گزارش تحقیقاتی درباره قتل خاشقچی بطور علنی منتشر می شود

به گزارش رکنا، سناتور «ران وایدن» عضو مجلس سنای آمریکا بامداد شنبه گفت اگر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده گزارشی غیرمحرمانه از تحقیقات درباره قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول منتشر نکند، او با اقدام در سنا برای انتشار عمومی آن تلاش خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، وایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در کنگره، هشدار داد از یک فرایند قانونی در قوانین کمیته اطلاعاتی سنا استفاده خواهد کرد تا درباره انتشار علنی نتایج تحقیقات درباره کسی که دستور قتل خاشقچی را داده، رأی گیری شود.

بر این اساس، لایحه بودجه نظامی سال 2020 آمریکا که در ماه دسامبر با امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به قانون تبدیل شد، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده را موظف کرد که گزارشی غیرمحرمانه درباره مسئول قتل خاشقچی به کنگره ارائه کند.

پایگاه خبری «بازفید» چندی پیش گزارش داد که اداره اطلاعات ملی آمریکا نتوانسته گزارش خود را برای مهلت درج شده در لایحه بودجه نظامی (هفته جاری) آماده کند.

وایدن به خبرنگاران توضیح داد: «اگر این گزارش تا زمان تکمیل دادرسی استیضاح [ترامپ] آماده نشود، مصمم هستم فرایندی را آغاز کنم که به سنا اجازه می‌دهد یک‌جانبه اطلاعات را در دسترس عموم قرار دهد».

وی با بیان اینکه بیش از یک سال از قتل خاشقچی توسط دولت سعودی در کنسولگری استانبول می‌گذرد، تصریح کرد: «اما دولت ترامپ هنوز قبول نمی‌کند علناً بگوید چه کسی دستور این ترور را صادر کرده و در عوض، دولت ترامپ به نفع یک حکومت خودکامه مداخله می‌کند».

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش دادند که او ناپدید شده است. چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 537749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟