تاثیر کروناویروس بر کم‌کاری غده‌های جنسی مردان

به گزارش رکنا ، محققان "دانشگاه مرسین" ترکیه در مطالعه اخیرشان که در مجله "Aging Male" منتشر شده، مدعی شدند هرچه که سطح تستوسترون مردان مبتلا به کووید-۱۹ در ابتدا کاهش می‌یابد، احتمال حضور آنها در بخش مراقبت‌های ویژه( ICU) به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

"صلاحتین کایان"(Selahittin Çayan) استاد ارولوژی و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت اگرچه قبلا گزارش شده است که سطح پایین تستوسترون می‌تواند دلیلی برای "پیش آگهی" ضعیف آزمایش مثبت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ باشد اما این نخستین مطالعه است که نشان می‌دهد کووید-۱۹ تستوسترون را بسیار کاهش می‌دهد.

ارتباط تستوسترون با سیستم ایمنی اندام‌های تنفسی

کایان افزود: تستوسترون با سیستم ایمنی اندام‌های تنفسی مرتبط است و سطح پایین تستوسترون ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را افزایش دهد. تستوسترون پایین همچنین با افزایش بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به عفونت و و مرگ و میر ناشی از آن در مردان بستری شده در آی.سی.یو مرتبط است، بنابراین تستوسترون درمانی ممکن است مزایای زیادی داشته باشد. در این مطالعه ما دریافتیم با افزایش شدت کووید-۱۹، میانگین تستوسترون کل کاهش می‌یابد. میانگین سطح تستوسترون کل در بیماران بستری شده در بخش آی.سی.یو به طور قابل توجهی کمتر از گروه بدون علامت بود. علاوه بر این، میانگین سطح تستوسترون کل به طور قابل توجهی در بیماران بستری شده در بخش آی.سی.یو نسبت به بیماران مبتلا به نوع متوسط این بیماری پایین‌تر بود. میانگین سطح هورمون محرکه فولیکولی(FSH) در بیماران بستری شده در بخش آی.سی.یو به طور قابل توجهی بالاتر از گروه بدون علامت بود. هورمون محرکه فولیکولی(FSH) هورمونی گلیکوپروتئینی است که از بخش پیشین هیپوفیز در هر دو جنس(نر ، ماده) آزاد می‌شود. بیمارانی که فوت کردند، میانگین سطح تستوسترون کل آنها به طور قابل توجهی پایین‌تر از بیمارانی بود که زنده بودند. با این حال حتی ۶۵.۲ درصد از ۴۶ بیمار مرد که بدون علامت بودند نیز میل جنسی خود را از دست داده بودند.

محققان در مجموع ۴۳۸ بیمار را بررسی کردند که ۲۳۲ نفر از آنها مردان مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بودند. کلیه داده‌ها به صورت دقیق جمع آوری شد و شرح حال بالینی دقیق، معاینه بدنی کامل، مطالعات تصویربرداری آزمایشگاهی و رادیولوژیک بر روی هر بیمار انجام شد. کلیه اطلاعات بیماران توسط دو پزشک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

محققان این افراد را به سه گروه سه گروه تقسیم شد: بیماران بدون علامت(۴۶ نفر)، بیماران علامت دار بستری در واحد طب داخلی(۱۲۹ نفر ) و بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه(۴۶ نفر). در ۲۴ بیماری که آزمایش هورمون‌های غدد جنسی قبل از کووید-۱۹ داده بودند، سطح تستوسترون کل سرم خون به طور قابل توجهی از پیش از ابتلا به کووید-۱۹ کاهش یافته بود، به طوری که این سطح پیش از ابتلا ۴۵۸ ± ۱۹۸ نانوگرم بر دسی‌لیتر و پس از آن ۳۱۵ ± ۱۲۰نانوگرم بر دسی‌لیتر بود. همچنین ۱۱ نفر از بیماران بالغ مرد (۹۷/۴ درصد) و هفت نفر از بیماران زن(۳/۵۵ درصد) نیز بر اثر ابتلا جان خود را از دست دادند.

پروفسور چایان از محققان این مطالعه گفت: می‌توان توصیه کرد که در زمان تشخیص کووید-۱۹، سطح تستوسترون نیز آزمایش شود. در مردان با سطح پایین هورمون‌های جنسی که آزمایش کووید-۱۹ آنها نیز مثبت است، تستوسترون درمانی می‌تواند پیش آگهی آنها را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.

محققان این مطالعه در انتها اظهار کردند که می‌بایست در آینده به بررسی ارتباط میان آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین و سطح کل تستوسترون بپردازند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟