جاده‌های خراسان جنوبی در تسخیر شوتی‌سواران

به گزارش رکنا، صحبت از خودروهای سوخت‌کش یا همان شوتی‌ها در جاده‌هاست که از آنها به‌ عنوان "ارابه‌های مرگ" یا "بمب‌های متحرک" یاد می‌شود چرا که هر لحظه ممکن است با وقوع تصادف علاوه بر اینکه جان خود و سرنشین را به مخاطره بیندازند جان دیگر کاربران جاده‌ای را نیز تهدید کنند.

"شوتی" برای مردم استان‌های جنوبی و شرق کشور آشناست خودروهای سواری که از آنها برای انسان و بیشتر قاچاق کالا استفاده می‌شود و چند سالی است با سرعت بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، جاده‌های استان خراسان جنوبی را به تسخیر خود درآورده‌اند و به صورت مکرر عامل جان باختن انسان‌های بی‌گناه و تصادف‌های شدید می‌شوند.

در حالی که با دوبانده شدن راه‌های خراسان جنوبی تشویش و اضطراب‌ها کاهش یافته، افزایش تردد خودروهای شوتی نگرانی جدیدی را ایجاد کرده است که بیشتر اوقات هم مخاطره‌آفرین هستند.

هفته‌ای نیست که شوتی‌سواران در جاده‌ها حادثه مرگباری را رقم نزنند؛ از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق و البته بیشتر در محور شرق استان بدون رعایت قوانین با سرعت سرسام آور حرکت می‌کنند و در واقع خراسان جنوبی محل گذر خودروهای شوتی است.

سرعت بالا، پلاک‌های مخدوش و غیرخوانا، ظاهر خاص خودرو، رانندگی مخاطره آمیز و گاهی وحشت آفرین، ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان، آلودگی صوتی، دستکاری فنی خودرو و رانندگی در نیمه‌های شب و راننده‌های ناپخته‌ای که گویا ترسی از پیچ‌های تند جاده، تاریکی و گشت‌های پلیس ندارند، ویژگی همه خودروهای شوتی است که حالا به ارابه‌های مرگ جاده‌های استان خراسان جنوبی معروف شده‌اند.

به گفته رئیس پلیس راه خراسان جنوبی، سال گذشته در نتیجه وقوع ۹۱ فقره تصادف خودروهای شوتی در خراسان جنوبی ۱۰۸ نفر مجروح شدند و ۶۸ نفر جان باختند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: نیمه نخست امسال هم ۳۱ نفر مستقیم در حوادث مربوط به خودروهای شوتی جان باختند که بیشتر این فوتی‌ها مربوط به محور زاهدان - مشهد بوده به گونه‌ای که ۲۹ نفر فقط در محور سربیشه - نهبندان کشته شدند.

البته شوتی‌سواران این روزها برای رسیدن به مقصد هیچ سدی را در برابر خود تحمل نمی‌کنند، نه‌ تنها جان رانندگان دیگر را به خطر می‌اندازند بلکه کارکنان پلیس را نیز هدف گرفته‌اند، به گونه‌ای که هشتم شهریور امسال برخورد یک دستگاه خودرو شوتی با یکی از ماموران پلیس آگاهی سربیشه منجر به مصدومیت شدید وی شد.

با توجه به هم‌مرز بودن خراسان جنوبی با سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان عمده تردد خودروهای شوتی در این استان برای حمل سوخت قاچاق است.

 

کدخبر: 934309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟