اگر ترامپ باز هم رئیس جمهور شود ، در قبال ایران چه خواهد کرد ؟

«بوریس اپشتاین»، مشاور ترامپ در امور راهبردی و یکی از روسای سازمان «صداهای حامی ترامپ» در پاسخ به این سئوال که ترامپ در صورت انتخابات مجدد چگونه با ایران مقابله خواهد کرد گفت: «با ایستادگی قدرتمندانه در برابر ایران.»

تفاوت اوباما و ترامپ

او که با روزنامه جروزالم‌پست مصاحبه می‌کرد گفت گفت: «تفاوت بین دولت اوباما و دولت ترامپ این است که رئیس‌جمهور ترامپ با اسرائیل مثل اسرائیل و با ایران مثل ایران رفتار کرد.»

اپشتاین ادامه داد: «وقتی ایران به پهپاد ما شلیک کرد، رئیس‌جمهور ترامپ به آن پاسخ متناسبی داد که قدرتمندانه بود ولی ما را وارد یک جنگ بی‌فایده دیگر نکرد.»

مشاور ترامپ تأکید کرد: «بنابراین، فکر می‌کنم در دور دوم، شاهد ادامه قدرت‌نمایی در برابر ایران خواهیم بود که این کشور را مجبور به حضور بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو بر سر یک توافق واقعی با بازرسی‌های هر زمان و هر مکان از توانمندی‌های هسته‌ای و متوقف‌سازی تأمین مالی تروریسم خواهد کرد.»

خروج ترامپ از برجام

او در ادامه با اشاره به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای وحشتناک ایران که موجد خطرات موجودیتی بود خارج شد. این، فرق آشکاری با سیاست‌های جو بایدن و دموکرات‌ها دارد که میلیاردها دلار برای رژیم تروریستی در تهران فرستادند و اجازه تصویب قطعنامه‌ای در سال ۲۰۱۶ درسازمان ملل برای محکوم کردن اسرائیل را دادند.جو بایدن در کار ایران و نیروهای متنفر از اسرائیل ایستاده است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.

آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن چند روز بعد (روز۳۰ مرداد) با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟