کیسینجر: شکست در برابر کرونا جهان را به آتش می‌کشد / گام بعدی "ترمیم زخم‌های اقتصاد جهانی است"

به گزارش رکنا، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بر این باور است که کاخ سفید "عملکرد محکمی در جلوگیری از بروز فاجعه" در دوران شیوع کرونا داشته است.

به گفته او، آمریکا باید فورا برای یافتن راهی برای ترمیم اقتصاد جهانی و حفاظت از "نظام جهانی لیبرال" اقدام کند.

او در این یادداشت نوشته است: حتی آمریکا هم نمی‌تواند در اقدامی کاملا ملی بر این ویروس چیره شود.

وی هشدار داده است که کروناویروس می‌تواند تخریبی جهانی در زمینه اقتصاد را به دنبال داشته باشد که در صورت عدم اتخاد تدابیر مناسب، تا چندین نسل ادامه یابد.

کیسینجر نوشته است، کاخ سفید "عملکردی محکم در جلوگیری از فاجعه" داشته است اما این دولت نیازمند عملکرد موثر و دوراندیشانه برای شکست این بیماری است تا نه تنها اعتماد آمریکایی‌ها، بلکه اعتماد جهان را بازیابد.

در یادداشت او آمده است: وقتی همه گیری کووید ۱۹ به پایان برسد، بسیاری از نهادهای کشورها، شکست خورده تصور می‌شوند. اینکه این قضاوت منصفانه است یا خیر محل بحث نیست. واقعیت این است که جهان پس از کروناویروس هرگز مثل قبل نخواهد بود.

کیسینجر با تایید کمبودهای موجود در مقابله با کرونا نوشت: ملزومات پزشکی برای مقابله با موج مبتلایان تازه کافی نیست. بخش‌های مراقبت‌های ویژه در مرز و فراتر از لبریز شدن هستند. آزمایش‌ها برای تشخیص میزان ابتلا کافی نبوده و نتوانسته گسترش بیماری را مهار کند. تا رسیدن به یک واکسن موفق هم ۱۲ تا ۱۸ ماه فاصله وجود دارد.

او بر این باور است که آمریکا برای شکست این ویروس باید با دیگر کشورهای جهان همکاری کند و "الزامات آن با دیدگاه و برنامه‌ای مبتنی بر همکاری جهانی فراهم خواهد شد".

او سه گامی را که آمریکا برای شکست کرونا و بازگرداندن ثبات به اقتصاد، نیازمند آن است، ارائه کرده که نخستین گام آن یافتن درمانی برای این ویروس است.

کیسینجر در این باره نوشته: ما باید تکنیک‌ها و فناوری‌های تازه‌ای برای کنترل این بیماری و متناسب سازی واکسن به نسبت جمعیت‌های گسترده ایجاد کنیم.

به گفته او، "شهرها، ایالت‌ها و مناظق باید پیوسته برای حفاظت از مردم خود در برابر این بیماری از طریق ذخیره، برنامه‌ریزی مبتنی بر همکاری و تحقیقات در زمینه‌های علمی آماده شوند".

وی افزود، گام بعدی "ترمیم زخم‌های اقتصاد جهانی است".

او در آخر اشاره کرده است که اصول نظام جهانی لیبرال باید حفاظت شوند و یک دولت آگاه باور دارد که باید "امنیت، نظم، سلامت اقتصادی و عدالت را فراهم آورد".

به گفته او، این همه گیری در دورانی که موفقیت وابسته به تجارت جهانی و جابه جایی و تحرک مردم است، یک اتفاق نابهنگام ایجاد کرده است.

وی افزود: دموکراسی‌های جهان باید از ارزش‌های عصر روشنگری خود دفاع کنند. عقب نشینی جهانی از تعدیل قدرت از طریق مشروعیت، منجر به تجزیه قرارداد اجتماعی در ابعاد کشوری و بین‌المللی خواهد شد.

او همچنین شرایط فعلی را به دلیل ابعاد جهانی آن پیچیده‌تر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ عنوان کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟