بخشش بزرگ قاتل کینه جوی محیط بان کرمانشاهی / قاتل هنوز فراری است
حجم ویدیو: 7.19M | مدت زمان ویدیو: 00:01:29

به گزارش رکنا، دکترتوسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در این مراسم ضمن تقدیر از خانواده مقتول و بزرگان و ریش سفیدان طوایف و عشایر گفت باید کاری کرد که اصلا قتلی و درگیری پیش نیاید تا به فکر سازش افتاد. نیل به این مقصود زمانی حاصل می شود که به جای مدیریت پرونده ها، اختلافات را مدیریت کرد و این مهم همراهی و همکاری بیش از پیش بزرگان را می خواهد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم بعد از قصاص بلافاصله به گذشت توصیه شده است یادآور شد گذشت مبنای وحیانی ، روایی و عقلانی دارد کما اینکه در قرآن به گذشت توصیه شده است و پیامبر (ص) به گذشت به طریق نیکو تاکید می کنند و امام علی (ع) در تشریح طریق نیکو می فرمایند گذشت نیکو یعنی گذشت بدون سرزنش. بنابراین وقتی برای رضای خود از حق خود می گذریم نباید سرزنش کنیم و  باید طریق نیکو را در پیش بگیریم.

دکتر توسلی زاده با اشاره به جنبه عقلانی گذشت خاطر نشان ساخت قتل ، قصاص ، درگیری و کینه توزی جز اینکه هزینه های فراوانی بر جامعه و خانواده ها تحمیل می کند ، رافع مشکلات نخواهد بود. اما گذشت کینه ها را از بین می برد و به دوستی و مودت  کمک می کند.

عالی ترین مقام قضائی در استان کرمانشاه یادآور شد اثراتی که یک گذشت در زندگی مردم بر جای می گذارد هیچ گاه اجرای حکم بر جای نخواهد گذاشت. مصالحه و گذشت فصل خصومت است و کینه ها را از بین می برد.اما اجرای حکم ممکن است تبعات دیگری را در پی داشته باشد.

دکتر توسلی زاده یک بار دیگر با تشکر از خانواده مقتول و همه افرادی که در خاتمه دادن به این خصومت اثر گذار بودند تاکید کرد بیایید با هم عهد ببندیم و اجازه تکرار اینگونه حوادث تلخ را در ندهیم و بر دوستی و برادری میان خود بیافزاییم.

در ادامه این مراسم معاون توسعه حل اختلاف  استان کرمانشاه گذشت را سرچشمه خوبیها و ناشی از روح های بزرگ عنوان کرد و گفت گذشت منشا خیر و خوبی است و ناشی از روح های بزرگی است که از عزیزترین نعمات خود می گذرند و به دیگری و هم نوع خود زندگی می بخشند.

دکتر فتاحی  با تشکر از خانواده مقتول که با گذشت زندگی را آفریدند  یادآور شد : طریق و توصیه انبیا و بزرگان عمل کردن به همین معروف قرآنی است و بی شک این گذشت برای صاحبان آنها  بزرگی به ارمغان می آورد.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه یادآور شد ضمن تشکر از همه بزرگان و ریش سفیدان و معتمدین و متفذین که همواره یارگیر ما در ایجاد سازش بوده اند،  از همه این عزیزان تقاضا داریم کما فی السابق و بلکه بیشتر به ما کمک کنند تا در این استان  امر پسندیده مصالحه را بسط دهیم.

 

کدخبر: 875920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟