به گزارش رکنا، به نقل از ان بی سی نیوز، سه منبع آگاه اعلام کردند چند ماه پیش از اینکه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل Murder برسد به دفتر «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد سعودی و سفیر ریاض در آمریکا رفته بود.

به گفته این منابع، در آن زمان خاشقجی که منتقد برجسته محمد بن سلمان است برای انجام یک کار کنسولی ساده به سفارت عربستان در آمریکا رفته بود، ولی بلافاصله از سوی کارکنان سفارت شناسایی شد. خبر ورود او به این سفارت به سرعت به خالد بن سلمان داده شد و خاشقجی به دفتر او فراخوانده شد. این دو نفر تقریباً یک دیدار نیم ساعته با یکدیگر داشتند.

دو نفر از دوستان خاشقجی از زبان خود او درباره این دیدار شنیده بودند و یک شخص سوم هم از مقامات سفارت شنیده بود که اطلاعاتشان را در اختیار ان بی سی نیوز قرار دادند. به گفته این منابع دیدار مذکور اوایل ۲۰۱۸ یا اواخر ۲۰۱۷ صورت گرفت. سفارت عربستان در واشنگتن این دیدار را تایید کرد.

هنوز مشخص نیست خاشقجی و خالد بن سلمان در این جلسه درباره چه چیزی گفتگو کرده‌اند. اما دیدار این دو نفر پس از تلاش یک ماهه دستگاه سلطنتی عربستان برای بازگرداندن خاشقجی به این کشور صورت گرفت. عربستان ابتدا از روش‌های معمول و سپس از فشار و جبر برای کشاندن خاشقجی به داخل کشور استفاده کرد، اما در نهایت این تلاش‌ها به قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول منتهی شد.

هر سه منبع آگاه گفتند شاهزاده خالد و «سعود بن عبدالله القحطانی» یکی از مشاوران ارشد رژیم سعودی که جمعه بخاطر نقشش در قتل خاشقجی اخراج شد دست کم یک سال تلاش کردند او را تشویق کنند به عربستان بازگردد. دوستان خاشقجی گفتند القحطانی حتی یک سمت عالی در دستگاه سلطنتی سعودی به او پیشنهاد داد.

چهار منبع آگاه دیگر اعلام کردند روش تشویق خاشقچی برای بازگشت به عربستان با دستورالعملی که سال هاست دستگاه اطلاعاتی سعودی اجرا می‌کند، همسو است: مقامات سعودی اگر امکان داشته باشد با مخالفان و کسانی که عربستان را ترک کرده اند مذاکره می‌کنند تا آن‌ها را به کشور بازگردانند و در دام این رژیم بیاندازند. دوستان خاشقجی می‌گویند او به آغوش گشاده عربستان مشکوک بوده و آن را حیله می‌دانسته و بر این باور بوده که به محض بازگشت به کشور بازداشت می‌شود یا بلای بدتری بر سرش می‌آید.

شاهزاده خالد در حالیکه تحقیقات درباره قتل خاشقجی در جریان است به ریاض رفته و هنوز به آمریکا بازنگشته است. این مسئله گمانه زنی‌ها درباره اینکه ممکن است او به عنوان سفیر به آمریکا بازنگردد را افزایش داده است. اعضای کنگره آمریکا از اینکه خالد درباره قتل خاشقجی به آن‌ها دروغ گفته است، خشمگین هستند. این شاهزاده سعودی گفته بود خاشقجی زنده از کنسولگری خارج شده است.

خاشقجی در دوم اکتبر برای تحویل مدارک مربوط به ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما پس از آن دیگر دیده نشد. برخلاف اظهارات مقامات ترکیه درباره قتل خاشقجی در کنسولگری، مقامات عربستان این موضوع را رد کردند. اما پس از مدتی مقامات سعودی قتل خاشقجی در کنسولگری را تایید کردند. تحقیقات درباره قتل این روزنامه‌نگار همچنان ادامه دارد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟