به گزارش رکنا، در روز پنجشنبه، روزنامه 'تایمز او ایندیا' خبر داد که وی در پاسخ کتبی به پارلمان این کشور اعلام کرد هند نسبت به وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران آگاهی دارد، اما در عین حال تاکید کرد که پالایشگاه‌های هند با توجه به ملاحظات تکنیکی و اقتصادی از منابع مختلف نفت مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

اما وزیر نفت هند به این سوال که آیا آمریکا از چندین کشور از جمله هند درخواست کرده است تا تاریخ ۴ ماه نوامبر (۱۳ آبان) تجارت خود با ایران را متوقف کند پاسخ مستقیم نداده است.

پرادان افزود: هند به وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران در تاریخ ۸ ماه مه ۲۰۱۸ توجه کرده است.

ایران در سال‌های ۲۰۱۰-۱۱ پس از عربستان سعودی دومین تامین کننده نفت هند بود، اما تحریم‌های غرب علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای کشورمان سبب سقوط Fall ایران به جایگاه هفتم تامین کنندگان نفتی هند شد. در سال‌های ۲۰۱۳-۱۴ و ۲۰۱۴-۱۵ هند به ترتیب ۱۱ میلیون تن و ۱۰.۹۵ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ و سال بعد آن صادرات نفت ایران به هند به ترتیب ۱۲.۷ میلیون تن و ۲۷.۲ میلیون تن افزایش یافت.

پرادان گفت: در سال ۲۰۱۷-۱۸ هند ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرد. در سه ماه اول سال مالی جاری ایران ۸.۹۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد و پس از عراق دومین تامین کننده نفت هند شد.

وزیر نفت هند توضیح داد: پالایشگاه‌های نفت عمدتا بر اساس نیاز‌های داخلی نفت وارد می‌کنند و دارای منابع نفتی گسترده در کنار ایران هستند. هند دومین مشتری نفتی ایران پس از چین است.

کدخبر: 401274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟