عفو بین‌الملل سرکوب معترضان الجزائری در آستانه انتخابات را محکوم کرد

به گزارش رکنا، مرایف گفت که از زمان آغاز مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری (۱۷ نوامبر)، مسئولان الجزائر سرکوب آزادی بیان و تجمع‌ها را تشدید کرده‌اند.

این سازمان بازداشت جائرانه، متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان مخالف برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و محاکمه و حبس ده‌ها فعال طی هفته‌های اخیر را محکوم کرد.

معترضان الجزائر از فوریه گذشته با برگزاری تظاهرات‌های هفتگی، مخالفت خود با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده و این انتخابات را احیای رژیم سابق می‌دانند.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، دادستانی کل شهر وهران حبس ۱۸ ماهه برای «عبدالحمید امین» معروف به «نیم» نقاش برجسته به اتهام «نابودی روحیه ارتش و نقض سلامت سرزمین ملی» به دلیل انتشار دو پوستر در توئیتر را خواستار شد.

عفو بین‌الملل همچنین تأکید کرد که مسئولان الجزائر به جای تعدی به معترضان از جمله مخالفان انتخابات ریاست‌جمهوری، بایستی از حق مردم الجزائر برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و بیان آزادانه دیدگاه‌های خود حمایت کنند.

این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط افرادی شد که تنها به دلیل بیان دیدگاه‌های خود، بازداشت شده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری الجزائر که نخستین انتخابات پس از کناره‌گیری «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور سابق از قدرت است، ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار خواهد شد.

صلاحیت پنج تن از نامزدهای انتخابات که همگی از عناصر دوره «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور سابق این کشور هستند، تأیید شده است.

به گفته وی دو نفر از این نامزدها به نام‌های «عبدالمجید تبون» و «علی بن فلیس» نخست‌وزیران سابق دوره بوتفلیقه هستند و سه نفر دیگر نیز عبارتند از : «عزالدین میهوبی» دبیرکل «التجمع الوطنی الدیمقراطی» و وزیر پیشین فرهنگ، «عبدالعزیز بلعید» رئیس جبهه المستقبل و «عبدالقادر بن قرینه» رئیس جنبش البناء الوطنی.

منبع: فارس/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟