هشدار جدی پلیس فتا به خریداران کالا با کارت

به گزارش رکنا، سرهنگ حامد محمدی سپاسی در این باره اظهار کرد: اسکیمر دستگاهی است که قابلیت کپی کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی را دارد که گاهی همانند دستگاه‌ های کارتخوان است و در برخی مواقع نیز روی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی نصب می‌شود.

وی ادامه داد: هموطنان دقت داشته باشید بعد از هر خرید، به خصوص از فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش، برای پرداخت بهای کالا حتما خودتان کارت بانکی را بکشید و رمز را وارد کنید چراکه در صورت سرقت اطلاعات کارت با توجه به نداشتن رمز کارت بانکی، امکان برداشت برای مجرمان اسکیمری فراهم نخواهد شد.این مقام مسئول افزود: شهروندانی که در هنگام خرید، کارت‌ بانکی و رمز آن را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند، به راحتی در دام اسکیمرها گرفتار می‌شوند و از کارت بانکی آن ها کپی تهیه و با توجه به دانستن رمز بانکی، حساب‌شان خالی می‌شود.

سرهنگ محمدی سپاسی تأکید کرد: تمامی مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت عابر بانک درون دستگاه کارت‌خوان و وارد کردن رمز باید توسط صاحبان کارت صورت بگیرد و از در اختیار قرار دادن کارت و افشای رمز آن به فروشندگان اکیدا خودداری شود.این مقام انتظامی یادآور شد: در صورت انجام یک تراکنش نامطمئن از سوی فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروش به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز باید بلافاصله رمز عابربانک را تغییر داد.

وی درباره راهکارهای جلوگیری از گرفتار شدن در دام اسکیمر توصیه کرد: هیچ گاه رمز کارت را به فروشندگان اعلام نکنیم و کارت را خودمان بکشیم و رمز را وارد کنیم. همچنین در صورتی که دستگاه کارت‌خوان بانکی شکسته، چسب خورده یا قطعه‌ای اضافه به آن وصل بود با گمان این که احتمال نصب اسکیمر وجود دارد از کارت کشیدن خودداری کنید.

سرهنگ محمدی سپاسی تاکید کرد: فروشندگان موظف هستند دستگاه کارت خوان بانکی را در دسترس خریداران قرار دهند تا خودشان عملیات پرداخت وجه را انجام دهند.

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای فراجا بیان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره 096380 یا سایت پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی در میان بگذارند.

 

کدخبر: 905393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟