عطوان: انتقام سخت مورد انتظار از ترور شهید سلیمانی هنوز آغاز نشده است

به گزارش رکنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: زمانی‌که سپاه پاسداران ایران در انتقام از ترور سردار «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس، پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق را با شلیک 11 موشک «کروز» هدف قرار داد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، کاملاً مغرور و متکبر توئیت کرد و هرگونه تلفات در میان نیروهای آمریکایی را رد و اثرات این بمباران را بی‌اهمیت خواند و مدعی پیروزی شد. بسیاری، به‌ویژه در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج( فارس) این واکنش را مورد تمسخر قرار داده و آن را کم‌اهمیت دانستند.

روز جمعه، «توماس کامپل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) اذعان کرد که در میان 64 نفر از نظامیان آمریکایی که( زمان بمباران) در عین الاسد بودند، علایم آسیب مغزی تشخیص داده شده است و آنها در بیمارستان‌های صحرایی تحت مداوا قرار گرفته و 34 نفر از آنها به خدمت بازگشته‌اند. ولی او به سرنوشت یا نحوه و یا خطر آسیب‌دیدگی 25 نفر دیگر از این سربازان مصدوم اشاره‌ای نکرد که این بدان معناست که آنها همچنان تحت درمان هستند و شاید به بیمارستان‌هایی در پایگاه‌های آمریکایی در آلمان یا حتی در آمریکا منتقل شده‌اند.

این‌که ترامپ دروغ می‌گوید چیز جدیدی نیست و این‌که برخی همپیمانانش در امپراطوری‌های نفاق رسانه‌های عربی این دروغ‌ها را باور می‌کنند تا از اهمیت پاسخ انتقام‌جویانه ایران بکاهند، این نیز چیز جدیدی نیست ولی جدید، و به نظر ما قطعی، این است که تمام 18 پایگاه‌ آمریکایی مستقر در خاک عراق، و شاید در دیگر کشورهای منطقه خلیج( فارس) و خاورمیانه در تیررس سپاه پاسداران و همپیمانانش است و کسی که در موشک‌باران پایگاه عین الاسد تردید نکرد می‌تواند در هر زمانی پایگاه‌های دیگر آن را هدف قرار دهد؛ چرا که موشک‌های نقطه‌زن( ایران) با کارآیی بالا آماده نابود کردن آنها است و تصاویری از تخریب‌‌ها که شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» از قلب پایگاه( عین الاسد) منتشر کرده است، بر این واقعیت صحه می‌گذارد.

دروغ آمریکایی بار دیگر در افغانستان تایید شد زمانی‌که نیروهای طالبان موفق به ساقط کردن هواپیمای جاسوسی بسیار پیشرفته مدل «بومباردیر E-11A» در منطقه «غزنی» در شرق این کشور شدند که در نتیجه آن، تمامی سرنشینان هواپیما کشته شدند. در ابتدا سخنگوی پنتاگون سقوط یا ساقط شدن هواپیما را تکذیب کرد ولی این سخنگو، پس از آن‌که گروه طالبان ویدئوی مربوط به هواپیما و شعله‌ور شدن آتش در آن را منتشر کرد، از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد ولی او تاکنون نگفته است که چه تعداد سرباز در این حادثه کشته شدند و درجه نظامی کشته‌شدگان چه بود، ولی اعتقاد بر این است که آنها افسرانی عالی‌رتبه بودند.

این دروغ‌ها بود که باعث شد کنگره، روز پنجشنبه با اکثریت آراء قطعنامه‌ای را در راستای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ در اعلام جنگ علیه ایران، تصویب کند- مگر آن‌که کنگره مجوز آن را صادر و با آن موافقت کند-؛ چرا که قانونگذاران آمریکایی از بی‌پروا بودن ترامپ و سوق دادن کشور به جنگی فرسایشی و طولانی‌مدت که به مرگ ده‌ها نفر و چه بسا صدها نفر از سربازان، کارمندان و شهروندان آمریکایی در منطقه و جهان منجر شود، می‌ترسند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن منتظر است تا دولت عراق برای استقرار سامانه‌های موشکی «پاتریوت» برای محافظت از پایگاه‌های آمریکایی موافقت کند. ما یقین داریم که این انتظار به دلایل متعددی طولانی‌ خواهد شد که بارزترین‌شان این است که اولا دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق اختیارات موافقت با این درخواست را ندارد و دوم این‌که نخست‌وزیر بعدی عراق، به دلیل برخی اختلافات میان فراکسیون‌های حزبی مهم درباره شخصیت مورد توافق، همچنان نامشخص است. تصمیمی نیز در پارلمان عراق با اکثریت آراء اتخاذ شده است که خواستار اخراج تمام پایگاه‌های آمریکایی از عراق شده که هیچ نخست‌وزیری نمی‌تواند این تصمیم را زیر پا بگذارد و یا آن را اجرا نکند.

عطوان با بیان این‌که انتقام ترور سردار حاج قاسم سلیمانی هنوز با آن شتاب مورد انتظار آغاز نشده است و همچنان در مرحله گرم شدن است، خاطرنشان کرد که موشک‌باران پایگاه عین الاسد فقط یک سیلی بود که ممکن است «ضرباتی» را به دنبال داشته باشد همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند.

دروغ ترامپ درباره قربانیان حملات موشکی به عین الاسد، در مقایسه با آنچه از دروغ‌های «سیاه» در آینده نزدیک ممکن است مطرح شود، «سفید» باشد به‌ویژه این‌که دایره دشمنان آمریکا و منفوران از آن و بعد از رونمایی از «معامله قرن» و فروش قضیه فلسطین به رژیم اشغالگر اسرائیل با تبانی عربی، گسترده شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟