عاشقان آیفون پشت میله های زندان ! / پر اشتها بودند !

به گزارش رکنا؛ همه‌چیز در یک چشم بر‌هم زدنی اتفاق می‌افتاد‌. تا متصدی فروشگاه به خودش بیاید و پاسخ مشتری دیگر را بدهد، سارقان آش را با جایش برده بودند. آن‌ها گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و دفترچه سرقت کرده و در کسری از ثانیه در خیابان آب شده بودند. سرقت این گروه دو‌نفره یکی و دوتا نبود و حجم زیاد پرونده با این شگرد تیزدستانه موجب شد تا گروهی از کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی مرکز استان خراسان رضوی برای شناسایی و دستگیری این افراد وارد عمل شوند.

وجه اشتراک پرونده‌های گشوده شده در مراکز مختلف پلیس مشهد، مدل گوشی تلفن همراه ی است که از سوی دو مجرم فراری سرقت شده است؛ گوشی تلفن همراه آیفون آن هم یک مدل خاص که حدود 300 میلیون ریال قیمت دارد. سرقت‌هایی سریالی که هر روز، در حال افزایش بود و مجرمان فراری با فریب متصدیان فروشگاه‌های تلفن همراه نقشه مجرمانه خود را عملی می‌کردند. حساسیت این پرونده دوچندان شده بود و کارآگاهان پلیس را بر آن داشت تا به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کنند.

ثبت ثانیه‌های سرقت با چشم مخفی

اگرچه همه فروشگاه‌های مورد سرقت از سیستم امنیتی برخوردار بودند و همه آن‌ها لحظه سرقت متهمان را ثبت کرده بودند اما به دلیل جای‌گیری متهمان در نقاط کور یا استفاده از ماسک، کار چهره‌زنی آن‌ها ‌سخت شده بود تا اینکه سرنخی مهم به دست مجریان قانون افتاد. سرنخی که کارآگاهان پلیس را در یک قدمی مجرمان قرار داد. تصاویر استخراج شده یکی از دوربین‌های مداربسته یکی از موبایل‌فروشی‌های مشهد به صورت شفاف چهره متهمان را ثبت کرده بودند و مأموران با همین تصاویر چهره فرضی سارقان را ترسیم کردند و دامنه تحقیقات میدانی خود را برای به دام انداختن این افراد گسترش دادند. طولی نکشید که رصد میدانی مأموران نتیجه داد و سارقان فراری در شهرستان گلبهار ردزنی شدند. کارآگاهان پلیس بلافاصله با اخذ نیابت قضایی به سراغ متهمان تحت تعقیب رفتند و در عملیاتی ضربتی این افراد را در مخفیگاهشان به دام انداختند.

دوربین‌های مداربسته دروغ نمی‌گویند

سارقان به دام افتاده اما شبیه به همه مجرمان دیگر، ابتدا حاضر به همکاری با مأموران پلیس نبودند و از دم بزه انتسابی خود را انکار می‌کردند. این دو سارق حرفه‌ای به هر دری می‌زدند تا خود را بی‌گناه جلوه دهند اما از آنجا که دوربین‌های مداربسته هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند دست این افراد ‌برای قانون رو شد.

از سوی دیگر چند دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون، تلفن محبوب سارقان خوش‌اشتها، از مخفیگاه این افراد کشف شد که همین سرنخ سیلی از حقیقت به راه انداخت و دیوار انکارهای دو مجرم دستگیر شده را فرو ریخت. دیگر جایی برای انکار و ‌همکاری نکردن سارقان وجود نداشت از همین رو این افراد سرانجام به حرف آمدند.

سرقت گوشی‌های 300 میلیون ریالی

اما روز گذشته فرمانده انتظامی مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: در پی گزارش سرقت‌های سریالی گوشی تلفن همراه از فروشگاه‌های سطح شهر مشهد، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از مأموران پلیس آگاهی این شهر قرار گرفت.

سرهنگ احمد نگهبان افزود: در بررسی دقیق اظهارات مال‌باختگان پرونده، مشخص شد که متهمان به عنوان خریدار تلفن‌ همراه مدل آیفون که در بازار فعلی از دسته گوشی‌های گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شود وارد فروشگاه‌ها شده و با سوء‌استفاده از غفلت متصدی فروشگاه یا فروشنده نقشه خود را عملی کرده و متواری شده‌اند. در بررسی‌های پرونده نیز مشخص شد که هر کدام از گوشی‌های سرقت شده حداقل 300 میلیون ریال ارزش داشته‌اند که با توجه به تعداد جرم‌ها، میزان ریالی سرقت‌ها رقم چشمگیری می‌شده است.

این مقام ارشد انتظامی مشهد در ادامه به مستندات کشف شده در این پرونده اشاره کرد و گفت: متهمان ابتدا حاضر به همکاری با مأموران ما نبودند اما پس از رویارویی با مستندات پرونده تاکنون به 24 فقره سرقت گوشی تلفن همراه گران‌قیمت (آیفون) اعتراف کرده‌اند. علاوه بر این کارآگاهان پلیس در مرحله اول این عملیات در بازرسی از مخفیگاه سارقان در گلبهار تعداد پنج دستگاه گوشی تلفن همراه نو را کشف کردند که به‌تازگی سرقت شده بودند.

همکاری 3 مال‌خر اموال مسروقه با سارقان تیزدست

سرهنگ نگهبان ادامه داد: متهمان دستگیر شده پس از انتقال به مقر فرماندهی پلیس آگاهی مشهد در بازجویی‌های پلیسی به همکاری سه مال‌خر اموال مسروقه با آن‌ها و خرید گوشی‌های تلفن همراهی که از سوی این سارقان دزدیده شده بود، اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: همین سرنخ موجب شد تا مرحله دوم این عملیات ضربتی آغاز شود. کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری دیگر متهمان این پرونده وارد عمل شدند و با استفاده از اطلاعاتی که از سارقان به دست آورده بودند، این افراد را در یکی از مناطق مشهد ردزنی کردند و به دام انداختند.

سرهنگ نگهبان گفت: در ادامه بررسی‌های این پرونده تاکنون 13‌مال‌باخته به پلیس آگاهی مراجعه و در رویارویی حضوری، متهمان را شناسایی کرده‌اند. همچنین تحقیقات برای کشف دیگر جرم‌های احتمالی و همدستان دیگر این دو سارق سریالی ادامه دارد. متهمان به‌دام‌افتاده نیز برای سیر مراحل قانونی به همراه مستندات پرونده در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته‌اند.

مهدی قرآنی

کدخبر: 827010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟