رایج ترین چالش های ترخیص کالا از گمرک و نحوه مقابله با آن

 

در تجارت بین الملل، فرایند ترخیص کالا یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسیرها شناخته شده که با چالش های بسیاری صاحبان کالا را روبرو می‌سازد. تمامی مقررات باید به درستی انجام شود تا کالاها بدون معطلی آزاد شوند. هرچقدر نسبت به شرایط و قوانین آگاهی کمتری داشته باشید، کالاها در انبارها بیشتر باقی می‌مانند.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا به منظور آزادسازی کالاهایی است که درون انبارها پس از واردات قرار می‌گیرند. این روند چالش های بسیاری در مسیر خود دارد از این رو سعی کنید از افراد آگاه راهنمایی بگیرید تا بتوانند بهترین نتیجه را به شما تحویل دهند. اشخاص ترخیص کار اغلب حقیقی یا حقوقی هستند و شما به نسبت آگاهی در این مسیر می‌توانید خود با داشتن کارت بازرگانی مسیر را طی کنید و یا یک ترخیص کار ماهر استخدام کنید.

رایج ترین چالش های ترخیص کالا از گمرک

  • درک مقررات پیچیده: تمامی قوانین مرتبط با گمرک همگی پیچیده هستند و از طرفی دیگر هر سال ممکن است تغییر کنند. از این رو طی کردن این مسیر ممکن است برای خیلی از افراد سخت و طاقت فرسا باشد و تعرفه های آن چالش بزرگی برای صاحبان کالا به حساب می‌آید. این روند برای افرادی که تازه دست به کار شده اند و وارد تجارت شده اند بسیار سخت است به همین خاطر باید از افراد آگاه راهنمایی بخواهید در غیر اینصورت دچار هزینه های دیرکرد و جریمه خواهید شد. مشکلات ترخیص کالا تنها با تحقیق و اطلاع از شرایط فعلی برطرف می‌شوند.
  • رسیدگی به تعرفه ها و عوارض موجود: اغلب عوارض و تعرفه های موجود هزینه های زیادی را در دارند و اجتناب ناپذیر نیست هستند. این تعرفه ها توسط دولت های کشورها گذاشته می‌شود تا صنایع داخلی کشور نیز تامین شود. مجاسبه مبلغ برای اطلاع از خرج و هزینه های دقیق می‌تواند تا حد بسیار بالایی از هزینه های هنگفت شما را کاهش دهد. برای مثال زمانی که از هزینه های چوب اطلاع داشته باشید دیگر می‌دانید ترخیص چوب نیاز به چه مواردی دارد.
  • مدیریت اسناد: برخی دیگر از رسیدگی ها به ترخیص کالا ارائه اسناد و مدارک معتبر است. این مجموعه شامل اسنادی می‌مانند فاکتورها، حمل و نقل، بارنامه، لیست بسته بندی و گواهی مبدا می‌باشد که همگی برای ارائه کالاها به منظور ترخیص شما را چندین مرحله به جلو می‌برد.
  • مقابله با تاخیرها: تاخیر در گمرک برای کسب و کارها بسیار پرهزینه و خسته کننده است با این حال گاهی ممکن است تاخیرها برای بازرسی و مسائل ادارای رخ دهد و عبور از این مرحله لازم باشد.
  • زبان و موانع فرهنگی: در برخی از واردات کالا یا در تجارت های مختلف باید نحوه رفتار با دیگر کشورها را بلد بود در غیر اینصورت بنا بر فرهنگی ک کشور مربوطه دارد یا به دردسر می‌افتید یا بسیار بالا منتظر بمانید.
  • رسیدگی به مجوز و اسناد: همانطور ک قبل گفته شد مجوز و اسناد دو جز جدایی ناپذییر در این شرایط هستند که باید به صورت مداوم برای اخذ آن ها اقدام کنید.
  • رسیدگی به مسائل مربوط به انطباق: گاهی اوقات ممکن است شما طبق یک قانون پیش بروید ولی یکی به شما اطلاع می‌دهد که این چالش ها رو به تغییر است که با جریمه و آسیب نیز می‌توان به دیگران آموزش داد.
  • برخورد با کالاهای قاچاق: به سری کالاهایی که ورود آن ها به کشور ممنوع است، کالای ممنوعه گفته می‌شود که اگر سعی کنند آن ها را با تمام ممنوعیت‌ها وارد کنند به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شوند.

نحوه برطرف کردن چالش های ترخیص کالا

نحوه برطرف کردن چالش های ترخیص کالا

هرکدام از چالش ها راه حل های مخصوص به خود را دارند. اگرچه باید بدانید همانطور که این روند طولانی و پیچیده است اما خیلی سخت نیست تنها نیاز است طبق قوانین وضع شده پیش بروید و مراحل را به درستی طی کنید و از افراد متخصص و فعال در این راه راهنمایی بگیرید تا بتوانید به خوبی این مرحله بزرگ را نیز پشت سرتان بگذارید. اگر بخواهید واردات کالایی مانند PVC را در نظر بگیریم در وهله اول باید بدانیم چه هزینه ها و چه مسیر و شرایطی پیش روی ما قرار داد و بعد برای ترخیص پی وی سی pvc اقدام کنیم.

پیمایش فرآیند ترخیص کالا از گمرک می تواند چالش برانگیز باشد، اما با رویکرد و دانش صحیح، کسب و کارها می توانند بر این موانع غلبه کنند. واردکنندگان و صادرکنندگان با درک قوانین، مدیریت کارآمد اسناد، پذیرش فناوری و دریافت مشاوره تخصصی، می‌توانند ترخیص کالا از گمرک را آسان‌تر کرده و زنجیره تامین جهانی قوی‌تری را حفظ کنند.

اطلاع از تعرفه و عوارض به روز

برای این که بتوانید اطلاعات به روز دریافت کنید و از شرایط و قوانین آگاه شوید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  1. وب سایت های گمرک دولتی
  2. انجمن های تجاری
  3. استفاده از ابزار محاسبه وظیفه
  4. مشاوره با کارشناسان گمرک برای اطلاعات دقیق و جاری

مزایای نرم افزار مدیریت گمرک چیست؟

ساخت و وجود نرم افزارها، باعث شده تا کارها سریعتر پیش بروند و کارهای دستی کمتر شوند. این روند باعث شده تا دقت روند افزایش یابد و سوابق با نظم درج شوند.

 سخن پایانی

چالش ها همیشه بر سر راه تاجران قرار دارند و سختی مسیر باعث می‌شود آن ها از افراد متخصص یاری بگیرند. در اصل وجود ترخیص کار و استخدام آن باعث شده تا بازرگانان هزینه‌های اضافی نپردازند و کارهایشان بسیار سریع پیش برود. ترخیص کالا خود یک دنیای وسیع و گسترده است که برای اطلاع از شرایط آن ها تنها می‌توانید به شرکت‌های معتبر مانند گروه تجاری آربی مراجعه کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟