صاحبان قهوه خانه ها و سفره خانه ها مجرم نیستند ! / از سریال پوست شیر گله مندیم !
حجم ویدیو: 55.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:55

سجاد جنت خبرنگار آزاد  / عباس علایی چهره برق در این گفت وگو با انتقاد از عملکرد بهداشت در پلمب کردن قهوه خانه ها و سفره خانه ها گفت: از زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد تا آقای روحانی و امروز که حجت الاسلام رئیسی بر کرسی ریاست جمهوری هستند ما همواره با بهداشت در چالش بوده ایم. تمام دولت ها از مشکلات صنف ما اطلاع دارند. ما یک صنفی هستیم که ریشه در تاریخ داریم و صنف قهوه خانه ها برای یکی، دو روز نیست و چه من در این اتحادیه باشم، چه نباشم قهوه خانه و سفره خانه ها جای خود خواهد ماند. صنف ما ریشه در تاریخ این کشور دارد و شما اگر نگاه کنید متوجه خواهید شد که در دورترین نقطه این کشور هم یک قهوه خانه وجود دارد.  مشکلات ما با بهداشت بر می گردد به دیرینه و هرکسی که به دولت می آید، سیاست های خودش را برپا می کند.در صنف ما تعداد زیادی از هموطنان مشغول به کار هستند و  از بهداشت درخواست دارم تا با همکاری کند. بهداشت جدیدا واحدهای صنفی ما را پلمب می کند و آنها را به دادگاه و دادگستری می فرستد.کسانی که به دنبال روزی حلال و رزق و روزی هستند، به عنوان مجرم به دادگاه ها فراخوانده می شوند.من از دست اندرکاران عزیز درخواست دارم تا ما را به نگاه مجرم نگاه نکنند. ما در صنف قهوه خانه داران کاسب هستیم و نباید هر روز به دادگاه و دادگستری برویم. با این وضعیت اقتصادی هر روز برای صنف ما یک پرونده درست می شود و هر روز یک پایمان در دادگاه است.

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید رهبری برحمایت از اشتغال، بهداشت تاکید بر پلمب شدن قهوه خانه ها دارد؟

ما تنها صنفی هستیم که از مرفه ترین منطقه این کشور تا محروم ترین نقاط ایران عزیز حضور داریم و شما اگر در یک روستا بروید، شاید رستوران وجود نداشته باشد اما قطعا یک قهوه خانه وجود دارد. در آماری که در گذشته بنده داشتم نزدیک به50هزار واحد صنفی در کشور موفق به دریافت مجوز شده بودند. این آمار برای سال 88/89 است و تعداد واحدهای صنفی ما که در سال های گذشته موفق به دریافت جواز کسب شده اند، افزایش پیدا کرده است. ما در کشور سفره خانه ای داریم که 80 کارگر دارد و شما اگر میانگین حساب کنید که واحد های صنفی ما 5 کارگر دارد، آن زمان متوجه خواهید شد که  صنف ما چه تعداد   اشتغال در کشور ایجاد کرده است. اصناف همه به یکدیگر وصل هستند و در صنف ما گوشت ، مرغ و مواد خوراکی صرف می شود و بهداشت فکر نکند با بسته شدن یک مغازه یک نفر بیکار می شود، بلکه صد ها نفر در اصناف دیگر هم بیکار می شوند.

همان طور که شما فرمودید فرمایش رهبری این بود که  به داد دغدغه معیشت مردم برسید. ما در صنف قهوه خانه داران در حال حاضر دغدغه صنف خود را داریم . ما چقدر درآمد داریم که هر روز برویم دادگاه جریمه پرداخت کنیم ..دوباره تاکید می کنم ما کاسب هستیم نه مجرم .شما ببینید که ما تنها صنفی هستیم که از صبح تا آخرشب مشغول فعالیت هستیم و به مردم سرویس می دهیم . شما به پای یک کارگر قهوه خانه و سفره خانه ها کیلومتر ببندید تا ببینید در روز چقدر راه می روند با چه سختی هایی کار می کنند. تمام خانواده های شهدا،جانبازان، ایثار گران در این صنف حضور دارند و صنف قهوه خانه داران وسیع تر از این صحبت هاست.

 عباس علایی در ادامه با تاکید بر اینکه که در تمام دنیا برای افراد دخانی مکان هایی فراهم شده است، گفت: در تمام دنیا برای افرادی که می‌خواهند دخانیات مصرف کنند، مکان هایی را در نظر گرفته اند. جایی بهتر از قهوه خانه ها و سفره خانه  وجود دارد تا افرادی که می خواهند قلیان مصرف کنند به آنجا بیایند؟ در صنف ما  به کسی آسیبی نمی رسد  و نظارت بر عملکردشان وجود دارد. نیروی محترم انتظامی، مخصوصا اداره محترم اماکن با دوربین ها و بازرسی هایی که انجام می دهند نظارت کامل بر قهوه خانه ها و سفره خانه ها دارند. چرا بعضی می خواهند مردم را سرازیر کنند تا به صورت زیر زمینی قلیان مصرف کنند؟ وقتی شما سخت گیری کنید و شرایط را محدود کنید، آن زمان است که مسأله امنیتی و یا حتی منکراتی می شود. من خواهشمندم از وزیر بهداشت و آقای رئیس جمهور که مسأله مصرف دخانیات در قهوه خانه ها را حل و فصل کنند و این مسأله را به قانون تبدیل کنند که فعالیت های زیر زمینی گسترش نیابد. ما در اتحادیه قهوه خانه داران مالیات می دهیم و بیمه می کنیم و سعی می کن م مشکلات را در صنف حل و فصل کنیم . با وجود همه این مسائل برای ما پرونده درست می کنند و ما را دادگاهی می‌کنند .

عباس علایی در  پاسخ به این سوال که بعد از طرح تشدید برخوردها با بی حجابی آیا سفره خانه های سلبریتی ها، فوتبالیست ها و... پلمب شده است ، بیان داشت ؟

قانون در جامعه برای همه یکسان است و فرقی نمی کند که سفره خانه متعلق به سلبریتی و یا مردم عادی باشد .وقتی یک قانون می خواهد اجرا شود ،همه مردم باید به آن تمکین کنند و مستثنی وجود ندارد. مساله برخورد با بی حجابی برای ما تازگی ندارد. اول انقلاب که قهوه خانه بود، فضا برای حضور خانم ها محیا نبود و بعد از اینکه سفره خانه ها هم ایجاد شد، ما از حضور خانواده ها در سفره خانه ها حمایت کردیم. ما از زمان قدیم هم برای حجاب در سفره خانه بنر حجاب می زدیم که ای زن از فاطمه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است و این مسأله سرلوحه فعالیت صنف ما بوده است . ما از قدیم تذکر می دادیم و افرادی که پذیرش نداشتند عذرشان را می‌خواستیم و برای ما چندان این مسأله تازگی ندارد. البته نباید فراموش کنیم که جامعه ما دچار یک سری مشکلات اساسی شده است و مخصوصا با گسترش فضای مجازی عده ای از حفظ حجاب در سفره خانه ها تمکین نمی کنند که باید با آنها برخورد شود و عده ای هم که رعایت می کنند.

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران با تاکید بر اینکه فکر نکنید که در صنف ما جرم و جنایت رخ می دهد از فعالیت خیرین در قهوه خانه ها برای کمک به نیازمندان خبرداد: ما در تهران قهوه خانه هایی که جز قرآن خوانده می شود و برای کمک به نیازمندان پول جمع می کنند. ما افرادی را داریم دست خیلی از نیازمندان را گرفته اند و مرتبا در حال کار خیر هستند، متاسفانه البته عده ای دوست دارند ما را به حاشیه بکشند و این مسأله آزار دهنده است

رئیس اتحادیه قهوه خانه داران با انتقاد از فیلم پوست شیر که چهره قهوه خانه ها را زشت و ناپسند نشان داد گفت: من با با دیدن فیلم پوست شیر از این که قهوه خانه ها رافضای جرم و جنایت نشان می دهند ناراحت شدم.  چرا به این شکل به این صنف نگاه می کنید. خانواده ها برای تفریح و سرگرمی به سفره خانه ها می روند. اصلا مگر جایی مانده که به جز قهوه خانه و سفره خانه مردم بروند ؟ یک مسأله ای هم هست در رابطه با تنباکو ها که من بارها عرض کردم ما مصرف کننده هستیم نه تولید کننده و اگر شرکت دخانیات و یا هرجای دیگری تنباکو تقلبی تولید می کند باید با آنها برخورد شود .

عباس علایی  رئیس اتحادیه قهوه خانه داران در پایان با اشاره به این موضوع که  ما قصد نداریم هیچ تنشی ایجاد شود و فقط می‌خواهیم مشکلات صنفمان را اطلاع رسانی کنیم از سامانه جدید برای دریافت جواز کسب انتقاد کرد و اظهار داشتند: کاش مسئولین قبل از راه اندازی این سامانه جواز کسب با اتحادیه ها ، اصناف، مشورت می کردند  و ایرادهای این سامانه رفع می شد و ما هم دوست داریم فضای کسب و کارها راحت تر شود اما بعضی کارها به جای این که مشکلات مردم را حل کند، بیشتر مانع ایجاد می کند.

 

 

کدخبر: 896611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟