راز مغازه شکار عدد در خیابان مخبرالدوله تهران چه بود! / چرا همه عاشق این مغازه بودند!

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا مغازه شکار عدد در چهارراه مخبرالدوله نبش کوچه رفاهی است.

سعی کرده ام در این کتاب تصاویر و یادمانده هایی را ارائه کنم که برای خوانندگان خاطره ای باشند. یا بهتر بگویم این فضاها به تصاویری هم آهنگ و همیشگی بدل شده به ذهن و جانم پیوسته اند که چگونه در مرکز تهران در محدودۀ چند خیابان همه چیز با هماهنگی در حد بسیار عالی، برای خریدِ هم شهرهای تهرانی و شهرستانی قرار داشت.

شاید بسیاری از مغازه ها و مکان های جالب تهران دیروز از ذهن من هم رفته باشند، زیرا از آغاز دهه سی تا نیمۀ اول دهۀ چهل، بسیاری از این فضاها از میان رفتند و شهر پوست انداخت و بی قواره و زشت شد.

از آن جمله مغازۀ عدد که فروشندۀ لوازم شکار بود. من هرگز به شکار علاقه ای نداشته ام. لورکا در نمایشنامۀ « عروسی خون » آورده که از هر آنچه اسلحه و حتی چاقو است بیزار است  اما ویترین این مغازه به حدی ظریف و زیبا بود که مورد توجه من قرار داشت، به ویژه که در آن دوران روزانه سه بار از میدان مخبرالدوله رد می شدم، حال یا به خاطر کتابخانه و کتابفروشی ابن سینا و یا برای گردش در لاله زار، اسلامبول و نادری.

در کنار فروشگاه عدد خیابان یا کوچۀ بسیار کوتاه و زیبایی به نام رفاهی قرار داشت که تداعی گر اسلوب درست شهر سازی در این چهارراه و ارتباط آن با خیابان های اطراف بود. در این کوچه چند خیاطی معروف تهران آن روزگار قرار داشت نظیر: خیاطی هاشمی، سالن مد شادی و در انتها مغازه مانون، سلیقه ای که در ساخت این کوچه به کار رفته بود روح به محل و محله می داد و ای کاش این منطقه با معماری زیبای خود حفظ می شد.

برگرفته از کتاب آن روزگاران تهران ، سیاه قلم های خسرو خورشیدی

منبع : هستان

کدخبر: 859613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟