تفاوت تلسکوپ هابل و جیمز وب

تلسکوپ انواع مختلفی دارد. در فضا تلسکوپ از ابزار مهم فضانوردان است. انواع تلسکوپ فضایی وجود دارد. تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا به فضا پرتاب شد. در این مطلب به مقایسه تلسکوپ جیمز وب و هابل پرداخته ایم.

به گزارش رکنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب ( JWST ) یا به اختصار تفجو، یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود؛ تا وضوح و حساسیت بسیار بالاتری را فراهم کند، در این پست این دو را بصورت کلی مقایسه میکنیم.

تلسکوپ های فضایی در فضای بیرونی و خارج از جو زمین مستقر شده و برای رصد سیارات ، کهکشان‌ها و دیگر اجرام فضایی استفاده میشوند. تلسکوپ هابل نخستین رصدخانه فضایی بود که در سال 1990 به مدار خود ارسال و مستقر شد، حال هابل به سی سالگی خود نزدیک میشود؛ تخمین زده شده تا در بازه 2030 و 2040 از مدار خود خارج شود و تلسکوپ غولپیکر جیمز وب جای آن را بگیرد.

3 مقایسه مهم تلسکوپ هابل و جیمز وب

در اینجا از سه نظر این دو را باهم مقایسه می کنیم:

    میدان دید

    اندازه آینه

    ابعاد

 مقایسه میدان دید تلسکوپ هابل و جیمز وب

دانشمندان ناسا ادعا دارند که :

    "تلسکوپ فضایی جیمز وب که ازنوع "پیمایش فروسرخ میدان باز" است، میدان دیدی ۱۰۰ برابر قوی‌تر از تلسکوپ هابل خواهد داشت."

به عقیده ستاره‌شناسان و علاقه مندان نجوم تلسکوپ جدید میلیون‌ها کهکشان جدید و هزاران سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف خواهد کرد. همچنین بینشی تازه در مورد ماده تاریک و انرژی تاریک فراهم خواهد کرد که دهه‌هاست یکی از رمزآلود‌ترین فرضیه‌های فیزیک نظری است.

مقایسه اندازه آینه تلسکوپ هابل و جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب، بسیار بزرگ است. آینه‌ی اصلی این تلسکوپ ۶/۵ متر قطر دارد در حالی که قطر آینه اصلی تلسکوپ هابل حداکثر ۲/۵ متر قطر میرسد. ابعادی که برای تلسکوپ جیمز وب پیشنهاد شد، انتقال آن به فضا را غیرممکن می‌کرد به دلیل، مهندسان آینه‌‌ی اصلی این تلسکوپ را سه قسمت کردند که به هنگام باز شدن، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و آینه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند.

 مقایسه ابعاد تلسکوپ هابل و جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب در ابعاد ۲۰/۱۹۷ متر در ۱۴/۱۶۲ متر طراحی شده، اما تلسکوپ هابل تقریبا ۱۴ متر طول ۵ متر عرض دارد.

کدخبر: 755520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟