انقلاب جهانی و تکنولوژی با متاورس + فیلم جالب
حجم ویدیو: 67.72M | مدت زمان ویدیو: 00:09:13

اینترنت با اینهمه قدرت و فراگیری در حال حذف شدن است و به جای آن چیزی به نام متاورس (META VERS) می آید اما متاورز چیست؟

به گزارش رکنا، متاورس همان ایده اتصال دنیا را به صورت سه بعدی مانند یک زندگی واقعی دارد اما در اینترنت شبکه جهانی همه به صورت دوبعدی به آن وصل می شوند. در سال 1995 خیلی سریع همه چیز اینترنتی شد و متاورس هم چنین حالتی دارد و خیلی سریع دنیا را فرا می گیرد. بازی FORT NITE این کار را شروع کرد. در سال 2017 میلادی وقتی این بازی بیرون آمد یک بازی عادی تیراندازی بود و رفته رفته تکامل یافت و امروز خیلی بیشتر از یک بازی است. در این بازی کنسرت هایی است که بازیکنان می توانند وارد شوند و ده ها میلیون نفر به صورت سه بعدی در این کنسرت هستند که دارند FORT NITE بازی می کنند. این کنسرت ها فکر نکنید الکی است؛ کنسرت هایی هستند که توسط خوانندگان معروف و ارکسترهای واقعی اجرا می شود.

رد پای زاکربرگ در متاورس

حالا فکر کنید چنین دنیایی به دنیای واقعی متصل شود یعنی در خانه نشسته ای و به کنسرت می روی و در آنجا دوستانت را می بینی ، خرید می کنی یا می روی سر کار یا مدرسه. همه اینه به صورت سه بعدی در اینترنت است. FORT NITE تنها شرکتی نیست که در دنیا به دنبال متاورس است. خیلی از کمپانی ها دنبال این برنامه هستند. یکی از بزرگترین هایی که وارد این کار شده است مارک زاکربرگ مالک فیسبوک است که نام شرکتش را هم در این رابطه "متا" می گذارد که کوتاه شده همین واژه متاورس است. فیسبوک می خواهد دنیایی بسازد مانند THE SIMS بتوانی واردش شوی و با مردم دیگر در آنجا در ارتباط باشی و کارهای مختلف انجام دهی اما در خانه باشی.حالا کی قرار است این ایده پیاده شود؟ وقتی که تقاضا وجود داشته باشد، نرم افزار و سخت افزار آن ساخته شود. تقاضا که زیاد است چون خیلی ها دوست دارند به این شکل زندگی کنند یعنی برای ارتباط با دیگران از جلوی کامپیوتر بلند نشوند و هرجایی که می خواهند بروند و به هر فروشگاهی سر بزنند. باید بدانیم که جوان ها در این تصمیمات حرف اول را می زنند. شما بازی های MBA آمریکا را حتما می شناسید. این بزای ها خیلی تماشاگر دارد و فینال آن در سال 2020 را 7/5 میلیون نفر تماشا کردند اما یک گیم به نام LEAGUE OF LEGENDS که شاید اصلا اسم آن را نشنیده باشیم یک تورنمنت برگزار کرد که فینال آن را 44 میلیون نفر در دنیا آن را تماشا کردند. پس فهمیدیم تقاضا هست و هر روز بیشتر می شود.

فرق اینترنت دوبعدی و سه بعدی

مورد بعدی نرم افزار است. اینترنت دوبعدی با برنامه نویسی کار می کند اما اینترنت سه بعدی یا همان متاورس با موتور کار می کند که معروف ترین موتور آن UNREAL ENGINE نام دارد که توسط EPIC GAMES ساخته شده است؛ شرکتی که  FORT NITE را ساخته است. UNREAL ENGINE را اگر به فارسی ترجمه کنید می شود موتور واقعی. این سیستمئ الان خیلی رواج پیدا کرده است مثلا در هالیوود خیلی استفاده می شود برای جلوه های ویژه اما EPIC GAMES که یک جورهایی بنیانگذار این سیستم است نمی خواهد بگذارد که کسی از آن جلو بزند. برای همین به شدت در این مسیر سرمایه گذاری می کند. البته مارک زاکربرگ هم در این راه کوتاه نمی آید و یک موتور دیگر دارد به نام موتور UNITY و در حال پول ریختن است در این مسیر تا از EPIC GAMES عقب نماند. شرکت های دیگری هم هستند که می خواهند موتور META VERSE را بسازند اما سیستم UNREAL و UNITY فعلا حرف اول را می زنند. در سیستم جدید نیاز به سرچ کردن در گوگل ندارید چون شما در یک دنیای دیگر هستید و هر سوالی دارید می پرسید و یک جواب هم جلوی چشم تان می آید. کیبورد کم کم کنار می رود. چون در یک دنیای دیگر وارد می شوید و باید مثل یک زندگی عادی زندگی کنید اما در اصل همه چیز مجازی و غیر واقعی است به جز اطلاعاتی که می گیری. مثلا می خواهی بروی اهرام ثلاثه مصر را ببینی ؛ می توانی هواپیما سوار شوی و بروی این مکان را ببینی یا می توانی با فشردن یک دکمه بروی اهرام ثلاثه و تمام شرایط را ببینی و برگردی بدون اینکه پول هتل و بلیت بدهی و خسته هم نشوی.

رقابت شرکت ها برای تولید عینک هوشمند

آخرین چیزی که برای متاورس لازم بود سخت افزار است؛ انقلاب جدید تکنولوژی در دنیا. با بازی ها دارد شروع می شود. 45 درصد بازی ها در موبایل ها و 30 درصد با کنسول های مختلف مثل پلی استیشن و اکس باکس است و 25 درصد با کامپیوتر انجام می شود. خیلی از شرکت ها هم دنبال این هستند که هدست های واقعیت های مجازی یا VIRTUAL REALITY HEADSET را بهتر و بهتر کنند. مایکروسافت و  سونی هم به شدت دنبال این کارند. عینک های معمولی کنار می رود، عینک های هوشمند ساخته می شود که فیسبوک و اپل اکنون در حال کار روی ساخت این عینک ها هستند. آنطور که پیش بینی می شود تا سال 2024 متاورس جای خود را باز می کند و اینترنت معمولی کنار می رود. عینک های معمولی کنار می رود و به جای آن عینک های هوشمند می آید. فیسبوک تا سال دیگر چنین چیزی را قصد دارد ارائه کند. اپل هم روی این عینک ها در حال کار است؛ یعنی یک عینک معمولی اما سرشار از تکنولوژی.

خیلی ها مخالف متاورس هستند و معتقدند ارتباط کوچکی هم که بین انسان ها وجود دارد قطع می شود و حتما خود ما هم مجازی می شویم.

کدخبر: 757676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟