سندسازی یک بانک دولتی برای تصاحب یک موسسه فرهنگی / کارشناسان دادگستری فاش کردند

به گزارش رکنا، در سال 1386 ساختمان موسسسه فرهنگی هنری عرفان کهن با سابقه 50 ساله در حوزه فرهنگی هنری طی یک قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک توسط بانک وامی با سود 12 درصد (7درصد وام گیرنده،5درصد سهم وزارت ارشاد) دریافت کرد و ملزم به پرداخت اقساط ماهیانه در تاریخ مشخص شدند.

متاسفانه این موسسه طی یک حادثه برای ایمن نبودن بنا روی ساختمان بانک ملت آوار شد و به همین دلیل موسسه نتوانست اقساط خود را به موقع پرداخت کند و از بانک هم درخواست کرد تا شروع پرداخت اقساط را 8 ماه به تعویق بی اندازد . با فرض قبول این ماجرا از سمت بانک، موسسسه نیز پرداخت اقساط خود را 8 ماه دیرتر شروع کرد اما بعد از چند سال در یک حادثه دیگر مجدد ساختمان موسسه در یک آتش سوزی صد درصد تمام لوازم و مدارک را از دست داد.

پس از این حادثه مدیر مسئول موسسه فرهنگی برای پرداخت اقساط مجدد از بانک خواستند تا در پرداخت اقساط بدهی ملاحظاتی را انجام دهند که متاسفانه با این موضوع موافقت نشد و آنها همچنان به پرداخت اقساط  ادامه میدادند تا زمانی که متوجه شدند باید نسبت به تسویه وام اقدام کنند همان موقع فهمیدند تا به این روز تنها سهم خود از وام را به بانک پرداخت می کرده اند و مسوولان وزارت ارشاد وقت هیچ قسطی را از سهم خودش پرداخت نکرد است.

همچنین طبق قانون بانک مرکزی ملک دوم موسسه باید توسط بانک دولتی، بیمه می شد اما این کار صورت نگرفته بود و بر اساس بی توجهی و سهل انگاری بانک به این موسسه خسارات جبران ناپذیری وارد شد ، پس از پیگیری های مدیر مسئول موسسه فرهنگی طبق سند موجود کارشناسی شده از مبلغ 250 میلیون تومان وام دریافتی، مبلغ 231 میلیون تومان اقساط پرداخت کرده بودند، ولی متاسفانه کلیه اقساط پرداختی را بانک به عنوان جریمه دیر کرد برداشت میکرده و این موسسه  را در سیستم بانکی با بدهی 600 میلیون تومانی بدهکار اعلام  و با ادعای مالکیت با قراردادی جعلی که در اختیار داشتند مدعی به تصرف ملک در دادسرای شهید بهشتی شعبه 20 شدند.

با توجه به اینکه وزارت ارشاد 5 درصد سهم خود را پرداخت نکرده بود و بانک به این مهم توجهی نمی کرد ،مدیر مسئول این موسسه ملزوم به پرداخت این مبلغ می شده است.

لازم به ذکر است بر اساس قراراد منعقد شده بین دو طرف قرارداد با سود 12 درصدی تنظیم شده بود ، اما بانک به گمان اینکه نسخه دوم در آتش سوزی ساختمان موسسه سوخته و از بین رفته است اقدام به جعل و اضافه نمودن اقساط و افزایش سود از 12 به 25 درصد کرده است که متاسفانه در تمام مدت بیش از 5 سال این موسسه متوجه این موضوع نشده بود و پس از بررسی قرارداد  هئیت کارشناس دادگستری مشخص شد.

اما خوشبختانه با درایت آگاهی و دقت قاضی دادگستری شعبه 20 شهید بهشتی متوجه مغایرت در دو نسخه قراردادها شدند و هردو قرارداد را به کارشناس معین و خط جهت بررسی و کارشناسی دقیق ارجاع نمودند که پس از آن متوجه شدند قرارد دادی که بانک ارائه کرده جعل شده است .

بر همین اساس مرجع قضایی حکم به نفع مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری عرفان کهن صادر شده است .

کدخبر: 932204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟