سوژه جدید «خنداننده شو»؛ ناکارآمدی همایش های موفقیت

«رشیدی» در یک استندآپ کمدی جذاب، به شکل زیرکانه ای به همایش های موفقیت که در سالیان اخیر افزایش چشمگیری در کشور داشته اند، نقدهایی قابل تامل اما در قالب طنز وارد کرد. در این استندآپ، «رشیدی» نقدی موشکافانه داشت بر فراگیر شدن غیربومی همایش های موفقیت که این روزها در گوشه و کنار کشور مثل قارچ رو به گسترش است. به همین بهانه می خواهیم، نگاهی به این همایش ها و دلایل ناکارآمدی شان بیندازیم.

همایش هایی با عناوین پرطمطراق

سمینار زنان موفق یا مردان موفق، همایش دست یابی به موفقیت در 10 دقیقه، گردهمایی تنها شش گام تا موفقیت و... عناوین پرطمطراقی هستند که حتما در فضای مجازی و در گوشه و کنار شهر، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی آن ها را بسیار دیده یا روزی چند بار پیامک های دعوت به آن ها را دریافت کرده اید و شاید تا به حال تجربه شرکت در آن ها را نیز داشته باشید. گردهمایی هایی که ممکن است توسط متخصصان حرفه ای و در فضای چندان علمی برگزار نشوند یا برگزارکنندگان آن افرادی باشند که الزاما شیاد نیستند بلکه صرفا تکنیک هایی را آموخته و دوره هایی را گذرانده اند. اما سوال این جاست که شرکت در چنین برنامه هایی چه میزان شما را با همان سرعتی که اظهار کرده اند، به موفقیت رسانده اند و چه پیامدهایی دارند؟

چرایی شرکت مردم در این همایش ها

بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که علت واقعی علاقه مندی برگزارکنندگان به برگزاری چنین دوره هایی و استقبال مردم از این برنامه ها چیست و این همایش ها قرار است به کدام نیاز ما پاسخ دهند؟ در شرایطی که مشکلات زندگی افزایش و به تبع آن میزان کامیابی مردم برای دست یابی به موفقیت کاهش یافته، طبیعی است که وقتی فردی عنوان وسوسه برانگیز موفقیت آن هم با سرعتی بسیار کم را در تبلیغات مشاهده می کند، به سراغ آن می رود چراکه قرار است این برنامه ها نیاز به موفقیت را که یکی از نیازهای اصلی انسان است، پاسخ دهد و خط بطلانی بر ناکامی های از پیش تجربه شده فرد بکشد.

تبلیغ شیوه های خاص موفقیت

صرفا تمرکز کردن بر اهداف برای رسیدن به موفقیت های بزرگ، نهادینه کردن باورهای مبتنی بر توانستن برای رسیدن به پیروزی های دلخواه بدون در نظر گرفتن بسترهای لازم و اتکا به شانس و اقبال برای رسیدن به موفقیت، از جمله باورهایی هستند که ممکن است در خلال این همایش ها به عنوان شیوه های خاص برای کسب موفقیت تبلیغ شوند. آن چه در این بین ممکن است کم رنگ و حتی خدشه دار شود، باور فرد به روحیه کار و تلاش و صبر برای عبور از شرایط سخت به عنوان مهم ترین عوامل کسب موفقیت است.

بی توجهی به فرهنگ ایرانی

برگزاری همایش هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط و فرهنگ قومیت های مختلف ایرانی تلاش می کند نسخه هایی رنگ و رو رفته از دیگر کشورها به خصوص غرب را به زور به خورد ایرانی های سرشار از خلاقیت و تنوع بدهد، از دیگر عیب های بزرگ همایش های موفقیت در چند دقیقه است.

احساس ناکامی پس از نرسیدن به موفقیت

مهم ترین پیامد چنین همایش هایی که بر رسیدن به موفقیت در مدتی کوتاه پس از گذراندن مراحل آسانی تاکید می کنند، احساس ناکامی است. برخلاف تصور عمومی و آن چه که در تبلیغات این برنامه ها بر آن تاکید می شود که شرکت در این همایش ها ضرری ندارد و شما با شرکت در آن ها چیزی را از دست نخواهید داد، مهم ترین عارضه منفی چنین برنامه هایی، احساس غمگینی و ناکامی است که بر اثر نرسیدن به موفقیت های چشمگیری که فرد با شرکت در آن همایش ها توقع دست یابی به آن ها را دارد، بر وی تحمیل می شود.

سخن آخر

رازهای موفقیت، تنها سه پله تا کامیابی و قورباغه ات را قورت بده، ... مفاهیم جذابی هستند که برای عموم مردم اهمیت دارند، چه افرادی که به دلیل نیاز واقعی به موفقیت های بزرگ به آن ها روی می آورند و چه افرادی که از روی استیصال و درماندگی ناشی از شکست های پیشین، از آن ها استقبال می کنند. شاید همه این عنوان ها سرفصل های جذابی باشند اما یادمان نرود یادگیری همه این ها در کلاس های چند ساعته و حتی چند روزه ممکن نیست. دست یابی واقعی به چنین مسائلی، گاهی بسیار کلان تر و عمیق تر از دستورالعمل های ساده است که روان شناسی بازاری به آن می پردازد.

 

 

کدخبر: 397210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟