ساخت رباتی انسان نما با الگو از یک فرد واقعی

ربات‌های انسان نما جایگاه خود را در دنیای امروزی پیدا کرده اند و بین انسان‌ها زندگی می‌کنند، مراحل ساخت این ربات‌ها پیچیده و با ظرافت بالایی همراه است.

یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های ساخت ربات‌های انسان نما به نام (Engineering Arts) در انگلستان قرار دارد که ربات‌هایی با انعطاف بدنی، ظاهری مشابه انسان و با قابلیت‌های منحصربه فرد تولید می‌کند.

بخشی از ربات‌های ساخته شده در این مرکز به وسیله مشتریان سفارش داده می‌شوند و قیمت آن‌ها بین ۱۳ تا ۸۰ هزار دلار است.از این ربات‌ها برای کار در برخی مراکز، سرگرمی، کار در مرکز اطلاعات فروشگاه‌ها و مراکز خرید، آموزش دادن به افراد و نیز پژوهش‌های علمی استفاده می‌شود.

برای ساخت قالب فیزیکی ربات‌ها از مواد مصنوعی خاصی استفاده می‌شود که قابلیت انعطاف دارند و حتی ماهیچه‌های مصنوعی بسته به نوع ربات در قالب فیزیکی آن‌ها وجود دارد.

در این ربات‌ها از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد قوه تفکر در ربات استفاده شده است و صدای ربات با استفاده از برنامه ضبط صدا پخش می‌شود.

شرکت اصلی تولید کننده این ربات ها از سال 2004 تاسیس شده است و به تدریج هم گام با پیشرفت فناوری های ساخت ربات های انسان نما، دگرگونی هایی در ربات های تولیدی خود ایجاد کرده است.

در این آزمایشگاه انواع ربات‌ها ساخته می‌شوند و برخی از آن‌ها به اندازه‌ای شبیه به انسان‌ها هستند که در برخی آزمایش‌های عمومی افراد موفق به شناخت ربات نشده اند و پس از آگاهی دچار هراس شده اند.

یک نمونه از ساخت رباتی انسان نما با الگو از یک فرد واقعی به نام ( Tedroy Newell) است که شباهتی باورنکردنی به او دارد و ربات حتی با او به مکالمه ای 15 دقیقه ای پرداخته است(فرد واقعی درسمت چپ نشسته است).

برخی کارشناسان از جمله ایلان ماسک، بنیان گذار شرکت اسپیس ایکس وجود هوش مصنوعی و ربات‌های انسان نمای باهوش را تهدیدی برای جامعه بشری دانسته و هشدار داده است که امکان دارد در آینده نه چندان دور با قدرت گرفتن هوش مصنوعی آن‌ها دیگر از انسان‌ها اطاعت نکنند و مانند برخی فیلم‌های علمی تخیلی اقدام به کار‌های تخریبی و صدمه زدن به انسان‌ها کنند.

برخی از این ربات های انسان نما در همایش ها و برنامه هایی چون گفتمان تداکس به میزان 15دقیقه بدون مشکل به سخنرانی پرداخته اند.

اکنون در بسیاری از صنعت‌ها مانند تاکسی‌های فاقد راننده، هواپیما‌های بدون خلبان و حتی کارمندان دفتری از فناوری هوش مصنوعی به جای انسان‌ها استفاده می‌شود و امکان دارد در آینده ربات‌ها سبب بی کارشدن انسان‌ها شوند.

 

 

 

کدخبر: 379646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟