بزرگترین مریخ لرزه شناسایی شد

به گزارش رکنا؛ و به نقل از ژئوفیزیکال ریسرچ لترز، این مریخ‌لرزه رکوردشکن با نام S ۱۲۲۲ a در ۴ ماه می ۲۰۲۲ رخ داد و بزرگی آن ۴.۷ ریشتر بود. ضمن اینکه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر که در آگوست ۲۰۲۱ شناسایی شده بود.

این مریخ‌لرزۀ قدرتمند چند ویژگی قابل توجه داشت. S ۱۲۲۲ a حداقل ۴ ساعت؛ یعنی بیش از دو برابرِ طولانی‌ترین زلزله زمان قبلی دوام آورد. در حالی که اغلب مریخ‌لرزه‌ها امواج سطحی با فرکانس بالا یا با فرکانس پایین را ارسال می‌کنند، این نخستین‌باری بود که هر دو نوع به طور همزمان شناسایی شدند.

این رویداد ۵ برابر قوی‌تر از هر مریخ‌لرزه‌ای بوده است و به اندازه همه مریخ‌لرزه‌های ثبت‌شده دیگر انرژی آزاد کرده است. با توجه به اینکه این کاوشگر دیگر کار نمی‌کند، بعید است که رکورد کنونی به این زودی‌ها شکسته شود.

شناسایی صد‌ها مریخ‌لرزه که توسط کاوشگر این سایت ثبت شده، به دانشمندان کمک می‌کند تا ترکیب داخلی سیارۀ مریخ را آشکار کنند. محققان از داده‌های این لرزه‌ها برای اندازه‌گیری عمق، اندازه، ساختار و ترکیب‌بندیِ پوسته، گوشته و هستۀ مریخ استفاده می‌کنند. این کار با اندازه‌گیری تغییرات سرعتِ امواج لرزه‌ای با عبور آن‌ها بین لایه‌ها انجام می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ((ژئوفیزیکال ریسرچ لترز)) Geophysical Research Letters منتشر شده است.

 

کدخبر: 854283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟