ثبت یک هزار و 610 حیوان گزیدگی در زاهدان / تعداد سگ های ولگرد افزایش پیدا کرده است

به گزارش رکنا، صبا کیخا امروز یکشنبه افزود: بیماری هاری یک بیماری قابل انتقال انسان به حیوان، حیوان به حیوان، حیوان به انسان و انسان به انسان و بسیار خطرناک و کشنده که در صورت ابتلا درصد پایینی جان سالم به در می‌برند که این تعداد در سطح جهانی کمتر از انگشتان دست است.

وی با اشاره به اینکه چه مواردی برای مهار سگ‌های ولگرد می‌توان انجام داد، افزود: موارد جلوگیری از ابتلا حیوانات به این بیماری رعایت موارد و موازین بهداشت محیط در هر منطقه است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر زاهدان گفت: از سری مواردی که سگ‌ها به هاری مبتلا می‌شوند، ممکن است از سگ‌هایی در آن طرف مرزها در ارتباط با سگ‌هایی که در مرز ایران وجود دارند در ارتباط باشند و این بیماری به صورت زنجیره‌وار بین حیوانات و بین انسان‌ها شایع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چه ارگان‌هایی در پیشگیری و کنترل بیماری هاری نقش دارند بیان کرد: مرکز بهداشت، دامپزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و مدیریت پسماند که این ادارات به هر طریقی یک قسمت از پازل مهار و پیشگیری از این بیماری هستند.

کیخا ادامه داد: امسال به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی تعداد سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر زاهدان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در شهر زاهدان تنها یک مرکز پیشگیری از هاری وجود دارد و برای درمان و موارد پیشگیرانه بیماری هاری در تمامی بیمارستان‌های زاهدان به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی هستند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر زاهدان گفت: اگر گزش توسط حیوان هار و مشکوک به هاری صورت گیرد باید حتما فرد زخم را به مدت بیست دقیقه با فشار آب فراوان و صابون شستشو داده تا به صورت فیزیکی ویروس از زخم وارد عصاب نشود و باید حتما در سریع‌ترین حالت ممکن فرد را به مراکز درمانی منتقل تا تزریق واکسن انجام شود.

انتهای پیام

کدخبر: 886827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟