ناگفته‌های سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از حادثه پلاسکو

به گزارش رکنا، جلال ملکی، به مناسبت روز آتش‌نشان با بیان اینکه تعداد حوادث در تهران زیاد است، اظهار کرد: آخرین حادثه گسترده‌ای که رسانه‌ای شد، آتش‌سوزی در یک انبار نوشت‌افزار به متراژ ۵۰۰ متر مربع واقع در ابتدای جاده مخصوص بود که کل انبار شعله‌ور شده بود اما همکاران ما با حضور خود از سرایت به انبارهای مجاور جلوگیری کردند و خوشبختانه کسی در این حادثه مصدوم نشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به فعالیت ۲۷ ساله خود به عنوان آتش‌نشان، یادآور شد: بنده و همکارانی با این میزان سابقه معمولاً در جایگاه فرمانده در عملیات حضور داریم.

وی به روزهای آغازین حضور خود در آتش‌نشانی اشاره کرد و افزود: پدر من ۲۷ سال پیش در یک اداره دولتی مشغول به کار بود و این فرصت وجود داشت که پس از بازنشستگی پدر، فرزند پسر در صورت اتمام خدمت سربازی جایگزین شود و این پیشنهاد به بنده نیز داده شد اما علاقه‌ای به پشت میز نشینی نداشتم.

ملکی با اشاره به علاقه خود به ارتش، خاطرنشان کرد: یک ایستگاه آتش‌نشانی در کنار مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کردم وجود داشت و من هر روز لحظاتی را که زنگ ایستگاه به صدا در می‌آمد و آتش‌نشانان اعزام می‌شدند، می‌دیدم و بسیار به این شغل علاقمند بودم و پس از آن هفت سال در همان ایستگاه آتش‌نشان بودم.

وی از خوشحالی فراوان خود از انتخاب شغل آتش‌نشانی سخن گفت و افزود: شاید باورپذیر نباشد اما من هر روز بیشتر از روز قبل این شغل را دوست دارم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان، یادآور شد: من در حادثه پلاسکو تا چند دقیقه قبل از ریزش ساختمان در داخل مجموعه حضور داشتم. همکاران بنده حتی اگر بدانند مال شهروندان در خطر است، به آتش می‌زنند اما این اتفاق را در ساختمان گرنفل انگلستان شاهد نبودیم؛ هرچند هیچ آتش‌نشانی عامدانه کوتاهی نمی‌کند اما در این حادثه دیدیم که دست کم ۸۰ نفر جان باختند و اگر در پلاسکو، همکاران من وارد نمی‌شدند، شاید نزدیک به ۴۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند. عملیات نجات به خوبی انجام شد اما آتش‌نشانان تاوان آن را دادند.

ملکی با تاکید بر اینکه آتش‌نشانان حتی آن عده‌ای که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، ورزشکاران خوبی هستند، گفت: برای مثال زمانی که اعلام می‌شود طبقه ۱۵ یک برج آتش گرفته، در مرحله اول آسانسور قطع می‌شود و با توجه به اینکه آسانسور مخصوص آتش‌نشان در ساختمان‌ها نداریم، آتش‌نشانان با لباس‌ها و وسایلی که حداقل ۲۰ کیلوگرم وزن دارند، باید این طبقات را بالا بروند و به نقطه صفر برسند؛ چراکه کار از همان نقطه شروع می‌شود و باید اطفای حریق و نجات افراد را انجام دهد و بعضاً ناچار شود برای انتقال سایر وسایل همین مسیر را طی کند و اگر قدرت بدنی نداشته باشد، قادر به چنین کاری نخواهد بود.

وی ادامه داد: من در ابتدای کار در رشته ورزشی بوکس فعالیت می‌کردم و همانطور که گفتم به ارتش بسیار علاقمند بودم؛ در کل میانه خوبی با آسایش ندارم. مادرم به دلیل شرایط راضی به حضورم در آتش‌نشانی نبود اما رضایتش را کسب کردم و بسیار خوشحالم که آتش‌نشانم.

ملکی با اشاره به مشکل بیمه آتش‌نشانان، یادآور شد: رفع برخی مشکلات از عهده ما خارج است و نیاز به وضع قوانین در مجلس دارد و تنها ما می‌توانیم پیگیری کنیم که این پیگیری را انجام می‌دهیم. در قانون مشاغل سخت، آیتم‌هایی پیش‌بینی شده که بر اساس آن می‌توان با ۲۰ سال خدمت قابل قبول بازنشسته شد و حقوق کامل دریافت کرد. خوشبختانه حوادثی که در سراسر کشور رخ می‌دهد بسیار کمتر از حوادث تهران است و چون آتش‌نشانان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، مشمول مشاغل سخت می‌شوند اما آتش‌نشانی تهران چون تحت پوشش بیمه شهرداری تهران هستند، مشمول این قانون نمی‌شود.

وی با طرح این پرسش که آیا بیمه‌ها تعیین کننده سختی کار هستند، تصریح کرد: روزانه به صورت میانگین ۴۰۰ حادثه در تهران رخ می‌دهد و نیمی از حوادث کشور مربوط به تهران است اما چون تحت پوشش بیمه شهرداری هستیم، مشمول مشاغل سخت نمی‌شویم. شهردار تهران، شورای شهر و مدیرعامل سازمان به شدت پیگیر رفع این مشکل هستند اما رفع آن منوط به وضع قانون است.

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا در محل حادثه با اقوام و نزدیکان خود نیز روبه‌رو شده است یا خیر، یادآور شد: در محلات خیر؛ اما در ساختمان‌های تجاری بعضاً پیش آمده که در زمان حادثه به آشنایان مواجه شده باشم.

وی در خصوص تماس شهروندان با آتش‌نشانی برای نجات حیوانات، گفت: آخرین تماس در این زمینه مربوط به نجات یک بچه میمون در گوشه خیابان بود. توصیه ما این است که شهروندان به هیچ عنوان به حیوانات نزدیک نشوند حتی یک گربه وحشی؛ چراکه ممکن است یک گربه اگر وحشی باشد خطر آن کمتر از یک گرگ نباشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه حیوانات به پارک پردیسان، پارک ارم و سازمان محیط زیست تحویل داده می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده ۱۸ سال پیش میمونی را در خیابانی پیدا کردیم که جثه بزرگی داشت و روی پاهای خود ایستاده بود. یا در عملیاتی سه توله شیر سنگین وزن را در خیابان گرفتیم و تحویل دادیم.

وی در پایان از همسران و خانواده‌های آتش‌نشانان برای همراهی با این قشر تقدیر کرد.

 

کدخبر: 932711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟