدگی نیست

وی با بیان اینکه دادگاه برای رعایت حق دفاع از متهمین، وکلا را از میان کانون‌ها که خبره هستند انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: عدم حضور متهمان به معنای عدم رسیدگی نیست و این اقدام بدون آنها انجام می‌گیرد.

کدخبر: 956421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟