رئیس اسبق سیا: هیچ کشوری حق ترور مقام‌های ارشد ایران را ندارد

به گزارش رکنا ، «جان برنان» رئیس پیشین « سیا » روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز ساندی» تصریح کرد که ترور « محسن فخری زاده » دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران باید محکوم شود.

برنان در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده گفت:‌ «فکر می‌کنم که هنجارها و استانداردهایی از رفتارهای بین‌المللی برای کشورهای مستقل وجود دارد که ما به آن پایبند هستیم و (طبق این استانداردها) ترور را باید محکوم کرد».  

این مقام ارشد پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا ضمن تأکید بر اینکه طبق هنجارهای بین‌المللی ترور شهید فخری‌زاده باید محکوم شود، ادامه داد: «در صورتیکه چین یک دانشمند هسته‌ای تایوان را ترور می‌کرد یا اینکه روسیه یک دانشمند هسته‌ای اوکراین را ترور می‌کرد، به صراحت محکوم می‌شد و (محکوم کردن) اقدام درستی هم است (هم‌اکنون)، صرف اینکه ممکن است اسرائیل پشت این ترور بوده باشد، موجب نمی‌شود که این اقدام (ترور دانشمند ایران) به یک اقدام درست تبدیل شود».

برنان در ادامه تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل است و در خصوص ترور مسئولان این کشور هشدار داد و گفت: «ایران یک کشور مستقل است و در سازمان ملل کرسی دارد بنابراین یک دولت مستقل تنها به واسطه اینکه می‌تواند یا اینکه می‌خواهد، نباید مقام‌های ارشد یک کشور دیگر را به قتل برساند در غیر این صورت در چنین شرایطی، جو بین‌المللی آشفته خواهد شد».

رئیس پیشین سیا در خصوص لزوم بازگشت «جو بایدن» به برجام گفت: «هیچ‌کس فکر نمی‌کند که توافق هسته‌ای ایران یک توافق کامل بوده است و در حقیقت قرار بوده که اساس و پایه‌ای بر اساس آن ایجاد شود.»

وی ادامه داد: «توافق هسته‌ای ایران نباید مجدداً از صفر شروع شود زیرا در نتیجه برجام اقدامات زیادی انجام گرفت، ایران شماری از سانتریفیوژهای خود را از بین برد، مقادیری از آب سنگینی که در اختیار داشت، کاهش داد اما (به هرحال) موافقم که نیاز به بازگشت به مذاکراتی درباره اقداماتی است که لازم است ایران انجام دهد تا به نوعی توافق برسیم که طبق آن ایران در قبال پایبندی به یکسری محدودیت‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود از یکسری امتیازات اقتصادی بهره‌مند شود».

روز هفتم آذرماه سال جاری میلادی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از ترور شهید محسن فخری‌زاده در منطقه آبسرد دماوند خبر داد و مدتی پس از آن روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده است.

برنان پس از انتشار خبر ترور شهید فخری زاده در صفحه توییتر خود، این اقدام تروریستی را مجرمانه توصیف کرد.

وی در این رشته پیام توییتری نوشت: «این اقدامی بسیار بی پروا و مجرمانه بود. این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را بوجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.»

وی در ادامه نوشت: «من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی اجازه ترور فخری زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تشویق دولت‌ها برای انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی است.»

رئیس اسبق سیا: هیچ کشوری حق ترور مقام‌های ارشد ایران را ندارد؛ ترور فخری‌زاده باید محکوم شود

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 637094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟