بخشش چوپان متهم به قتل به شرط ساخت چراگاه

به گزارش رکنا، پیرمردی با قول ساخت چراگاه در یک منطقه دامداری توانست برای پسر جوانش که متهم به قتل بود رضایت بگیرد.

متهم پرونده که جوانی چوپان با ضعف در دید چشم است با کمک وکلایش و گروه صلح و سازش موفق به جلب رضایت اولیای دم شد.

مدتی قبل به پلیس استان فارس گزارش شد شلیک به سمت مردی در یک چراگاه منجر به مرگ او شده است. با انتقال جسد به پزشکی قانونی و آغاز تحقیقات مشخص شد مقتول از سوی یک چوپان هدف شلیک قرار گرفته است.

با بازداشت مرد چوپان او تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: من چوپان هستم و با پدرم کار می‌کنم. سه فرزند کوچک دارم. شب حادثه گوسفندان را برای چرا برده بودم و طبق معمول هم اسلحه داشتم تا اگر حیوانی حمله کرد بتوانم از خودم دفاع کنم. یک‌دفعه چیزی شبیه به گرگ از لای درخت‌ها دوید و به‌سرعت به سمتم می‌آمد. شلیک کردم تا بترسد و برود اما تیر به او برخورد کرد، وقتی که نزدیک شدم، دیدم آدم است. خودم به همه خبر دادم تا کمک کنیم. من قصد قتل نداشتم.

اولیای دم در جریان تحقیقات مدعی شدند مرد چوپان به‌عمد فرزندشان را با تیر زده است.

پدر مقتول گفت: ما اهل بالاده هستیم و متهم اهل پایین‌ده. ما سالیان درازی است که با پایین‌ده بر سر چراگاه و آب اختلافات شدید داریم و درگیری‌هایی هم ایجاد شده است. روز حادثه چون پسر من وارد چراگاه پایین‌ده شده بود مرد چوپان او را به‌عمد زد و این کارش به خاطر انتقام‌گیری بود.

با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان فارس ارسال شد. در جلسه رسیدگی، اولیای دم درخواست قصاص کردند و در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت.

او گفت: من به‌عمد این کار را نکردم. همه چیز اتفاق بود. چشمان من ضعیف است و به‌خوبی نمی‌بینم. ضمن اینکه مقتول هم لباسی شبیه به پوست گرگ تنش بود. من از لای درخت‌ها زدم و اصلاً نمی‌دانستم که او آدم است. اولیای دم درست می‌گویند، پایین‌ده با بالاده بر سر آب مساله دارد اما قسم می‌خورم به‌عمد این کار را نکردم. اسلحه هم برای مراقبت از خودم است و اهالی روستا تقریباً همگی اسلحه دارند و مجوز هم داریم. من سه فرزند دارم، از وقتی بازداشت شده‌ام، همسرم بچه‌ها را رها کرده و پدرم از بچه‌ها مراقبت می‌کند. ما زندگی خیلی بدی داریم.

در ادامه وکیل متهم نیز گفته‌های موکلش را تکرار کرد و گفت: به دلیل ضعف چشم موکل امکان اینکه تشخیص دهد یک انسان را هدف قرار داده وجود نداشته است. ضمن اینکه لباس مقتول نیز او را گمراه کرده است.

قبل از صدور رأی دادگاه، محمدهادی جعفرپور، وکیل متهم، و همکارش به همراه یک گروه صلح و سازش موفق به جلب رضایت اولیای دم شدند.

محمدهادی جعفرپور درباره این پرونده گفت: تنها راه کمک به مرد چوپان استناد به بند ب ماده ۲۹۱ قانون مجازات بود. لذا‌ پس از هماهنگی با وکیل تسخیری ضمن اعلام وکالت در لایحه‌ای از دادگاه تقاضای دستور مجدد با موضوع بازسازی صحنه‌ جرم با حضور کارشناس اسلحه کردم‌. تا صدور دستور دادگاه به اتفاق پدر مرد چوپان و یکی دو نفر از انجمن منادیان صلح (گروه صلح و سازش) نزد کدخدا و بزرگ ده‌بالا رفتیم و از آنها خواسته شد تا به اتفاق برای جلب رضایت نزد خانواده مقتول حاضر شویم. چنین جلساتی گرچه همراه با چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی است اما همواره منتج به نتایج مطلوبی است که چنین نتیجه‌ای همزمان با گزارش کارشناس اسلحه که وقوع اشتباه در نشانه‌گیری را تایید کرد شامل حال موکلم نیز شد.

او در پایان گفت: دادگاه با توجه به شبه‌عمد بودن قتل حکم به پرداخت دیه صادر کرد. خانواده‌ مقتول نیز راضی شدند متهم به جای پرداخت دیه طی یک سال آینده در اراضی واقع‌شده در محدوده‌ چراگاه‌های مشترک ده‌بالا و روستای خودشان، با کمک اهالی روستا و جهاد‌ کشاورزی یک چراگاه ایجاد کند.

 

کدخبر: 933901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟