24 اعدامی در کرمانشاه قصاص نشدند / قاتل محیط بان نجفی قبل از دستگیری بخشیده شد

به گزارش رکنا، پرویز توسلی‌زاده رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در حاشیه مراسم صلح و سازش پرونده قتل محیط‌بان کرمانشاهی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تقریبا بیش از دو سال پیش یکی از محیط‌بانان استان کرمانشاه در حین انجام مأموریت به سوی چند جوان شلیک می‌کند و یک نفر به قتل می‌رسد.

وی ادامه داد: پرونده تشکیل شد محیط‌بان « برومند نجفی » بازداشت شد، البته اخبار این پرونده جنبه فراملی و فرا کشوری پیدا کرد که این محیط‌بان مأموریت داشته یا نه و دیگر قضایا که از نظر قضایی در حال رسیدگی بود.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: با اولیای دم مقتول ارتباطاتی گرفتیم که پرونده منجر به مصالحه شود؛ جلسات دادگاه‌ پرونده برگزار می‌شد. رأی برای پرونده صادر شد رأی دیوان عالی کشور نقض شد برگشت. تا اینکه درب محاکمه کیفری یک، پدر مقتول اقدام به قتل محیط‌بان در هنگام خروج از مرجع قضایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: پرونده قتل دوم هنوز در حال رسیدگی است که دوستان به دنبال سازش برای این پرونده تلاش‌ها را آغاز کردند و خوشبختانه منتهی به سازش شد.

توسلی‌زاده با بیان اینکه هر مشکلی یک راه‌حلی دارد، گفت: امسال ۲۴ فقره پرونده قتل عمد منتهی به سازش شده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۸ فقره بوده، رشد ۲۵ درصدی سازش در پرونده‌های قتل عمدی در استان را بیانگر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش کوتاه‌ترین و بهترین راهبرد برای کاهش جمعیت کیفری را پیشگیری دانست و اظهار کرد: باید در حوزه پیشگیری فعالیت کنیم تا جرمی رخ ندهد که پرونده تشکیل  شخصی زندانی شود، پیشگیری مقدم است.

توسلی‌زاده افزود: پس از ارتکاب جرم  از نهادهای و ظرفیت کاهش دهنده مسؤولیت کیفری نهایت استفاده شود؛ قضات را آموزش دهیم تا از ظرفیت‌های قانونی کاهش دهنده مسؤولیت کیفری چه در مرحله تحقیقات مقدماتی چه در مرحله محاکمه و صدور حکم و چه در مرحله اجرای حکم استفاده کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در پایان، گفت: بهترین راهکار علاوه بر راهکاری ذکر شده استفاده از راهکار مصالحه و سازش است تا با آرامش درکنار هم زندگی کنیم.

 

 

کدخبر: 875956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟