پایان جولان گروگانگیران وحشت آور در مشهد / مرد طلا ساز را داخل قفس سگ زندانی کرده بودند + عکس و جزییات

به گزارش رکنا ،  حدود ساعت 18:30 بیست و هفتم فروردین، مرد 65 ساله تبعه خارجی که در زمینه طلاسازی و صرافی فعالیت داشت، هنگام بازگشت به منزلش در بولوار طبرسی مشهد، در برابر 3 مرد نقابدار تیبا سوار قرار گرفت و قبل از آن که عکس العملی از خود نشان دهد توسط مردان نقابدار ربوده شد. تیباسواران که مسلح به سلاح سرد بودند، با استفاده از افشانه فلفل و شوکر او را کف اتاق تیبا در صندلی عقب انداختند و به مکان نامعلومی گریختند.

طولی نکشید که با شکایت خانواده مرد طلاساز و گزارش آدم ربایی اتباع خارجی به پلیس 110، فرمانده انتظامی خراسان رضوی با توجه به اهمیت جرایم خشن، وارد عمل شد و ضمن صدور دستورات قاطعی برای پیگیری سریع ماجرا، عملیات رهایی گروگان و دستگیری آدم ربایان را به پلیس آگاهی خراسان رضوی سپرد. در پی این فرمان انتظامی، گروه ورزیده ای از کارآگاهان اداره جنایی با هدایت و نظارت مستقیم سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) رصدهای اطلاعاتی را به عهده گرفتند و بدین ترتیب شبانه جلسه تحلیلی این حادثه در اتاق فرماندهی آگاهی آغاز شد.

کارآگاهان پس از اظهارنظرهای تخصصی و تجربی، به چند گروه اطلاعاتی و عملیاتی تقسیم شدند و عملیات رهایی را زیر نظر سرهنگ مهدی سلطانیان (رئیس اداره جنایی آگاهی) ادامه دادند. بررسی دوربین های ترافیکی اولین مرحله از اقدامات پلیسی بود که گروهی از کارآگاهان را به خیابان فتاح 60 (محل گروگان گیری) کشاند اما تحقیقات از سرقتی بودن پلاک تیبا حکایت داشت.

بنابراین کارآگاهان با بررسی پرونده سرقت های پلاک عازم بولوار مصلا شدند چرا که پلاک خودروی تیبای سفیدرنگ در آن منطقه سرقت شده بود. بررسی های بیشتر نشان داد که 2 جوان موتورسوار پلاک خودروی تیبا را سرقت کرده و از مسیرهای فرعی وارد شهرک شهید رجایی شده اند ولی سرنخ دیگری از مخفیگاه موتورسواران به دست نیامد.به همین دلیل کارآگاهان با استفاده از تجربیات ارزنده سردار محمد کاظم تقوی ( رئیس پلیس خراسان رضوی) وارد عملیات اطلاعاتی شدند و به بررسی دوربین های ترافیکی در چند روز قبل از گروگان گیری پرداختند تا این که سرنخ هایی از مردی حدود 40 ساله به دست آمد که به طور مشکوکی در آن منطقه تردد داشت. ساعتی بعد ردیابی های اطلاعاتی به بولوار شاهنامه مشهد کشید و مشخص شد که گروگان گیران تیباسوار در آن محل، گروگان را به یک دستگاه پژو پارس انتقال داده اند اما باز هم گره کوری در عملیات اطلاعاتی پدیدار شد چرا که مشخص نبود پژو پارس به کدام سو حرکت کرده است. به همین دلیل دوباره مرد 40 ساله که حالا هویت او برای پلیس فاش شده بود، زیر ذره بین تحقیقات قرار گرفت. او مردی از اتباع خارجی به نام عبدالرحمان بود که در یکی از روستاهای اطراف جاده آسیایی مشهد – چناران سکونت داشت اما وقتی کارآگاهان با دستورات ویژه قاضی امام وردی ( بازپرس شعبه 405 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) وارد منزل روستایی او شدند، هیچ کس در آن مکان حضور نداشت.

از سوی دیگر بازنگری در اطلاعات جمع آوری شده توسط گروه های دیگر کارآگاهان اداره جنایی، به شناسایی دیگر عوامل مرتبط با این باند مخوف گروگان گیری انجامید و مشخص شد که آنان چندین جرم مشابه دیگر نیز مرتکب شده اند. این گونه بود که روند تحقیقات شکل جدیدی به خود گرفت زیرا اکنون پلیس با یک باند مسلحانه طرف بود که در تماس با خانواده گروگان تقاضای 2 میلیون دلار ارز خارجی کرده بودند. آنان با ارسال صداهای وحشت زده و دردناک گروگان برای خانواده وی ، آن ها را درحالی به دلهره و اضطراب وامی داشتند که همزمان تهدید به قتل گروگان می کردند. طولی نکشید که با دستگیری برخی از  عوامل مرتبط با این باند خطرناک، عملیات کارآگاهان وارد مرحله تازه ای شد و سرنخ هایی از حضور عبدالرحمان در جاده چناران به دست آمد. با این اطلاعات بی درنگ چندین گروه عملیاتی از کارآگاهان اداره جنایی، با نظارت رئیس پلیس آگاهی و به فرماندهی سرهنگ سلطانیان، عازم بزرگراه آسیایی شدند. آنان هنگام ردزنی خودروی پرایدی که عبدالرحمان با آن در جاده  چناران در حرکت بود، به فروشگاهی رسیدند که وی از آن جا لوازمی مانند کیسه بزرگ پلاستیکی، چسب پهن و... خریده بود. دیگر کارآگاهان یقین داشتند که این مرد خطرناک قصد دارد تهدید قتل را عملی کند! چرا که او با ارسال آخرین فیلم و صوت از گروگان، مدعی شده بود «امشب فیلمی برایتان می فرستم که تا عمر دارید یادتان نرود!» به همین دلیل کارآگاهان پدال گاز را در بزرگراه آسیایی فشردند تا این که پراید سفید رنگ عبدالرحمان در جاده نمایان شد. هنگامی که کارآگاهان قصد داشتند برای حفظ جان رانندگان عبوری او را با فرمان «ایست» متوقف کنند ناگهان صدای شلیک گلوله در فضا پیچید و مرد مسلح با سلاح کلاشینکف خودروی کارآگاهان را به رگبار بست.

در این میان دو تن از کارآگاهان با تیراندازی آدم ربای مسلح مجروح شدند اما بی درنگ گروه عملیاتی دیگر وارد عمل شدند و این گونه درگیری مسلحانه پلیس و آدم ربای خطرناک ادامه یافت تا این که گروگان گیر مسلح هدف اصابت 7 گلوله قرار گرفت و سلاح کلاشینکف وی کف اتاق پراید افتاد. بنابر  دقایقی بعد با حضور امدادگران اورژانس دو کارآگاه مجروح به همراه گروگان گیر مسلح، به مرکز درمانی منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند اما مرد 40 ساله مسلح که وضعیت وخیمی داشت، به اتاق عمل هدایت شد و قادر به بازجویی نبود. با این حال به دستور سردار تقوی، کارآگاهان به عملیات خود برای شناسایی محل اختفای گروگان ادامه دادند و در چندین عملیات ضربتی دیگر، برخی از اعضای این باند مخوف را در مناطق مختلف شهری دستگیر کردند. تا این که بالاخره سرنخ هایی از یک باغ ویلا در بولوار توس به دست آمد و کارآگاهان عملیات رهایی گروگان را با رعایت تدابیر امنیتی و با هماهنگی قاضی پرونده ادامه دادند و موفق شدند باغ ویلای مذکور را در توس 169 شناسایی کنند.

وقتی کارآگاهان وارد عملیات شدند، گروگان 65 ساله را درون حمام باریکی یافتند که با قفل و زنجیر به شیر حمام بسته شده بود. این مرد که با مشاهده کارآگاهان اشک ریزان از آن ها قدردانی می کرد و به دلیل سوء تغذیه توان حرکت نداشت به کارآگاهان گفت که گروگان گیران او را چندین روز در یک قفس سگ واقع در بولوار شاهنامه نگه داشته بودند وبعد از مدتی او را به باغی در بولوار توس انتقال داده اند.

بنابراین گزارش، تحقیقات کارآگاهان درحالی برای ریشه یابی جرایم دیگر این باند خطرناک ادامه دارد که بررسی ها نشان داد از سلاح کلاشینکف کشف شده از عبدالرحمان، در یکی از استان های کشور به سوی مردم تیراندازی شده است.

سردار تقوی در حاشیه این عملیات ضربتی پلیس درحالی از رشادت ها و جان فشانی های کارآگاهان تقدیر کرد که خود نیز مورد قدردانی جمعی از مردم و اهالی محل گروگان گیری قرار گرفته بود.

در خور یادآوری است: بررسی های بیشتر درباره این پرونده همچنان ادامه دارد.

 

کدخبر: 891901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟