ویزای رشته پزشکی در خارج همه را فریب داد/ثروت میلیاردی در شکار دانشجویان رویاپرداز
حجم ویدیو: 19.31M | مدت زمان ویدیو: 00:03:36

به گزارش رکنا، در رویایشان دنبال صندلی دانشگاه در رشته پزشکی می گشتند.یا خودشان را در خارج از کشور از کشور در حال تحصیل تصور می کردند.

آنها تا حدی به مرد کلاهبردار اعتماد کرده بودند که وقتی ماموران کلانتری 145 ونک با آنها تماس گرفته و گفتند که این مرد کلاهبردار بوده و باید برای ثبت شکایت خود به کلانتری برونده شوکه شده بودند.

هیچ کس باورش نمی شد در دام یک کلاهبردار افتاده باشد و سقف رویایی که چندین ماه با آن زندگی کرده بود روی سرشان خراب شد.

رسیدگی به این پرونده بدون اینکه هیچ کس ثبت شکایت کند آغاز شد! گزارشی از فعالیت شرکتی که بدون مجوز قانونی فعالیت می کرد در اختیار پلیس قرار گرد و عملکرد این شرکت تحت نظر قرار داده شد.

بعد از اینکه مدارک کلاهبرداری توسط پلیس تکمیل شد، مرد جوان با دستور قضایی توسط ماموران کلانتری 145 ونک دستگیر شد.

سروان امیر مقدم معاون تجسس کلانتری در توضیح این پرونده به خبرنگار ایران گفت:«بعد از دستگیری متهم یک دستگاه گوشی سرقتی به همراه 490 هزار دلار که در خانه اش نگهداری می کرد از میان اموال او کشف شد.متهم دارای کارت ملی جعلی بوده و مشخص شد قصد خروج از کشور را داشته است.»

سرهنگ طولابی رئیس کلانتری ونک نیز در توضیح این ماجرا گفت:«متهم به بهانه گرفتن اقامت 240 میلیارد ریال  ارز از مال باختگان دریافت کرده که 490 هزار دلار آن کشف شد.در بررسی های پلیسی هویت و مخفیگاه متهم شناسایی و رفتار متهم تحت مراقبت های پلیسی قرار گرفت.

مراقبت های ویژه پلیسی ادامه تا اینکه بیست و پنجم تیرماه متهم در مخفیگاهش دستگیر شده وهمچنین تعدادی مدارک هویتی جعلی کشف شد.»

گفتگو با فریب خوردگان

در کلانتری ونک غلغله است.شاکیان و مالباختگان مستاصل و عصبانی به این محل آمده اند.آنها تا همین 2 روز قبل فکرش را هم نمی کردند کسی که به او اعتماد کرده اند کلاهبردار از آب در بیاید!

گذشته از پول های هنگفتی که این افراد به حساب این فرد واریز کرده اند، سرنوشت و آینده فرزندان خود را به این فرد سپرده بودند تا آنها را سر صندلی دانشگاه بنشاند.

میلاد نام یکی از کسانی که است که امروز در این جمع حضور دارد.او جوان 20 ساله ای است که می گوید با این اتفاقی که برایش افتاد دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد ! مبلغ 14 هزار دلار پول کمی نیست که او به دست این مرد کلاهبردار سپرده است.

چه شد که به دام کلاهبردار افتادی؟

یک روز در خانه نشسته بودم که برایم پیامک تبلیغاتی آمد و موسسه او را به من معرفی شد.

محتوای پیامک چه بود؟

اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت در خارج از کشور و همچنین اخذ پاسپورت تابعیتی برای شرکت در دانشگاه های بین المللی ایران.

بعد از مراجعه به موسسه چطور اعتماد شما جلب شد؟

وقتی به این شرکت مراجعه کردم این فرد خودش را پزشک معرفی کرد.مدارکی به من و خانواده ام نشان می داد که باورمان شد کار آنها قانونی است.

قرار بود مهاجرت کنی؟

نه من قبلا یک بار کنکور داده بودم اما به نتیجه دلخواه خودم نرسیده بودم و برای همین برای تحصیل به یکی از کشورهای خارجی مهاجرت کردم.در آنجا به خاطر غم غربت نتوانستم دوام بیاورم و به وطن برگشتم.دلم می خواست همین جا تحصیل کنم و موفق شوم اما دوست داشتم در یک دانشگاه خوب تحصیل کنم.این فرد به من می گفت که می تواند تابعیت یکی از کشورهای خارجی مثلا عراق را برای من بگیرد تا از طریق آن بتوانم در دانشگاه های بین المللی داخل کشور تحصیل کنم.

چه زمانی متوجه شدید که این فرد به شما دروغ گفته و کلاهبرداری کرده است؟

همین 2 روز قبل بود.در خانه نشسته بودم که از کلانتری با من تماس گرفته و گفتند فردی به نام محسن اسماعیلی می شناسی؟گفتم بله! گفتند او از شما کلاهبرداری کرده است.او خودش را پزشک معرفی کرده بود.تازه وقتی پلیس تماس گرفت فهمیدم که نه تنها پزشک نیست بلکه حتی نامش را هم دروغ گفته بود!

جعل عنوان اقوام وزرا !

پدر آرین نفر شاکی بعدی است که با ما گفتگو می کند.او برای اخذ تابعیت فرزندش به این موسسه قلابی مراجعه کرده بود.

چطور با این موسسه قلابی آشنا شدید؟

از طریق پیامک تبلیغاتی!

چه شد که به این فرد اعتماد کردید؟

وقتی به موسسه او رفتیم، متوجه شد که فرزند من قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه بین المللی داخل کشور را دارد.او هم خودش را پزشک معرفی کرد و شروع کرد به صحبت درباره روند درمان بیماری های مختلف! او به حدی مسلط صحبت می کرد و مدارک قانونی به ما نشان می داد که فکرش را هم نمی کردیم او کلاهبردار از آب در بیاید!

چه مبلغی به او پول دادی؟

سال گذشته 14 هزار دلار به او دادیم.

در این یک سال برای شما کاری کرد؟

نه هر بار می گفت طی روال این کار توسط وکلا طول می کشد.

و شما هرگز در این مدت به فکرتان نرسید شاید دروغ می گوید؟

نه اصلا! با ما قرار داد به ظاهر قانونی نوشته بود و همیشه در دسترس بود و در دفترش حضور داشت.حتی خودش را خانواده مزرا معرفی کرده بود که ما به هیچ وجه به او شک نداشتیم.

گفتگو با متهم

به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده اید.در مورد جزئیات نحوه فعالیت خود توضیح دهید.

من هیچ سوء نیتی نداشتم.می خواستم برای این افراد ویزای تابعتی بگیرم یا کارهای آنها را برای مهاجرت هموار کنم اما به خاطر مشکلاتی که برای موسسه به وجود امد این اقدامات انجام نشد.

شما پزشک هستید؟

خیر من فوق لیسانس مهندسی صنایع دارم.

نام شما محسن اسماعیلی است؟

نه من فقط برای اینکه وزارت بهداشت و دیگر ارگان هایی که کارمان به آنها مربوط می شد روی من حساس نشوند از این اسم استفاده می کردم.

شما خانواده وزرا هستید؟

نه من چنین ادعایی نکردم.یکی از منشی های من به دروغ چنین حرفی زده بود که یک کلاغ و چهل کلاغ شد.حالا شاکیان همه می گویند که من چنین حرفی به آنها زده بودم.

شاکیان که همدیگر را نمی شناختند اما در طرح شکایت خود همگی بدون هماهنگی این موضوع را بیان کرده اند.

آنها همدیگر را در حیاط  کلانتری دیدند.یک نفر چنین حرفی زد و بقیه هم عنوان کردند.

شرکت شما مجوز قانونی داشت؟

خیر متاسفانه.

پس با این همه اقدامات غیرقانونی چطور می گویید که سونیت نداشتید؟

من اشتباه کردم و پشیمانم اما این اتفاق فقط بد بیاری بود.همه چیز آن طور که باید پیش نرفت.

محسن اسماعیلی واقعی کیست؟

جوانی سراسیمه به کلانتری ونک می رسد.نامش محسن اسماعیلی است.او همان کسی است که متهم پرونده از نام و اسناد و مدارک او سواستفاده کرده است.

محسن اسماعیلی می گوید:«مدتی قبل در یک چاپخانه کار می کردم که صاحب آن کلاهبرداری کرد و دستگیر شد.مدارک من مدتی در اختیار او بود تا اینکه بهمن ماه سال گذشته فردی با من تماس گرفت و گفت قرار بود برای دخترش ویزا تهیه کنم.من گفتم اشتباه گرفتید.که گفت مگر نام شما محسن اسماعیلی نیست؟ او کدملی و نام پدرم را هم می دانست.خیلی شوکه شدم و فهمیدم فردی در حال کلاهبرداری با مدارک من است.حدس می زنم این فرد با صاحب آن چاپخانه ارتباطی دارد.حتی به نام من حساب بانکی هم باز کرده است.همان موقع از او شکایت کردم که امروز متوجه دستگیری او شدم.»

رسیدگی به این پرونده بعد از تکمیل تحقیقات در مرحله انتظامی وارد مراحل قضایی خواهد شد.

فاطمه شیخ علیزاده/روزنامه ایران

کدخبر: 911661 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟