محمد مرسی هنگامی که در جلسه دادرسی حضور داشت، غش کرد و برزمین افتاد. مطابق اخباری که تلویزیون مصر منتشر کرده، پزشکان علت مرگ او را سکته اعلام کردند.

مرسی از سال ۲۰۰۰ به‌طور رسمی وارد عرصه سیاست شد و با ورود به پارلمان کشورش تلاش کرد پایگاه سیاسی خود را تقویت کند. پس از آن ریاست حزب اخوان المسلمین را بر عهده گرفت و تا زمانی که برای کرسی ریاست جمهوری خیز برنداشته بود این مقام را در دست داشت. سال ۲۰۱۲ مرسی در رقابتی تنگاتنگ با احمد شفیق توانست وارد کاخ ریاست جمهوری شود. او نخستین رئیس‌جمهوری بود که پس از بهارعربی و انقلابی که در مصر به وقوع پیوست به عنوان پنجمین رئیس جمهوری تاریخ کشورش بر این کرسی نشست. او طی دوران ریاست جمهوری‌اش با چالش‌های متعددی همچون دخالت نظامیان در امور سیاسی روبه‌رو بود. اما عمر ریاست جمهوری او طولانی نبود زیرا یک سال بعد با کودتای ارتش به رهبری عبدالفتاح سیسی - رئیس جمهوری فعلی مصر- برکنار و در پی آن زندانی شد. محمد مرسی ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ (۳۱ فروردین ۱۳۹۴) در دادگاه جنایی قاهره به جرم تحریک خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی‌اش و معترضان که منجر به مرگ سه نفر شد، به 20 سال زندان محکوم شد. پس از این حکم سنگین سازمان عفو بین‌الملل با مخالفت شدید به این حکم واکنش نشان داد.

همچنین پس از این حکم حسیبه حاج صحراوی،معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: «این حکم همه امیدها دربارهٔ استقلال و بی‌طرفی در نظام کیفری مصر را از بین می‌برد.» علاوه بر این ۱۶ مه ۲۰۱۵ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) دادگاهی در قاهره، محمد مرسی را به اعدام محکوم کرد. اتهام وی سازماندهی در حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ که فرار هزاران زندانی از جمله خود او را در پی داشت، اعلام شده‌است. در تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵(۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۴)حکم اعدام محمد مرسی تأیید شد. مرسی که ۳۱ خرداد ۹۴ با لباس سرخ اعدام در دادگاه حاضر شد همچنین به خاطر اتهامات مربوط به قتل تظاهرات‌کنندگان در پروندهٔ موسوم به کاخ الاتحادیه به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. در فروردین ۱۳۹۸ نیز روزنامه یوم السابع چاپ قاهره به نقل از دادستانی مصر خبری در خصوص درخواست مجازات اعدام به دلیل جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران برای محمد مرسی را منتشر کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 483230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟