هشدار به سناتور بی شعور امریکایی / داشتن اصل و نصب ایرانی مایه افتخار است!

«لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی در روزهای گذشته چهره پرچالشی بوده و صحبت‌هایش در برنامه «فاکس‌اند فرندز» شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

او در آن برنامه که موضوعش گفت‌‌وگو درخصوص نتایج آزمایش ژنتیک «الیزابت وارن» دیگر عضو سنای آمریکا بود؛ درباره نیاکانش گفت: «احتمالا تبار من به ایرانی‌ها می‌رسد؛ (و این) وحشتناک است!» گرچه مجری برنامه با تاکید بر اینکه ایران مردمان خوبی دارد، تلاش کرد تاثیر این اظهارات را کمرنگ کند، اما به سرعت موج انتقادی تندی علیه این سناتور آمریکایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این وارن را به چالش کشیده و از او خواسته بود که ادعای آمریکایی‌بودن نیاکانش را با آزمایش ژنتیک ثابت کند. گراهام هم در برنامه فاکس نیوز گفت که قصد دارد چنین آزمایشی را انجام دهد. پس از اظهارات توهین‌آمیز این سناتور که به داشتن مواضع ضدایرانی معروف است، گروه‌های مختلفی ازجمله نهاد موسوم به شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) خواستار عذرخواهی رسمی او شدند. «امید کردستانی» مدیر اجرایی توییتر که متولد ایران است، هم در توییتی از گراهام خواست معذرت بخواهد و در حفظ ارزش‌‌های آمریکا و نهادهای آن بکوشد. پیش از او «آنا اسکامانی» کاندیدای ایرانی - آمریکایی انتخابات کنگره در ایالت فلوریدا هم این ادعای گراهام را محکوم کرد و آن را نژادپرستانه دانست.

اما جدی‌ترین واکنش که سایت خبری جماران به آن پرداخته، مربوط به«جان ریکاردو‌ای ئوآن کول» یکی از اندیشمندان و مورخان آمریکایی معاصر در حوزه خاورمیانه و جنوب آسیا و استاد دانشگاه میشیگان بود که در مطلبی در وب‌سایت خود به دنبال جنجال‌سازی اخیر سناتور گراهام نوشت: «داشتن اصل و نصب ایرانی باید برای همه کسانی که در آن اشتراک دارند، مایه افتخار باشد. ایرانیان در ایران خود امپراتوری‌های هخامنشی، پارت و ساسانی را در میان ایالت‌های بزرگ جهان‌های باستانی و دیرپای عتیقه ساختند. (من در کتاب جدیدم تحت عنوان «پیامبر صلح در میان تقابل امپراتوری‌ها» داستان جنگ بزرگ بین ساسانیان و امپراتوری روم شرقی، ٦٠٣-٦٢٩، که در پس زمینه ظهور اسلام شکل گرفته بود را توصیف کرده‌ام).»خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 428865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟