کشف گل خانم پیرزنی که در یک تخته سنگ زندگی می‌کند + فیلم
حجم ویدیو: 6.87M | مدت زمان ویدیو: 00:01:06

به گزارش رکنا،  چهارمحال و بختیاری استانی است که نامش محرومیت را در اذهان تداعی می‌کند و باورکردنی نیست که روستاهایی در این استان وجود دارد که مردمان آن‌ها هنوز شهر را به چشم ندیده‌اند.

یکی از این روستاها سرآقاسید در منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ است، اگرچه وضعیت این روستا از دیگر روستاهای دورافتاده این شهرستان مثل هوشوت که مردم برای عبور و مرور روزانه خود مجبور بودند از کابل استفاده کنند بهتر است اما آنقدر صعب‌العبور و سخت‌گذر است که نمی‌توان به راحتی اقلام مصرفی مردم یا مصالح ساختمانی به آن‌جا انتقال داد.

داستان امروز درباره «گل‌خانم» اهل روستای سرآقاسید است که در سفر یکی از تورهای گردشگری به منطقه، فیلمی از وی گرفته شد و برای تحریریه فارس ارسال شد.

در فیلم گرفته شده وضعیت نامناسب زندگی این زن به تصویر کشیده شده است و گفت‌وگویی که انجام شده موید محروم بودن این زن از امکانات اولیه مانند موادغذایی و سرپناه و ... است.

خبرنگار خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری بعد از مشاهده این فیلم و گفت‌وگو با سرپرست همان گروه گردشگری که این فیلم را از این زن تهیه کرده، موضوع وضعیت زندگی این خانم و اینکه آیا تحت پوشش هست یا خیر را از کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری پیگیری کرد.

اقدام کمیته امداد برای شناسایی و کمک به «گل‌خانم» در کمتر از 48 ساعت

خوشبختانه مسؤولان استانی کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری به همراه مسؤولان شهرستانی در کمتر از 48 ساعت به محل زندگی این زن رفته و علاوه بر تامین برخی اقلام مصرفی، جهت تعمیر منزلش قول مساعدت دادند.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری در گزارشی به این موضوع پرداخته است که در زیر می‌خوانید.

گل‌خانم در یک تکه سنگ زندگی می‌کند

مجید میرزایی سرپرست یکی از گروه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری که از خانه گل خانم دیدن کرده بود شرایط زندگی این زن را اینگونه تشریح می‌کند.

میرزایی می‌گوید خانه گل خانم تقریبا در وسط روستای سرآقا سید واقع شده است، خانه که نه در واقع تختی سنگی که داخل آن خالی است و با شیوه‌ای آن را به دو بخش یا دو اتاق تقسیم کرده‌اند.

از آنچه از صحبت‌های گل خانم برمی‌آید و مطالبی که اهالی می‌گویند گویا این زن تنها یک فرزند دختر داشته که ازدواج کرده و رفته است و گل خانم در حال حاضر تنها به واسطه کمک اهالی است که روزگار می‌گذراند.

دیوارهای خانه گل‌خانم پر از جلبک است

بعید می‌دانم هیچ سازمان یا نهادی از گل خانم حمایت کند چون این زن در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کرد برای مثال دیواره‌های به اصلاح خانه‌اش پر از جلبک بود.

همه چیزی که از مواد غذایی در خانه این زن بود تنها چند دانه پیاز و کمی برنج بود، برای زیرانداز فرشی نداشت، یک تکه موکت قدیمی و بقیه آن همان سنگ کف بود.

بعد از اطلاع از وضعیت گل‌خانم به منطقه رفتم

خدایار رمضانی مسؤول روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، از پیگیری وضعیت این زن می‌گوید:

بعد از اطلاع از وضعیت زنی که در فیلم بود همراه با مدیر و معاون کمیته امداد شهرستان کوهرنگ به خانه این زن رفتیم و از نزدیک وضعیت زندگی این زن را بررسی کردیم.

منزل این زن در مرکز روستای سرآقاسید قرار دارد و اینکه گفته می‌شود این زن در یک غار یا یک سنگ زندگی می‌کند درست نیست چراکه تقریبا 80 درصد خانه‌های محل همین وضعیت را دارند.

این زن مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بوده و از همه مزایای کمیته امداد استفاده کرده است، خانه‌این در کنار محلی که زن در آن نشسته و فیلم گرفته شده وجود دارد که متعلق به همین زن است و وضعیت آ به مراتب از این محل بهتر است، این مکان در واقع مطبخ یا آشپزخانه به شمار می‌رود از همین رو قرار شد کمیته امداد استان یک وام 5 میلیون تومانی به این زن بدهد و اقساط آن را نوه این خانم پرداخت و خانه وی را تعمیر کند.

25 زن در سرآقاسید وضعیتی شبیه «گل‌خانم» دارند

در منطقه سرآقاسید وضعیت مسکن همه خانواده‌ها تقریبا به همین شکل است، زمانی که از دهیار سرآقاسید درخصوص موارد این چنینی سوال کردم گفت: حدود 25 زن در روستا وجود دارد که در همین وضعیت زندگی می‌کنند، این موضوع شاید به دلیل بافت خاص روستا است که امکان حمل مصالح به آنجا وجود ندارد.

منطقه آنقدر صعب‌العبور است که زمانی که می‌خواستیم برای یک خانواده آبگرمکن ببریم به دره پرت شد و لاجرم مجبور شدیم یک دستگاه آبگرمکن دیگر برای آن‌ها ارسال کنیم.

طی دو ماه گذشته نزدیک به 3 میلیارد تومان اقلام مختلف با 8 دستگاه خودرو سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) در دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ توزیع شد.

برای رسیدن به 15 روستای دهستان موگویی باید 4 ساعت پیاده‌روی کرد

موارد این چنینی در دهستان موگویی زیاد دیده می‌شود، 15 روستا در محل وجود دارد که وضعیت آن‌ها بسیار بدتر است و برای دسترسی به برخی از آن‌ها باید چهار ساعت پیاده‌روی کرد، محلی که این زن زندگی می‌کند و از آن فیلم گرفته شده بهترین شرایط را در منطقه دارد.

زمانی یک اردوی کربلا برگزار شد و 130 زن و مرد از منطقه به کربلا اعزام شدند، شاید باورش سخت باشد که 60 نفر از این تعداد حتی به شهر کوهرنگ نیامده بودند چه برسد به اینکه به شهرکرد و کربلا رفته باشند، این نشانه اوج محرومیت منطقه است.

این روایت نشان داد محرومیت مثال‌زدنی مردم در بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری و تلاش و جدیت مسؤولان دستگاه‌هایی نظیر کمیته امداد یا سپاه، دو روی یک سکه هستند؛ هر چند در ابتدا دیدن این فیلم باعث آزرده خاطر شدنمان می‌شود ولی روحیه جهادی مسؤولان برای رسیدگی و حل مشکلات مردم باعث امید ما به آینده و محرومیت‌زدایی می‌شود.

امید است مسؤولان دولتی استان که اختیارات و بودجه‌های کلان‌تری در اختیار دارند برای یکبار هم که شده به این مناطق سفر کنند و زندگی این مردم را از نزدیک ببینند؛ آن موقع شاید بتوان گام‌های بزرگتری برای مبارزه با فساد را ببینیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 487391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟