افزایش تصادفات ساختگی برای دریافت دیه/  ۸۳۱ پرونده تصادف ساختگی تشکیل شد!

به گزارش رکنا، تصادفات ساختگی یا صحنه‌زنی در واقع نوعی کلاهبرداری است که اگر اثبات شود، فرد مرتکب، مجرم شناخته می‌شود. البته در برخی موارد نیز شنیده شده که این باندها به بهانه تصادف ساختگی راننده را خفت می‌کنند و موبایل و کارت بانکی او را می‌گیرند.

، معمولا این پرونده‌ها با شکایت فردی که خودزنی کرده (از طریق تصادف، چاقو و...) در مراجع قضایی ثبت و سپس به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. کارشناسان و متخصصان پزشکی قانونی نیز با انجام یک‌سری معاینات تخصصی به ساختگی بودن جراحات پی می‌برند.

در همین راستا «مسعود قادی پاشا» معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی توضیح می‌دهد که هدف از تصادف ساختگی «گرفتن خسارت یا دیه» است. بنابراین افرادی که در تصادف ساختگی نقش دارند؛ شکایتی را مطرح می‌کنند. او در ادامه می‌گوید: «هر فردی که مدعی می‌شود تصادف کرده و خسارت جانی دیده پرونده‌اش به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. این افراد باید معرفی‌نامه‌ای از کلانتری یا مراجع قضایی دریافت کنند. کارشناسان و پزشکان متخصص سازمان نیز براساس معاینات لازم، بررسی محل جراحات و نوع شکستگی و... تشخیص می‌دهند که آسیب‌ها بر اثر حادثه بوده یا فرد به دلیل خودزنی یا دگرزنی این ادعا را مطرح کرده است. البته بررسی فیلم لحظه تصادف هم می‌تواند به تشخیص پزشکی قانونی و مراجع قضایی کمک کند.»

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در مورد آمار تصادفات ساختگی می‌گوید: «در سال گذشته (۱۴۰۱)؛ ۸۳۱ پرونده مربوط به تصادفات ساختگی توسط کارشناسان پزشکی سازمان تشخیص داده شد که این میزان نسبت به سال گذشته آن (۱۴۰۰)؛ ۹/۱۴ درصد رشد داشته است. همچنین هزار و ۱۰۶ پرونده تصادف وجود داشت که یک‌سری از جراحات را فرد به صورت ساختگی به جراحات دیگر خود اضافه کرده بود. در این پرونده‌ها، فرد تصادف کرده؛ یک‌سری جراحات ناشی از تصادف بر اندامش وجود دارد، اما تعدادی از جراحات دیگر را خودش به‌طور ساختگی اضافه می‌کند. البته آمار این نوع پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰؛ ۲۷درصد کاهش داشته است.»

بررسی‌های ما از این نوع پرونده‌ها نشان می‌دهد؛ «مشکلات اقتصادی و یک‌سری ناهنجاری‌های اجتماعی» باعث شده که برخی افراد بخواهند از راه تصادف ساختگی کسب درآمد کنند. یعنی صحنه‌ای از یک تصادف ساختگی بسازند و راننده و شرکت بیمه را مجبور کنند که دیه و خسارت به آنها پرداخت کنند. در این نمایش ساختگی معمولا چندین نفر در پشت صحنه به عنوان هم تیمی با فرد صحنه‌زن همکاری می‌کنند. طبق بررسی‌های «اعتماد» صحنه‌زن‌ها بیشتر ماشین‌های گران‌قیمت و لوکس را برای تصادفات ساختگی انتخاب می‌کنند و بعد خودشان را به‌طور عمدی به سمت ماشین پرت می‌کنند تا دچار آسیب جسمی شوند و از راننده مقصر خسارت یا دیه دریافت کنند. در برخی مواقع نیز صحنه‌زن‌ها از رانندگان اخاذی می‌کنند با این بهانه که مراحل اداری گرفتن خسارت از بیمه سخت است از خود راننده همان‌جا مبلغی را دریافت می‌کنند. نوع دیگر تصادفات ساختگی تصادف بین دو ماشین است. فرد سوار بر موتوسیکلت یا ماشین، از قصد به ماشین دیگری می‌زند تا منجر به تصادف ساختگی شود. قانون برای افرادی که با نمایش آسیب جسمی و مالی می‌خواهند از شرکت بیمه یا راننده خسارت و دیه بگیرند مجازات‌های مختلفی تعیین می‌کند.

تقریبا یک‌سوم تصادف‌هایی که برای آنها دیه پرداخت می‌شود، ساختگی هستند

بررسی‌های ما از آماری که سازمان بیمه مرکزی اعلام کرده است، نشان می‌دهد که تقریبا یک‌سوم تصادف‌هایی که برای آنها دیه پرداخت می‌شود، ساختگی هستند و سالانه ۲ هزار میلیارد تومان خسارت از صندوق بیمه‎ها برای این تصادف‌ها پرداخت می‌شود. تقریبا ۹۰درصد خسارت‌های تصادفات ساختگی خسارات مالی هستند و ۱۰درصد هم به خسارات جانی مربوط می‌شوند. منتها حدود ۸۰درصد مبلغ این ۲ هزار میلیارد تومان برای خسارت‌های جانی پرداخت می‎شود و فقط ۲۰درصد آن برای جبران خسارت‌های مالی است.این درحالی است که در بعضی ‌مواقع هم به بهانه اینکه گرفتن خسارت هم برای راننده مقصر و هم خودشان دردسر دارد و باید یک روز مرخصی بگیرند همان‌جا از راننده پول نقد دریافت می‌کنند.

 

کدخبر: 918375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟