هشدار جدی پلیس فتا درباره ارزهای دیجیتال ! / کلاهبرداری بیداد می کند !

به گزارش رکنا: سردار وحید مجید، رییس پلیس فتا درباره کلاهبرداری ها در حوزه رمز‌ارز‌ها گفت: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۷۲ مورد پرونده کلاهبرداری در حوزه رمز ارز داشتیم. در سال ۱۴۰۰ این پرونده‌ها به ۲ هزار و ۲۹۳ مورد رسید و در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ بالغ بر هزار و ۳۰۰ پرونده کلاهبرداری در حوزه رمز تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه رمزارزها دو ویژگی دارند، ادامه داد: اولین ویژگی رمزارزها این است که به هیچ وجه به عنوان یک ابزار قانونی پرداخت بین متعاملین نباید مورد استفاده قرار بگیرد، چراکه پشتوانه قانونی ندارد. همچنین به عنوان ابزار تعهدآور پرداخت در شکایت‌های رسمی هم مورد استناد نباید شد.

رییس پلیس فتا فراجا با بیان اینکه در این حوزه خلاء قانونی وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل همین مشکلات قانونی که وجود دارد، ما از مردم تقاضا داریم در معاملات‌شان از ارزهای دیجیتال استفاده نکنند.

سردار مجید همچنین درباره ارسال لینک‌های آلوده از طریق پیامک به افراد گفت: این لینک‌های آلوده از طریق پیامک به تلفن کاربر ارسال می‌شود و وقتی فرد این لینک را باز می‌کند، تلفن همراه فرد آلوده شده و مدیریت تلفن همراه در اختیار هکر قرار می‌گیرد و از این طریق هکر می‌تواند به لیست تلفن قربانی دست پیدا کرده و اهداف مجرمانه خود از جمله برداشت‌های غیرمجاز را از این طریق دنبال کند.

وی ادامه داد: ما در این زمینه بررسی‌های کارشناسی انجام دادیم و در این زمینه با اپراتورهای تلفن همراه جلساتی را برگزار کرده‌ایم و همچنین این موارد را به مراجع قضایی نیز اعلام کرده‌ایم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم با برخورد با این بدافزارها و هکرها موجبات آرامش شهروندان را ایجاد کنیم.

رییس پلیس فتا فراجا با بیان اینکه یکی از دستاوردهای ما این است که مردم آگاهی و دانش‌شان در حوزه سایبر ارتقا پیدا کرده است، گفت: ملاحظاتی که در این حوزه وجود دارد را از طریق ارتباط با ما از پلیس پیگیری می‌کنند. البته ما هم در برنامه‌های آموزشی بارها اعلام کرده‌ایم که چنانچه فردی گوشی تلفن همراهش به بدافزار آلوده شد. وارد تنظیمات گوشی شده سپس آیکون اپلیکیشن یا aps شده و اپلیکیشنی را که مشکوک است، حذف می‌کنند. همچنین می‌توانند وارد تنظیمات گوشی شده و سپس در آیکون اپلیکیشن‌ها، بخش مجوزها را فعال کرده و در آنجا بررسی می‌کنند تا دسترسی به پیامک به کدام اپلیکیشن داده شده و آن را حذف کنند.

سردار مجید همچنین درباره برخورد با اقدامات مجرمانه در سایت‌های خرید و فروش کالای دست دوم گفت: در رابطه با بازارهای آنلاین به ما اعلام کلاهبرداری‌های زیادی می‌شود. ما با مسئولان این سایت‌ها جلسات فراوانی برگزار کرده‌ایم و راهکارهای زیادی به آن‌ها داده‌ایم تا بسترهای خودشان را در ارتباط با احراز هویت واقعی افرادی که چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان مشتری وارد این سایت‌ها می‌شوند، ارتقا دهند.

وی ادامه داد: مهلت‌هایی برای این موضوعات مشخص کرده‌ایم. در برخی از حوزه‌ها با ما همکاری می‌شود و در برخی از حوزه‌ها باید همکاری بیشتری با ما انجام شود. طرحی را در این رابطه در دست اقدام داریم که اگر این طرح انجام شود آمار کلاهبرداری‌ها در این زمینه تا حدی کاهش پیدا می‌کند، اما همکاری مسئولان بازارهای آنلاین با پلیس بسیار مهم است.

رییس پلیس سایبری کشور تاکید کرد: در حوزه بازارهای آنلاین فعالیت بسیار بالاست و این می‌طلبد که هم ضریب هوشیاری ما بالا باشد و هم زیرساخت‌ها آمادگی بسیار زیادی داشته باشد و ما این ظرفیت‌سازی را از طریق سایر سازمان‌ها و آوردن آن‌ها در این حوزه حتما در دست اقدام داریم.

کدخبر: 821579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟