به گزارش رکنا، یک رسانه هندی روز سه‌شنبه از احتمال معاف شدن این کشور از تحریم‌های نفت علیه ایران خبر داده است.

روزنامه هندی و انگلیسی‌زبان «دکان‌هرالد» روز سه‌شنبه نوشته مقام‌های هند و آمریکا دیدار و احتمال اعطای معافیت به دهلی‌نو بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران را مورد بررسی قرار دادند.

منابع مطلع به این روزنامه گفته‌اند دو طرف درباره میزان مجاز واردات نفت خام از ایران، بعد از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند.

سرپرستی هیئت آمریکایی را در این گفت‌وگو «مارشال بیلینگسلی»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا به عهده داشته که با دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه و مقام‌های وزارت نفت، بازرگانی و دارایی هند گفت‌وگو کرده‌اند.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه تایید کرد که این کشور ممکن است در موارد خاص برای برخی از واردکنندگان نفت از ایران، معافیت‌های تحریمی موردی صادر کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال پس از ماه‌ها کارشکنی در روند اجرای برجام، بالاخره آمریکا را از این توافق خارج کرد. وی از آن زمان ۶ ماه به شرکت‌های خارجی برای خروج از ایران فرصت داد. آمریکا به کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند هم اعلام کرد که باید تا روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

در حالی که واشنگتن پیشتر گفته بود هیچ معافیتی در این مورد در نظر نمی‌گیرد، منوشین روز دوشنبه گفت واشنگتن ممکن است در مواردی برای برخی از کشورها معافیت تحریمی صادر کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، منوشین که در مسیر بازگشت از مکزیک در هواپیما با گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «می‌خواهیم خرید نفت از ایران را به صفر برسانیم، اما اگر در موارد خاص کسانی نتوانند یک شبه چنین کاری انجام دهند، معافیت‌هایی را بررسی خواهیم کرد.»

او با این حال گفت آمریکا برای هیچ کشوری معافیت کلی و دائمی صادر نمی‌کند و هدف از صدور معافیت موردی، فرصت دادن به کشورها برای کاهش واردات نفت از ایران و حفظ ثبات بازار Store انرژی است. وی گفت: «می‌خواهیم در کاهش [ظرفیت] در بازار انرژی، با دقت عمل کنیم تا اطمینان یابیم که همه وقت کافی دارند.»

منوشین افزود: «وزارت خارجه توان صدور معافیت به دلیل کاهش چشمگیر نفت در بازارها را دارد. این چیزی است که وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه انجام خواهند داد.»

وی با بیان اینکه در نشست آتی گروه ۲۰ که این هفته در شهر «بوینس آیرس» آرژانتین برگزار می‌شود، درباره تحریم‌های ایران هم صحبت می‌کند، گفت واشنگتن انتظار دارد که متحدانش تحریم‌های ایران را اجرا کنند، «اما اگر شرایط خاصی بود، حاضر به گوش دادن [به صحبت‌های آن‌ها] هستیم.»

کشورهای اروپایی دو ماه پیش در نامه‌ای به دولت آمریکا، از این کشور خواستند شرکت‌های آن‌ها به طور کامل از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران معاف شود، اما آمریکا هفته گذشته در پاسخ به این نامه، صدور معافیت برای شرکت‌های اروپایی را رد و تأکید کرد که کشورهایی که با ایران روابط تجاری داشته باشند، در معرض تهدید تحریم قرار می‌گیرند.

کدخبر: 398715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟