زلزله قلعه تاریخی  غازیان تپه ترکیه را ویران کرد + فیلم
حجم ویدیو: 28.54M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا؛ زمین لرزه 7.8 ریشتری درست بعد از ساعت 4 صبح دوشنبه به وقت محلی در 23 کیلومتری شرق نورداگی در استان غازیانتپ و در عمق 24.1 کیلومتری 14.9 مایلی رخ داد. نورداگی در امتداد مرز ترکیه و سوریه قرار دارد و این زمین لرزه در چندین کشور منطقه از جمله سوریه و لبنان احساس شد.

این زلزله که جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و باعث فرو ریختن قلعه تاریخی غازیان تپه شد. بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی غازیان تپه، نابود و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخت. 

قلعه Gaziantep برای اولین بار به عنوان یک برج دیده بانی در دوره رومیان در قرن های II-IV پس از میلاد ساخته شد، بعدها گسترش یافت و شکل دایره فعلی را در قرن ششم پس از میلاد (527-565 پس از میلاد) در دوره امپراتور بیزانس جوستینیانوس به خود گرفت. این قلعه از 12 برج تشکیل شده است، در حالی که محیط آن به 1200 متر می رسد.

غازیان تپه

در نتیجه این حادثه نرده‌های آهنین اطراف قلعه در گذرگاه‌های نزدیک این بنای تاریخی از جا در آمدند و دیوار حائل کنار قلعه نیز فروریخت. در برخی بخش‌های این قلعه نیز ترک‌های بزرگی بر اثر زلزله ایجاد شد.

غازیانت اپ

همچنین گنبد و دیوار شرقی مسجد شیروانی که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان قهرمان‌مرعش در ترکیه بوده است. شهرهایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

کدخبر: 867498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟