مسمومیت 120 زن و مرد همدانی / سایه مرگ روی سرشان بود

به گزارش رکنا، دکتر محمدرضا شکوهی با بیان اینکه در چند روز اخیر با توجه به بارش برف و برودت هوا میزان تماس با ۱۱۵ حدود سه برابر نسبت به روزهای گذشته افزایش داشته است، اضافه کرد: با وجود سخت گذر بودن مسیرهای ارتباطی و برفی همدان اما تعداد عملیات و اعزام بیماران به مراکز درمانی بیشتر از قبل بود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال، آمار تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است به نحوی که بیش از ۸۸ درصد از مسمومیت ها با این گاز در سال گذشته مربوط به نیمه دوم سال بوده است.

وی با بیان اینکه مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو بوده که عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ادامه داد: در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های در بسته و بدون اکسیژن ممکن است مونوکسیدکربن تولید شود.

شکوهی یادآور شد: استفاده از آبگرمکن، بخاری های مستعمل، دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت شده و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

۱۲۰ نفر در استان همدان با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان، علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، درد شکمی سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

شکوهی سردرد خفیف، تهوع، استفراغ، کوفتگی بدن را علائم خفیف، سردرد شدید، خواب آلودگی، گیجی، تپش قلب بالا را علائم متوسط و بیهوشی، تشنج، مشکلات قلبی و تنفسی و مرگ را علائم شدید استنشاق مونوکسیدکربن برشمرد.

وی گفت: وسائلی نظیر بخاری‌های بدون دودکش، اجاق‌های گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، کباب پز زغالی، شومینه و پیک نیک گاز co تولید می کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی همدان برای پیشگیری از گاز گرفتگی به هم استانی ها توصیه کرد: ابتدا از نصب صحیح هرگونه وسیله گرمازا و حرارتی اطمینان حاصل کنند، همچنین از سوزاندن زغال چوب در داخل خانه، چادر و کانکس خودداری کنند.

شکوهی افزود: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

وی تاکید کرد: از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه باید خودداری شود.

۱۲۰ نفر در استان همدان با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند

وی اضافه کرد: باید از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب، به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش پرهیز شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی گفت: در صورت به کارگیری آب گرمکن های دیواری درفضای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا، احتمال مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن وجود دارد.

آبی بودن رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز، رعایت فاصله یک متری لوله بخاری از سطح پشت بام، داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز مونوکسیدکربن از دیگر توصیه های شکوهی برای پیشگیری از مسمومیت است.

وی ادامه داد: رانندگان وسایل نقلیه سنگین هم باید از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود برای استراحت و خواب خودداری کنند.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره اقدامات درمانی مورد نیاز در صورت مسمومیت نیز گفت: اولین راهکار این است که فرد سریع خود را به هوای تازه برساند، پنجره ها را باز کند یا به فضای باز برود.

شکوهی افزود: در صورت احساس علائم سردرد، سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد باید سریع آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه برد سپس به پزشک مراجعه شود.

مونوکسیدکربن نام یک گاز بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم است که براثر ناقص سوختن کربن به وجود می‌آید.

این گاز بسیار سمی است و به همین دلیل کربن مونوکسید را قاتل نامریی می‌نامند.

این گاز از یک اتم کربن و از یک اتم اکسیژن تشکیل می‌شودو در صورت غلظت بالا هم انسان و هم حیوان را از پا درمی‌آورد.

با ورود کربن مونوکسید به سیستم تنفسی فردی بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص ترکیب و باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد.

 

 

 

کدخبر: 869909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟