فریاد صلح با ایران در اتاق جنگ امریکا

چنین است که وقتی برایان هوک «رئیس گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه امریکا با این ادعای گزافه که «ما برای مذاکره با ایران آماده هستیم و استراتژی ما تغییر رفتار تهران است» خط اصلی اتهام زنی علیه ایران را دنبال می‌کند، یک فعال صلح با رساندن خود به جایگاه سخنرانان و گفتن این جمله که «شما می‌خواهید برای جنگ با ایران پرونده‌سازی کنید»، ماهیت رویکرد دولتمردان امریکایی را روی دایره ریخت و از آن انتقاد کرد.

«مدیا بنجامین» فعال صلح طلب 66 ساله و از بنیانگذاران گروه ضد جنگ «کد پینک» است. او که به‌عنوان یکی از اعضای حزب سبز امریکا در سال‌های گذشته به ایران سفر داشته و به‌عنوان یکی از برگزیدگان دومین کنفرانس بین‌المللی متفکران و فیلمسازان مستقل معرفی شده بود روز چهارشنبه در جلسه سخنرانی هوک در اندیشکده «هادسن» پیرامون تهدیدهای موشکی ایران حضور یافت و توانست با وجود تلاش نیروهای انتظامات برای دور نگه داشتن او از جایگاه در حضوری یک دقیقه‌ای مواضع انتقادی خود را به گوش سخنران جلسه و مخاطبان‌اش برساند.

بنجامین که خطاب به هوک گفت: «جامعه جهانی می‌خواهد که توافق ایران حفظ شود، آلمان، انگلیس و فرانسه که متحدان ما هستند می‌خواهند که این توافق حفظ شود» و در واکنش به این نظر هوک که «ما می‌خواهیم ایران همچون یک کشور طبیعی رفتار کند»، فریاد برآورد: «بیایید درباره کشور نرمال و درباره عربستان سعودی صحبت کنیم؛ کشوری که متحد ما است اما آنها بزرگترین تهدید جامعه بین‌المللی هستند».

این فعال حقوق بشر با یادآوری نتایج مصیبت بار سیاست‌های خاورمیانه‌ای امریکا در عراق، لیبی، سوریه و یمن گفت: «می خواهم بپرسم آیا تحریم‌ها به حکومت ایران یا به مردم آن کشور آسیب می‌رساند؟ مسلماً به مردم ایران آسیب می‌رساند. شما می‌خواهید پرونده‌ای برای جنگ با ایران ایجاد کنید، همچنان که برای جنگ با عراق ایجاد کردید. شما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهید که درباره پرونده عراق انجام دادید». این فعال صلح آخرین جملات خود را در زمان خارج کردن او از محل جلسه اینگونه ادا کرد:«بگذارید واقعی باشیم، جنگ با ایران نه و صلح با ایران آری».

هوک: ما برای مذاکره با ایران آماده هستیم

موضعگیری اعتراضی این صلح طلب امریکایی در حالی بود که رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا سخنان خود را با ادعای آمادگی امریکا برای مذاکره با ایران آغاز کرد اما در ادامه اذعان کرد: «آیت‌الله خامنه‌ای و رئیس جمهوری ایران اعلام کرده‌اند که تمایلی به‌مذاکره ندارند؛ ما هم به این موضع احترام می‌گذاریم و به سیاست خود ادامه می‌دهیم». او توان موشکی ایران را تهدیدی علیه متحدان و شرکای امریکا از جمله اسرائیل ارزیابی کرد و افزود: «توافق هسته‌ای این بحث را از فعالیت هسته‌ای ایران جدا کرده بود و این خطر را از مردم ما و دنیا رفع نمی‌کرد».

رئیس گروه اقدام ایران با بیان اینکه «در شورای امنیت در مورد برنامه موشک بالستیک ایران قطعنامه‌ای بود که به خاطر توافق هسته‌ای رفع شد» خواستار بازگشت به وضعیتی شد که در آن فعالیت هسته‌ای و برنامه موشک بالستیک ایران در کنار هم دیده و محکوم شده بودند.

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه استراتژی ما و 12 خواسته پمپئو برای این هدف است که ایران رفتارش را تغییر دهد، گفت: ما به‌دنبال توافق بین دولتی نیستیم، بلکه به‌دنبال یک عهدنامه بین‌المللی هستیم. این مهم است. می‌خواهیم با ایران به یک عهدنامه برسیم که تحت تصمیم دولت‌ها نباشد.

واکنش ظریف به اظهارات هوک

این بخش عجیب از سخنان برایان هوک یعنی تمایل به رسیدن به پیمانی با ایران بلافاصله با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شد. به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در پاسخ توئیتری به اظهارات این مقام امریکایی نوشت: «امریکا برجام را توافقی شخصی میان دو دولت خوانده و ادعا کرده که به‌دنبال یک پیمان است، این ادعای غلطی است. زیرا برجام یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تأیید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به علاوه، امریکا تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبه‌روست. ظاهراً امریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.»

درخواست هوک برای بازگشت ایران به وضعیتی که محدویت‌های همزمان علیه فعالیت هسته‌ای و موشکی‌اش اعمال شود نیز با واکنش ضمنی روسیه مواجه شد. چنانکه «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گو با «اسپوتنیک» اعلام کرد: «مسکو باور دارد که ارتقای برنامه موشکی ایران، حق مسلم تهران است و تمامی مشکلات ایجاد شده حول این موضوع، باید بدون اعمال هیچگونه فشاری، خصوصاً از نوع نظامی‌اش و بر سر میز مذاکره حل و فسخ شود».

اما بر خلاف مقامات روسیه برخی سیاستمداران منطقه سخنان برایان هوک را بیش ازحد جدی گرفتند. از جمله «انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات که مدتی است دیدگاه‌های ضد ایرانی‌اش رسانه‌ای می‌شود و روز پنجشنبه اعلام کرد که متحدان امریکا در حاشیه خلیج فارس باید در مذاکرات معاهده پیشنهادی با تهران بر سر مسأله موشک‌های بالستیک و رویکردهای ایران در منطقه شرکت کنند.

این در حالی است که دیدگاه‌های ضد ایرانی دولتمردان جمهوریخواه امریکایی حتی در درون آن کشور نیز از سوی طیف قابل توجهی از سیاستمداران و فعالان سیاسی حمایت نمی‌شود.

بارزترین وجهه این شکاف طی هفته‌های گذشته با اعلام دیدار‌های جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا با وزیر امور خارجه ایران بروز یافت. قصه‌ای که هنوز هم مایک پومپئو وزیر خارجه دولت ترامپ Trump از اظهار نظر و پرخاشگری درباره آن رهایی نیافته است. به‌گزارش ایسنا به نقل از فاکس‌نیوز، پمپئو در گفت‌وگویی اختصاصی با لورا اینگرم اعلام کرد وزیر امور خارجه پیشین امریکا اساساً راه اشتباهی در قبال ایران در پیش گرفته بود و ادعا کرد که آنها (دولت ترامپ) می‌خواهند این اشتباه را برای امریکا جبران کنند.

پمپئو پیشتر هم جان کری را برای ملاقات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تضعیف فعالانه سیاست امریکا متهم کرده بود. این در حالی است که دولت ترامپ تاکنون بسیار جدی‌تر و عیان‌تر تمایل به گفت‌و‌گو و مذاکره با ایران را اعلام کرده است. در مقابل، مقامات ایران پس از نقض برجام توسط دولت ترامپ تأکید کرده‌اند که با کاخ سفید گفت‌وگو نخواهند کرد. برخی کارشناسان بیان می‌دارند که کاخ سفید از اینکه مقامات ایران با آنها گفت‌وگو نمی‌کنند شدیداً ناراحت هستند و یکی از دلایل حملات اخیر مقامات امریکایی به جان کری را ناشی از این عصبانیت می‌دانند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جاسوس طلایی اسرائیل کیست؟

پانزده بار خودکشی دختر 14ساله به خاطر ریزش مو + عکس

پسر بختیاری مادر و خواهر خود را به قتل رساند و بعد خودکشی کرد

عکس صورت خونین داور فوتبال / فاجعه در ورزشگاه آبادان +عکس

کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی از مردم با پیامک / وزیر ارتباطات خبر داد +عکس

جسد تکه تکه شده 6 قلوها در پارکینگ / مادر بی رحم پس از زایمان قتل عام به راه انداخت + عکس

تجاوز به عروس های جوان هنگام مشاوره زناشویی در اتاق مشاور + عکس

اعتراف 10 زن و مرد در 6 پرونده قتل تهران + فیلم گفتگو با قاتلان

ادعای عجیب داعشی دستگیر شده در روز عاشورا / دختر محجبه چه قولی داده بود؟ + فیلم گفتگو

شرط کثیف مدیرعامل برای پس گرفتن شکایت از همسر ملیحه / باید پیش من بیایی!

بی آبرویی عجیب عروس خانم سر سفره عقد / داماد جا خورد

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

کدخبر: 418267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟