۸۱ میلیون دلار دستمزد برای طراحی شکنجه‌های گوانتانامو/ آغاز محاکمه دو روانشناس همکار سیا

به گزارش رکنا، به نقل از گاردین، جیمز میچل و بروس جسن این هفته در ‌پیش‌جلسه استماع مربوط به حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در یک دادگاه نظامی در خلیج گوانتانامو حاضر می‌شوند. وکلای خوانده‌های این پرونده معتقدند این بهترین فرصت برای به دادگاه کشاندن کسانی است که از شیوه‌های وحشتناک شکنجه برای گرفتن اعتراف از زندانیان گوانتانامو بهره برده‌اند.

میچل و جسن جزو ۴۰ بازداشتی اردوگاه بدنام جزیره گوانتانامو در کوبا هستند. آنها باید علیه مدیران ارشد سازمان جاسوسی سیا و پلیس فدرال آمریکا شهادت بدهند؛ کسانی که مسئولیت اصلی را در تایید و استفاده از روش‌های وحشیانه شکنجه علیه بازداشتی‌های پس از ۱۱ سپتامبر بر عهده دارند و شهادت این دو روانشناس می‌تواند زمینه را برای محاکمه آینده برنامه‌ریزان و طراحان آن حادثه تروریستی فراهم کند.

میچل و جسن پیش از پیوستن به برنامه گوانتانامو در نیروی هوایی آمریکا به عنوان روانشناس مشغول کار بودند. آنها در ۲۰۰۲ به استخدام سازمان سیا درآمدند تا برنامه روش‌های نوین شکنجه و گرفتن اعتراف را طراحی کنند و سال ۲۰۰۵ وقتی یک شرکت خصوصی راه انداختند، هر روز ۱۸۰۰ دلار از سیا پول می‌گرفتند. قرارداد همکاری این شرکت با سیا سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و میچل و جسن تا آن زمان ۸۱ میلیون دلار پول گرفته بودند.

اتحادیه روانشناسی آمریکا از این دو روانشناس به بهانه زیر پا گذاشتن ارزش‌های حرفه‌ای و گذاشتن یک لکه ننگ بر اولویت‌های علم روانشناسی اعلام برائت کرده است. هر چند میچل و جسن معتقدند کار خلاف انجام نداده‌اند و تمام ماموریت‌های آنها برای طراحی شکنجه‌های دردناک از نظر دولت جورج دبلیو بوش کاملا قانونی و توجیه‌پذیر بوده است.

عکسی که در این خبر کار شده مربوط به اعتراض به جنایت‌های انجام‌شده در زندان گوانتانامو به مناسبت ۱۸ سالگی راه‌اندازی این زندان مخوف است که روز ۱۱ ژانویه امسال مقابل کاخ سفید برگزار شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 536454 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟