آمادگی پلیس راهور برای رفع گره های ترافیکی شهر تهران/ وظیفه پلیس راهور مدیریت ترافیک است نه برطرف کننده آن

به گزارش رکنا، ترافیک نیمه دوم سال، موضوع نو و تازه‌ای نیست؛ موضوعی این است که هر سال با شروع سال تحصیلی جدید با آن مواجه هستیم؛ بنابراین افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ترافیک در مهرماه همراه با آغاز فعالیت مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها غیر قابل پیش‌بینی نبوده و نیست.

مسأله مهم دیگر در نیمه دوم سال بحث آلودگی هوای شهر تهران است؛ موضوع مهمی که در پی وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها رخ دامی دهد و در نهایت معضل آلودگی هوا را در پی دارد که برای برون رفت از این مسئله  در طول سال‌های گذشته روش‌های متفاوتی طراحی و له کار گرفته شده است، طرح هایی مانند ایجاد محدوده مشخص برای تردد وسایل نقلیه تا تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در پی افزایش غلظت آلاینده‌ها که همگی آنها شاید در مقطعی کارساز بوده اما برای بلند مدت هیچ گاه نتوانست باری از مشکلات شهر تهران را برطرف کند.

نکته مهم دیگر در فصل پائیز و زمستان که عمدتا بارش و برف را به همراه دارد و یکی از دلایل مهم در لغزندگی معابر هم می شود و  همین امر باعث کاهش سرعت و دید رانندگان هم می شود خود به تنهاییبر بار ترافیکی شهر تهران می افزاید و حتی در مواقعی با گره های ترافیکی شدید در معابر و بزرگراه ها را شاهد هستیم

یک سوم کل خودروی کشور در تهران است 

تدابیر پلیس راهور در راستای تسهیل در تردد شهروندان تهرانی و مدیریت بار ترافیکی چیست؟

ترافیک نیمه دوم سال مسأله قابل پیش‌بینی است که علت‌های زیادی دارد،یکی ااز دلایل مهم ترافیک در این روزهای شهر تهران افزایش تعداد خودروها در کشور شود که از این تعداد حدود یک سوم آن در شهر تهران در حال تردد هستند و در مقابل آن اسقاط خودرو به صفر رسیده و عملا حتی یک برگه اسقاط هم برای یک وسیله نقلیه موتوری صادر نشده است و این خود به تنهای می تواند بزرگترین معضل ترافیک شهر تهران باشد یعنی خودرو ها دو برابر ظرفیت گنجایش معابر و خیابان های ماست.

سرهنگ موسوی پور در ادامه افزود: از سوی دیگر  افرادی که در خصوص دریافت گواهینامه رانندگی اقدام می کنند روزانه در حال افزایش است و این بین معنی است که احتمال افزایش یک خودرو و یا یک کاربر ترافیکی به شهر تهران است ، در کنار این موضوع مهاجرت شهروندان از شهرهای اقماری سمت تهران به پایتخت کشور چه برای تحصیل و چه برای کار باعث افزایش جمعیت و استفاده از خودرو شده که متاسفانه وقتی ما در سطح شهر تهران با کمبود شدید حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ومترو و تاکسی و ون روبرو هستیم یعنی ناخداگاه داریم بار ترافیکی شهر تهران را فازایش می دهیم و تا این معضل بزرگ شهر تهران یعنی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی درمان نشود ما همچنان با هزاران طرح هم ترافیک در تمامی شهر را شاهد خواهیم بود .

پلیس مسئولیت حل علت اصلی ترافیک را ندارد پلیس وظیفه کنترل و تمهیدات ترافیکی را دارد

بار تارفیکی که صبح هر روز با آن مواجه هستمی هیچ ارتباطی به پلیس راهور ندارد ، این افزایش ترافیک صبح گاهی به افزایش خودرهای در حال تردد که ممکن است سروی مدارس باشند و یا خودری کارمندانی که به محل کارشان مراجعه می کنند باشد و بنابراین کنترل ورود و تردد خودرو ها هیچ گونه ارتباطی به راهور ندارد و ما تنها می توانیم با کنترل معابر بنا بر شواهر و بار ترافیکی هر خیابان در لحظه برای تخلیه و تسهیل در تردد خودرو ها اقادام کنیم که بعضا بعضی از شهروندان از آن گله مندن و لی در همینجا اعلام میکنم اگر در مقاطعی اقدام به بستن معابر و یا دسترسی بزرگراهی را انجام می دهیم حتما دیلی ترافیکی خاصی دارد و بهترین کار برای تسهیل در ا« معبر همان می تواند باشد .

نکته مهم این است که تنظیم زمان عبور در یک تقاطع براساس حجم بار در معبر تعیین می‌شود؛ به طورمثال ما صبح‌ها در غرب به شرق در محدوده خیابان آزادی، اولویت‌‌مان برای عبور مسیر غرب به شرق است در صورتی که بعد از ظهر در همان مقطع، اولویت تردد، شرق به غرب است و آن مأموری که آنجا ایستاده است براساس اطلاع از وضعیت ترافیکی، بخشی از محور را مسدود کرده و اولویت را به سمت دیگر می‌دهد؛ در صورتی‌که شهروندان فکر می‌کنند که این مأمور با این کار بر تراکم خودروها افزوده و ترافیک ایجاد می‌کند اما نمی‌دانند که حجم بسیار سنگینی از ترافیک در تقاطع‌های دیگر مرتبط با آن معبر در همان ساعت خاص وجود داشته و با توجه به اینکه حجم بار پیوسته است این پیوستگی می‌تواند به قفل شدن معابر و تمامی فرعی‌ها منجر شود و تازه این کار مأمور در آن لحظه، اندکی از حجم بار منتهی به آن معبر را می‌کاهد.

مردم بدانند که ما در این مواقع چاره‌ای نداریم؛ مجبوریم به برخی محورها اولویت عبور بدهیم تا بار ترافیکی حرکت کند و تقاطع‌ها به هم نریزند.

اما از نگاه شهروند که همان نقطه و عملکرد همان مأمور پلیس راهور مستقر در محل را می‌بیند این موضوع متصور می‌شود که پلیس ترافیک ایجاد کرده است در صورتی که نمی‌داند که آن پلیس، وضعیت ترافیک سایر محورها را رصد کرده و نه یک تقاطع بلکه کل محور را دیده است.

پلیس راهور با شهرداری تهران همسو است /  رفع اشکال معابری که در سال گذشته دچار آبگرفتگی شده بودند در دستور کار شهرداری است

پلیس راهور  در جلساتی که با شهرداری تهران برگزار کرده تا معابری که سال قبل دچار آبگرفتگی شدند رفع مشکل شوند؛ در طرح مشترکی نیز هماهنگ شده تا برای بارش برف نیز آمادگی لازم را داشته باشیم. اما توقعی که از شهروندان وجود دارد این است که در هنگام اطلاع از وضعیت جوی ناپایدار و بارش‌ها از سفرهای غیر ضروری در شهر خودداری کنند؛ بطور مثال وقتی بارش غیر مترقبه داریم و برف شروع به بارش می‌کند حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا همکاران شهرداری بتوانند محور را نمک‌ و شن‌ پاشیده و آماده تردد کنند؛ باید فرصت و زمان کافی برای رفع این موارد قائل شد تا حداقل با اقدامات لازم بتوان گره‌های ترافیکی را کمتر کرد اگرچه از الان به فکر هستیم اما برای بارش‌های غیر‌مترقبه باید به شهرداری فرصت داد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه فصل بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و میزان بارندگی از این ماه بیشتر می‌شود تعامل و هماهنگی با همه ارگان‌های مرتبط با ترافیک و شهرداری انجام شده که نتیجه‌اش مسلماً خدمت مطلوب‌تر به همه شهروندان و کاربران ترافیک است.

شناسایی گلوگاه‌ها و مدارس مهم مستقر در معابر اصلی

برنامه‌های زیادی را در تابستان برای مدیریت ترافیک نیمه دوم سال انجام دادیم؛ در این راستا هم گلوگاه‌ها و هم مدارس مهم حاشیه معابر اصلی را شناسایی کردیم؛ در برخی نقاط تجمیع مراکز آموزشی را داریم مثل خیابان موسوی که با عرض ۸ متری چندین مدرسه در آن وجود دارد که اگر فقط یک خودرو لحظه‌ای بایستد و مسافری را پیاده کند بار ترافیکی را در ادامه محور پس می‌زند تا جایی که حتی بزرگراه صیاد هم با ترافیک درگیر می‌شود که ما برای این محدوده و مناطق این چنینی مدیریت مستقلی در نظر گرفتیم؛ مثل شریعتی،‌ دولت، پاسداران و ... که علی‌رغم حجم بالای ترافیک خوشبختانه از اول مهرماه تاکنون کمترین مشکل ترافیکی را داشتیم  که همین موضوع و حضور مأموران پلیس راهور در معابر و مقاطع رضایتمندی شهروندان و قدردانی مردم را در پی داشته است.

استقرار مأموران پلیس برای رسیدگی فوری به تصادف یا خرابی خودرو

تدبیر دیگر پلیس راهور در راستای تسهیل در تردد شهروندان و مدیریت بار ترافیکی، استقرار مأموران پلیس راهور در جهت جذب بار ترافیکی در معابر است که علاوه بر مدیریت ترافیک، در صورت بروز تصادف یا خرابی خودرو سریعاً به موضوع رسیدگی کرده و از توقف خودرو و ایجاد گره ترافیکی کاسته شود.

خوشبختانه می‌توان گفت از ابتدای مهر ماه تاکنون بحران ترافیکی نداشته‌ایم؛ اگرچه حجم بار بالا بوده است.

مأموران پلیس راهور هنرمندانه ترافیک را مدیریت کردند

در اینجا جا دارد از همکاران خودم، مأموران پلیس راهور پایتخت که هنرمندانه بار ترافیک را مدیریت می‌کنند و همچنین شهروندان محترم که با همکاران ما در پلیس راهور همکاری داشته و دارند، تشکر و قدردانی کنم؛ چرا که  حتی یک مورد گزارش تنش و درگیری یا دعوا سر پارک خودرو یا بی‌توجهی به دستور پلیس نداشته‌ایم؛ چون مردم عملکرد پلیس را درک کرده‌ و می‌دانند ما برای خدمت به آنها در کف خیابان هستیم و همین همراهی باعث شده است که بتوانیم بار ترافیکی را مدیریت کنیم چرا که حتی ۱۰۰ متر بار ترافیکی هم برای ما مهم است اگرچه اولویت‌بندی اصلی پلیس راهور در خصوص معابر و بزرگراه‌هاست اما سعی کرده‌ایم در اکثریت نقاط و معابر، مأموران حاضر بوده و به مردم خدمت‌رسانی کنند. 

راه‌اندازی مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی تا ۲ ماه آینده

باید گفت علاوه بر تمام اقداماتی که پلیس راهور برای تسهیل در تردد و مدیریت جریان ترافیکی انجام می‌دهد بنده یک طرحی را با کارشناسان مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در میان گذاشته و بعد از بررسی‌های لازم این طرح به مرحله اجرایی رسیده است؛ آن هم سامانه مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی است که به صورت برخط می‌تواند وضعیت ترافیکی را به سمع و نظر شهروندان برساند.

به عبارتی ترافیک شهر تهران را بر خط به شهروندان پایتخت نمایش داده تا مردم بتوانند معابری را که در آن ترافیک وجود دارد یا تصادف، خرابی خودرو یا محدودیتی در آن وجود دارد را به صورت آنلاین و برخط مشاهده کنند. 

عملکرد این مرکز به صورت سامانه مسیریاب است که اطلاعاتی  را به شهروندان می‌دهد؛ حتی می‌تواند به مراکز و واحدهای امدادی از جمله اورژانس،‌ آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و ... نیز کمک کند.

باید گفت افراد به واسطه نصب این اپلیکیشن در تلفن همراه خود به صورت برخط و لحظه‌ای می توانند وضعیت ترافیکی معابر، تصادفات، خرابی خودرو و ... را ملاحظه کرده و با تغییر مسیر و حرکت در مسیر جایگزین که سامانه پیشنهاد می دهد از مسیر بهتر و کم‌ترافیک‌تر به مقصد خود برسند.

از ویژگی‌های مهم این اپلیکیشن این است که وضعیت ترافیک تهران را به صورت ۲۴ ساعته و لحظه به لحظه اطلاع رسانی کرده و اگر هر اتفاقی بیفتد مسیرهای جایگزین را هم اعلام می‌کند؛ آن هم در راستای اطلاع هر چه بهتر و بیشتر شهروندان و رانندگان.

حتی این امکان در سامانه پیش‌بینی شده که خود شهروندان می‌توانند به عنوان خبرنگار در این سامانه عمل کرده و وضعیت معبری را که در آن تردد دارند در لحظه با ارسال تصاویر اطلاع داده و موارد تصادف یا خرابی را که در همان لحظه به وقوع پیوسته، در سامانه بارگذاری کنند.

این سامانه حتی می‌تواند در موضوع سرویس‌دهی به سازمان آتش‌نشانی، اورژانس و خودروهای امدادرسانی کمک کند.

باید گفت که تمام تلاش خود را به کار گرفته و امیدوار هستیم ان‌شاءالله تا ۲ ماه دیگر این سامانه مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی به مرحله بهره‌برداری و اجرا برسد.

 

کدخبر: 941044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟