کشف گنج تاریخی هزاره دوم قبل از میلاد در سنندج

به گزارش رکنا؛ سرهنگ رسول مرادی در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: برابر گزارش دریافتی از کلانتری ۱۶ سنندج به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان، مبنی بر کشف و ضبط اشیاء تاریخی از یک خودرو شخصی، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس، با هوشیاری نیروهای کلانتری ۱۶ سنندج و پس از متوقف کردن و بازرسی خودرو، 4  قلم شی از جنس مفرغ کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، اشیاء مکشوفه دارای ارزش تاریخی و قدمت آن‌ها در حدود هزاره دوم قبل از میلاد تخمین زده شده است.

سرهنگ مرادی یادآور شد: در این رابطه ۲ نفر با هویت بومی دستگیر و برای طی شدن مراحل قانونی، تحویل مقامات قضایی شدند.

وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی، نیروهای خدوم و تلاشگر انتظامی و یگان حفاظت اداره‌کل، یادآور شد: شهروندان و هم‌استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک، با شماره ۰۸۷۳۳۱۷۸۸۵۵تماس بگیرند تا با اقدام به‌موقع، از وقوع جرایم در این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی استان جلوگیری شود.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

 

کدخبر: 864224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟