روسیه از وضعیت حقوق بشر در اوکراین ابراز نگرانی کرد

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری «تاس»، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه روز چهارشنبه گزارشی "درباره وضعیت حقوق بشر در اوکراین" منتشر کرد که در آن نسبت به دشواری اوضاع حوزه حقوق بشر در این کشور و عدم توجه کشورهای غربی به این مشکلات، ابراز نگرانی شده است. نویسندگان این گزارش با اشاره به عدم تمایل و عدم توانایی مقامات کی‌یف در رسیدگی به مشکلات انسانی در اوکراین، تعداد بی شماری از موارد نقض حقوق و آزادی‌های شهروندان اشاره کرده‌اند.

دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری اینکه، با وجود تغییر رهبری در اوکراین بیش از یک سال پیش، هیچ علائمی در خصوص اصلاح و بهبود وضعیت به چشم نمی خورد، این حقایق را مورد توجه قرار داده است: «نقض سیستمی حقوق اساسی و آزادی‌های شهروندان در این کشور همچنان ادامه دارد. حق آزادی و امنیت شخصی افراد رعایت نمی‌شود. موارد بی شماری از بازداشت غیرقانونی، شکنجه، ارعاب و بدرفتاری در اوکراین همچنان وجود دارد که از جمله آنها، مجبور کردن زندانیان به اعتراف به گناه نکرده است. علاوه بر این، در اوکراین، آزار و اذیت مخالفان سیاسی، نمایندگان رسانه‌ها و اعضای سازمان‌های اجتماعی که مورد پسند مقامات کی‌یف قرار ندارند، به بهانه مبارزه با تهدیدات و به اصطلاح تجزیه طلبی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ساختارهای ملی گرای تندرو به طور فعال درگیر این جریانات بوده و هیچ تلاشی برای جلوگیری از اقدامات آنها انجام نمی‌شود. حقوق پناهجویان داخلی، جمعیت روس زبان و نمایندگان اقلیت‌های ملی در حال محدود شدن است و آزار و اذیت کشیشان و کلیساهای ارتدکس اوکراین بصورت قانونی ادامه دارد.»

وزارت امور خارجه روسیه ادامه داده است: «ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به رغم وعده های انتخاباتی، راه سلف خود - "پیتر پروشنکو" در خصوص تحریف مسائل تاریخی، تجلیل از نازی‌ها و همدستان آنها و همچنین فعالیت‌ در زمینه مبارزه با میراث شوروی را ادامه داده است. این در حالی است که پیامد این سیاست، افزایش سطح تهدیدات برای اقلیت‌های ملی شده که نمایندگان آنها با عدم تحمل اجتماعی، از جمله از سوی ارگان‌های اجرای قانون این کشور روبرو می‌شوند.»

در این گزارش همچنین تأکید شده است که رهبران اوکراین هیچ اقدامی برای حل مشکلات وخیم انسانی در منطقه دونباس (مناطق جنوب شرقی این کشور) انجام نمی‌دهد. غیرنظامیانی که در این منطقه جنگ زده زندگی می‌کنند، از امکانات اساسی شهروندی، از جمله دسترسی به خدمات اساسی مانند آب، گرمایش و مراقبت‌های بهداشتی محروم بوده و همچنین با کمبود مسکن مناسب و فقدان سیستم بیمه درمانی و جبران خسارت، با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند و مقامات اوکراینی به سادگی حقوق بازنشستگی و مزایای ساکنین محلی در دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را پرداخت نمی‌کنند.

در همین رابطه، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم از عدم واکنش مناسب آلمان و فرانسه به اقدامات مخرب دولت اوکراین در حل و فصل مناقشه دونباس و عدم اجرای توافقات گروه چهارجانبه "نرماندی" انتقاد کرده و این مسئله را گویای عدم صداقت آنها برای کمک به فایق آمدن بر بحران داخلی به درازا کشیده شده در اوکراین ارزیابی کرد.

ان دیپلمات نسبت به تکرار وضعیتی که پس از سال 2016 رخ داده بود، هشدار داده و یادآور شد: «نکته اینجاست که اجرای تنها بخشی از توافقات از سوی دولت اوکراین، بیش از سه سال است که به طول انجامیده و کشورهای اروپایی به راحتی چشم خود را به روی این مسئله می‌بندند.»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 638445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟