یکی از متهمان اصلی نسل‌کشی رواندا محاکمه شد

به گزارش رکنا و به نقل از تلویزیون فرانس ۲۴، «فلسین کابوگا» از مظنونان رده اول نسل کشی رواندا برای نخستین بار در لاهه محاکمه شد.

کابوگا که به اتهام نسل کشی و جنایت علیه بشریت تحت پیگرد بود در ماه مه سال گذشته پس از ۲۵ سال فرار در حوالی پاریس دستگیر و ۱۵ روز پیش به لاهه منتقل شد. در بحبوحه همه گیری کرونا وکلای کابوگا خواستار محاکمه او در مکانیسم دادگاه‌های بین‌المللی جنایی شدند.

کابوگا ۸۴ ساله وضعیت سلامت ناپایداری دارد. او پیش از این یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد جهانی بود. تا جایی که آمریکا برای دستگیریش جایزه تعیین کرده بود. کابوگا مغز متفکر نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ بود. او مظنون به تامین مالی و تجهیزاتی شبه نظامیان هوتو است. این گروه شبه نظامی عامل اغلب کشتار‌های صورت گرفته در زمان این نسل کشی است. کابوگا در آن زمان این شبه نظامیان را با هزاران ساتور تجهیز کرده بود.

«سرژ برامترز» دادستان مکانیسم دادگاه‌های بین‌المللی جنایی می‌گوید کابوگا فردی کاملا نمادین است. وی یکی از مغز‌های متفکر این نسل کشی است که در وهله اول در حوزه حمایت مالی فعال بود و از سوی دیگر از طریق رادیو «میل کولین» که نفرت پراکنی می‌کرد مردم را به کشتار فرا می‌خوند. فلسین کابوگا رئیس این شبکه رادیویی بود. این رادیو با انتشار پیام‌هایی هوتو‌ها را به کشتار اقلیت توتسی دعوت می‌کرد.

بنابر اعلام سازمان ملل متحد در نسل کشی رواندا بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند. کابوگا با حمایت خانواده اش سال‌ها با هویت جعلی در فرانسه زندگی می‌کرد. کابوگا به اتهامات مطرح شده علیه خود شامل نسل کشی، تشویق مستقیم و علنی به ارتکاب نسل کشی و جنایت علیه بشریت اعتراض دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 626387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟