مصطفی کوشکی : کرونا زرد رنگ است / ویروسی متحول کننده که تئاتر را از صحنه به گوشی کشاند

مصطفی کوشکی کارگردان تئاتر و مدیر تئاتر مستقل تهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر رکنا، درباره تغییر تئاتر در طی دهه های اخیر اظهار داشت:  نمی توان گفت که تئاتر تغییر چندانی  نداشته است چرا که در دهه گذشته تئاتر دچار تحول شده  و از فضای سنتی اجرا به چند رسانه ای بودن تبدیل و مدیا در آن بیشتر استفاده شده است و شرایط اجرا را پیچیده تر کرده است. این که صرفا یک مکان برای اجرا تماشاگر و اجرا گر باشد باعث نمی شود تا ما شاهد تغییری در تئاتر نباشیم. به طور مثال اجراهایی بوده که تماشاگر را هم وارد فضای اجرا و نمایش می کردند و یا اجرا گر را از صحنه نمایش حذف کرده  و به جای آن از مدیا و رسانه استفاده کرده اند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا حداقل راهی را برای آزمون و خطا کردن باز کرده است ادامه داد:  اگر شرایط همانند گذشته بود شاید به سمت اجرایی که در مکان، موجودیت مکان، اجراگر و تماشاگر را دچار تغییر کند نمی رفتیم. الان شرایط به گونه ای است که وقت آن است که تئاتر  از شکل فیزیکی خود خارج و به شکل دیگری از رسانه تغییر پیدا کند. مخاطب  از طریق فضای مجازی با استفاده از  مکان مجازی با اجراگری که آن هم به شکل مجازی کار می کند  مواجهه  می شود. این آزمون و خطایی است که می تواند شکل تازه ای را ارائه کند نه این که جایگزین شکل سابق شود. این تغییرات خود را نشان می دهد و شاید الان بهترین فرصت است که ما بتوانیم شکل های تازه ای را امتحان و درمورد آن ها حرف بزنیم.

کوشکی از آسیب هایی که کرونا به اقتصاد سالن های خصوصی تئاتر وارد کرد گفت: تمام سالن های خصوصی درگیر مشکلات مالی شدند. ما از چندسال قبل در هر جلسه ای که با ارگان و سازمان هایی که مربوط به تئاتر بود داشتیم گفتیم که باید از یوق این فضای اجاره ای خارج شویم اگر که بخواهیم کیفیت تئاتر بالاتر برود باید بتوانیم از این شرایط استیجاری سالن های تئاتر خارج شویم. شرایط مالی نباید بر روی آثار هنری تاثیر بگذارد. بسیاری از سالن ها به علت شرایط مالی دچار مشکل شدند. اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که شهرداری، دولت سالن ها و اماکنی را که استفاده ای از آن ها ندارد و می تواند آن ها را به سالن های تئاتر تبدیل کند اگر آن سالن ها را در اختیار کسانی که آزمون خود را پس داده اند و سالهاست که در فضای تئاتر کار می کنند بگذارند مطمئن باشید تئاتر به شدت ارتقا پیدا می کرد و مبحث مالی بسیار پایین می آمد.

در پایان از این  کارگردان تئاتر پرسیدیم که از نگاه او کرونا که این روزها بر زندگی همه مردم جهان اثر گذاشته است و به شکلی حاکم روند زندگی جهانیان شده است چه رنگی دارد گفت :به نظر من کرونا  زرد رنگ است. حس می کنم بیماری و این ویروس رنگ زرد به آن می خورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟