این زن برای اولین مرتبه تاکسیرانی را در تهران راه اندازی کرد / او نوه مرد بزرگ تاریخ ایران بود + عکس های تاریخی

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا، اشرف‌الملوک ملقب به فخرالدوله نوه امیر کبیر و نهمین دختر مظفرالدین شاه قاجار بود. درسال 1325 خورشیدی با ورود نخستین تاکسی‌های بانوفخرالدوله در تهران، 10 دستگاه فورد از یک شرکت خارجی به نام «ب.ب» خریداری کرد. این تاکسی ها با دریافت کرایه 5 قرانی مسافران را در تهران به هر مقصدی که می‌خواستند، می‌رساندند.

اشرف‌الملوک ملقب به فخرالدوله نوه امیر کبیر

اگرچه برخی منابع تاریخی نوشته‌اند که فخرالدوله اولین فرد واردکننده تاکسی به تهران نبوده است و آن را به علی امینی نسبت داده‌اند اما در کتاب «اولین‌ زنان» نوشته «عذرا دژم» هم به این موضوع اشاره شده است که فخرالدوله» اولین کسی بوده چه چنین فکری به سرش زده است حتی در قسمتی از تاریخ آمده است که او به پسرهایی که می‌خواستند متأهل شوند یک تاکسی برای امرار معاش هدیه می‌داده که آنها بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بر بیایند و علاوه بر این، نان حلالی هم کسب کنند.

تا سال 1324 و 1325 تعدادی از اتومبیل‌های شخصی با عنوان کرایه در خیابان خلوت و اندک تهران به نقل و انتقال مردم مشغول بودند اما هنوز هم حرف اول را درشکه‌ها می‌زدند و همچنان تنها وسیله نقلیه ارزان و بی‌رقیب شهر تهران بودند تا این که در اوایل سال 1325 خانم فخرالدوله از شرکتی ، 10 دستگاه اتومبیل فورد خریداری کرد و در اختیار کسانی که رانندگی بلد بودند قرار داد و آنها تنها با کرایه‌ای به مبلغ 5 قران، مسافران را در خیابان‌های خلوت تهران به سرعت به مقصد می‌رساندند.

این ماشین‌ها که در تهران مشغول به جا‌به جایی مسافران شدند، لقب اولین نسل تاکسی‌ها را را به نام خود کردند. پس از آن هرکسی که درشکه‌های خود را از رده خارج می‌کرد یک دستگاه ماشین دریافت کرد.

فروشگاه هایی به نام ” میکی ماست “  و راه اندازی اولین تاکسی های تهران به نام B. B. Taxi توسط خانم فخرالدوله در سال 1326

اشرف‌الملوک ملقب به فخرالدوله نوه امیر کبیر

در خیابان سعدی شمالی کمی پایین تر از چهارراه سید علی، در نبش کوچه ای به نام رشید یاسمی مغازه ای قرار داشت که اولین ماست کوزه ای کوچک پاستوریزه را به اسم میکی ماست عرضه می کرد. همین طور هم نوعی کاهو سالادی که در آن روزگار در هیچ جای تهران پیدا نمی شد، یعنی همان «کاهو پیچ »امروزی را می فروخت.

این محل به خانم امین الدوله تعلق داشت، مالک پارک امین الدوله در دروازه شمیران و ابتدای خیابان فخرآباد که در ابتدای همان خیابان نیز ایشان مسجد زیبایی را بنا کرده بودند که هنوز هم برجاست. درست در روبروی پارک و مسجد، خیابانی بن بست با دری بسیار زیبا قرار داشت. این خیابان همانند خیابان پاریس که در محدودۀ میان خیابان های حافظ و نادری بود. خیابانی کوتاه با درختانی بسیار تناور ، چنارهای چند ده ساله که در فصل پاییز پس از بارش بارانی قدم زدن در آن صفایی بی همتا داشت.

به ویژه هنگام غروب که شیر فروش های تهران سوار بر دوچرخه با به صدا در آوردن بوق آن و فریاد شیری منظره ای خاص به وجود می آوردند. این گذر از میکی ماست و کاهو پیچ، خیابان فخرآباد و خیابان پارس همه به سال 1326 شمسی بر می گردد.

خانم فخرالدوله در تهران اولین تاکسی ها را وارد و راه اندازی کردند که به اسم B. B. Taxi  مشهور بودند و اتومبیل های آن را ماشین آستین تشکیل می داد.

سوار شدن به این ماشین ها لذتی داشت، اما هرگاه از پنجره به بیرون نگاه می کردم نگران درشکه ها بودم که تا سال های اواخر دهۀ سی نیز هنوز در تهران و به ویژه در اطراف پل تجریش تردد داشتند. این گذری خیال گونه از سال 1326 و مغازه ماست فروشی بود که همیشه کوزه های کلی کوچک ماست و چند کلم پیچ در پشت شیشۀ مغازۀ آن خودنمایی می کرد.

برگرفته از کتاب آن روزگاران تهران ، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

 

 

کدخبر: 861575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟