خطر مین‌ های داعش در شهرهای آزاد شده عراق جان مردم را تهدید می‌ کند

به گزارش رکنا به نقل از سایت العربی الجدید، در شهرهای شمالی و غربی عراق تعداد نه چندان اندکی از شهروندان این کشور در اثر انفجار مین‌ها و پرتابه‌های داعشی‌ها کشته و زخمی می‌شوند و ساکنان این شهرها خواستار افزایش اقدامات برای خنثی‌سازی مین‌ها و جبران خسارت آسیب‌دیدگان هستند.

از دسامبر گذشته تا آخرین حادثه‌ای که روز یکشنبه در نزدیکی شهر تکریت در استان صلاح الدین رخ داد، ۱۸ تن از جمله تعدادی افسر و نیروی امنیتی و غیرنظامی که بیشترشان کودکان روستایی بودند، کشته شدند.

به نظر می‌رسد کودکان بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ بر اثر انفجار بمب‌های کارگذاری‌شده در زمین‌ها و مناطق حومه‌ای هستند و به گفته برخی منابع امنیتی عراق، در ابتدای فوریه جاری در روستای العذیه واقع مرزهای دو منطقه بلد و الاسحاقی در استان صلاح‌الدین سه کودک کشته شدند و به دنبال آن ساکنان روستا از دولت عراق خواستند این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

بیشتر بمب‌های منفجر شده مربوط به دوره اشغال شهرهای عراق توسط داعش در چند سال گذشته هستند؛ اما برخی از داعشی‌های پنهان شده در مخفیگاه‌های پراکنده، اخیرا تاکتیک مین‌گذاری را به عنوان مرحله جدیدی برای مقابله با نیروهای امنیتی عراق به کار می‌گیرند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پیش از این دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی را برای رسیدگی به انفجارهای متعدد مین‌ها صادر کرده بود و این اتفاقات را روش‌هایی کثیف خوانده و از دستگاه‌های امنیتی و شهروندان خواست در خصوص آنها محتاط و هوشیار باشند.

تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با سایت العربی الجدید اظهار کرد: مین‌گذاری‌ها توسط داعش چه قبل از آزادسازی شهرها چه بعد از آن، در چارچوب تفکرات انتقام‌جویانه این گروه تروریستی برای گرفتن بیشترین تعداد قربانیان ممکن از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان مخالفشان است.

الخفاجی گفت: بر اساس دستورات نخست وزیر، تیم‌های متخصص خنثی‌سازی مین‌ها، تلاش‌های خود را برای پایان دادن به این خطر افزایش دادند.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق افزود: آمار تقریبی از تعداد بمب‌ها و مین‌های باقی مانده از داعش وجود ندارد؛ اما با پیشرفت نیروهای ما در برچیدن آنها، رو به کاهش هستند. 

مهدی تقی، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق به العربی الجدید گفت: اعضای کمیته پیش از این گزارش‌های متعددی درباره مین‌ها، بمب‌ها و مواد منفجره باقی مانده و تسریع در روند خنثی‌سازی آنها برای جلوگیری از انفجارها علیه غیرنظامیان را بررسی کردند.

این عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد: در ماه‌های گذشته در اثر انفجارهای متعدد کشاورزان، کودکان و زنان در شهرهای آزاد شده کشته شدند و این نیازمند پیگیری جدی فرماندهی کل نیروهای مسلح است.

او افزود: داعش در دوره اشغالگری اش در مناطق عراق عامدانه در شهرها و در مناطق دور از تردد نیروهای امنیتی مین‌گذاری کرد تا شهروندان را حتی پس از شکستش با گرفتن تلفات همچنان بترساند.

مهدی تقی ادامه داد: بیشتر مین‌هایی که اخیرا منفجر شده، در مناطق دور از مسیرهای عبور کاروان‌های نیروهای امنیتی کارگذاری شدند و این تفکر انتقام‌گیری داعش از غیرنظامیان را نشان می‌دهد.

عساف الجبوری، عضو سابق شورای استانداری صلاح الدین به العربی الجدید گفت: هنوز در اطراف شهرهای متعدد استان مین‌هایی وجود دارند که خنثی نشده‌اند به ویژه در مناطق خالی از سکنه که نیروهای حشد شعبی کنترل آنها را به دست دارند و گهگاه کشاورزان و چوپان‌ها قربانی این مین‌ها می‌شوند.

الجبوری تاکید کرد: بیشتر مسیرهای ارتباطی مراکز شهرها به ویژه مسیرهای فرعی آنها از جمله مسیر ارتباطی دو شهر بلد و سامراء دارای مین‌ است و انفجارهای مستمری در آن رخ می‌دهد و غیرنظامیان در اثر آنها کشته و زخمی می‌شوند؛ اما نیروهای امنیتی و مسؤولان مربوطه هیچ اقدام جدی انجام نمی‌دهند.

عماد علو، کارشناس امنیتی و افسر بازنشسته ارتش عراق در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید تاکید کرد: داعش شهرهای عراق را تحت تملک خود می‌دانست و زمانی که جنگ علیه‌اش از سوی نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی تشدید شد، تصمیم گرفت از این شهرها انتقام بگیرد پس تعداد زیادی مین را در تمامی شهرها، راه‌ها، حومه‌ها، باغ‌ها و فضاهای عمومی کارگذاری کرد و بر مکان‌های ویژه کودکان مثل زمین‌های بازی تمرکز کرد به همین دلیل ما در چند سال گذشته شاهد آسیب دیدن تعداد زیادی کودک به دلیل این مین‌ها هستیم.

علو افزود: داعش پس از شکست، از اشتباه‌ها و شکاف‌های امنیتی در مقابله با غیرنظامیان و نیروهای امنیتی استفاده می‌کند و در چند ماه گذشته شاهد افزایش حملات آن با مین‌ها بوده‌ایم، عراق برای برچیدن این مین‌ها به تجربه‌های خارجی و توانمندسازی تیم‌های وزارتخانه‌ها و نهادهای امنیتی و تسهیل کار نهادهای بین‌المللی از جمله صلیب سرخ نیاز دارد.

گروهک‌های باقی مانده داعش هنوز در عراق به ویژه در استان‌های دیالی، کرکوک، الانبار، صلاح الدین و نینوا تهدید امنیتی ایجاد کرده و حملات پراکنده‌ای را اجرا می‌کنند که در نتیجه آنها تعدادی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان کشته و زخمی می‌شوند، همزمان نیروهای امنیتی عراق با اجرای طرح‌هایی به دنبال تضعیف تحرکات داعشی‌ها و درهم شکستن برنامه‌هایشان هستند.

کدخبر: 868571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟