دونات در فضا را دیده اید؟

به گزارش رکنا و به نقل از اسپیس، مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا تصویری از یک صخره به شکل دونات که ممکن است یک شهاب سنگ سقوط کرده روی مریخ سقوط باشد را منتشر کرده است.

مریخ‌نورد استقامت تصویری از یک سنگ بزرگ و تیره با حفره‌ای در مرکز آن را ثبت کرد. این صخره‌ جذاب توسط سنگ‌های دیگر با رنگ مشابه احاطه شده است، که نشان‌دهنده‌ منشأ مشترک آن‌ها است و ممکن است متعلق به جایی فراتر از مریخ باشند.

نمایندگان موسسه‌ جستجوی اطلاعات فرازمینی (SETI) در ماونتین ویو کالیفرنیا، روز دوشنبه (۲۶ ژوئن/پنجم تیر) در صفحه توییتر خود نوشتند که سنگ دوناتی ممکن است یک شهاب سنگ بزرگ در کنار قطعات کوچک‌تر باشد.

چنین یافته‌ای بی‌سابقه نخواهد بود. به عنوان مثال، استقامت، یک شهاب سنگ بالقوه را تنها چند هفته پس از فرودش روی مریخ در ماه فوریه ۲۰۲۱ مشاهده کرد.

مریخ‌نورد کنجکاوی نیز از زمان فرودش در ماه اوت سال ۲۰۱۲، تعدادی سنگ فضایی را در مریخ کشف کرده است، از جمله سنگی فلزی به نام کاکائو (Cacao) که در ماه فوریه سال جاری کشف شد.

کشف جدید استقامت، اولین سنگ شیرینی مانندی نیست که یک ربات مریخی ثبت کرده است. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ نیز مریخ نورد فرصت (Opportunity) ناسا سنگی را مشاهده کرد که از بیرون سفید و از داخل قرمز بود و اعضای تیم ماموریت آن را به یک دونات ژله‌ای تشبیه کردند.

استقامت در حال کاوش دهانه‌ای در مریخ با عرض ۲۸ (۴۵ کیلومتر) به نام جیزرو (Jezero) است که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و دلتای یک رودخانه‌ بوده است. این مریخ‌نورد که به اندازه‌ یک ماشین است در جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی و جمع آوری ده‌ها نمونه برای بازگشت در آینده به زمین است.

یک بالگرد کوچک به نام نبوغ (Ingenuity) به فعالیت مریخ‌نورد استقامت کمک می‌کند. نبوغ که با استقامت به مریخ رفت به سرعت ماموریت نمایشی پنج پرواز اول خود را انجام داد و نشان داد اکتشافات هوایی در سیاره سرخ امکان پذیر است.

این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی تا کنون ۵۱ پرواز در مریخ انجام داده و در مجموع ۷.۳ مایل (۱۱.۷ کیلومتر) از سیاره سرخ را پیموده است.

کدخبر: 904609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟